آغاز واکسیناسیون فلج اطفال با واکسن دو ظرفیتی

در راستای طرح نظام سلامت، از این پس کودکان با واکسن 2 ظرفیتی فلج اطفال واکسینه می شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در راستای ایمن سازی کودکان به دستور سازمان بهداشت جهانی، از روز 4 اردیبهشت، واکسن 3 ظرفیتی  فلج اطفال امحاء شد و از این پس کودکان با واکسن 2 ظرفیتی واکسینه می شوند.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، علت امحاء واکسن 3 ظرفیتی فلج اطفال، عدم گزارش کشورهای مختلف از ویروس تیپ 2 فلج اطفال، عنوان شده است. البته واکسن 3 ظرفیتی تزریقی فلج اطفال کماکان در سن 4 ماهگی به کودکان و کسانی که در مقابل واکسن خوراکی فلج اطفال ممنوعیت دارند، تزریق می شود.

در برنامه های طرح تحول سلامت چند واکسن در هم ادغام شد که یکی از این واکسن ها، واکسن 3 ظرفینی APV است که در آبان ماه گذشته، کودکان 4 ماهه کیش با این واکسن، واکسینه شدند تا در صورت عود کردن این بیماری، به آن مبتلا نشوند.

 همچنین با ادغام 5 واکسن هپاتیت B، دیفتیری، کزاز، سیاه سرفه و هموفیلیس آنفولانزای تیپ B  با عنوان واکسن 5 گانه در طرح نظام تحول، این واکسن افراد را در مقابل 11 تا 15 بیماری مصون نگه می دارد  و در نیمه دوم سال 95 نیز واکسن های 5 گانه و 4 گانه دیگرجهت ایمن سازی افراد مورد استفاده قرار می گیرد.

شایان ذکر است در سال 2016 بیشترین آمار مبتلایان به بیماری فلج اطفال از کشورهای افغانستان و پاکستان گزارش شده است.