ایجاد بسترهای لازم برای صادرات محصولات دانش بنیان کیش به کشورهای حاشیه خلیج فارس

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ظرفیت ها و زیرساخت های این منطقه، نسبت به مثبت شدن تراز تجاری، ارز آوری و اشتغالزایی در راستای صادرات محصولات دانش بنیان به کشورهای حاشیه خلیج فارس ابراز امیدواری کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید پورزادی در دومین روز از نمایشگاه معرفی توانمندی های صادراتی ایران اکسپو 2023 تهران، ضمن تشریح جایگاه منطقه آزاد کیش در توسعه صادرات کشور و محورهای فعالیت این منطقه، گفت: یکی از محورهای توسعه، نقش جغرافیای است که کیش در این زمینه از یک موقعیت ژئوپولتیکی برخوردار می باشد و به دلیل وجود دریا، اقتصاد دریا محور، ظرفیتی که جزیره کیش در خلیج فارس ایجاد کرده و حضور سرمایه گذاران، این جزیره می تواند ارزش صادراتی بالا و موقعیتی مطلوب برای تجار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کند.

پورزادی با اشاره به روابط خوب ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس در دولت سیزدهم و تاثیرات مثبت بر روابط تجاری و فعالیت های دریا محور افزود: شکل گیری روابط اخیر با دولت عربستان، نزدیکی و قرابت فرهنگی، جغرافیایی و سیاسی با دولت قطر، مسافت کوتاه بین کیش و فرودگاه دوحه (260کیلومتر)،علاقمندی بالای سرمایه گذاران و فاصله نزدیک کشورهای حاشیه خلیج  به کیش مصداق این موضوع است که می تواند در حوزه صادرات و مراودات تجاری مفید باشد.

پورزادی در ادامه این مطلب تصریح کرد: در نمایشگاه ایران اکسپو تهران نیز از کشورهای عمان، قطر، امارات متحده عربی و اقلیم کردستان استقبال بی نظیری را از سرمایه گذاران و هیات های تجاری خارجی شاهد بودیم که این امر دراشتغال، ارز آوری و ارتقا تراز تجاری مثبت ما موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مزیت های منطقه آزاد کیش و ظرفیت های سرمایه گذاری و صادراتی آن اظهار داشت: وجود یکی از بهترین بنادر تجاری کشور در کیش، دارا بودن سومین فرودگاه پر تردد در سطح کشور بعد از فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه مشهد همچنین افتتاح ترمینال جدید فرودگاهی به عنوان مکانیزه ترین فرودگاه در خرداد سال جاری، وجود زیرساخت های بسیار خوب، جغرافیای سرزمینی و مرزی بودن این جزیره، زمینه ساز نقش آفرینی در حوزه های تجارت با زیرساخت های مطلوب شده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش محوریت صادرات از این منطقه را استفاده از صنایع و محصولات دانش بنیان و توجیه پذیری صادراتی عنوان کرد و گفت: ما در کیش محصولاتی را به تولید و ارائه برای صادرات تشویق می کنیم که علاوه بر دارا بودن ارزش صادراتی، موجب مثبت شدن تراز تجاری این منطقه آزاد شوند.

سعید پورزادی با تاکید بر این که ایجاد صنایع دانش بنیان جزیره از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش است خاطر نشان کرد: در جزیره کیش چند صنعت دانش بنیان با سال ها فعالیت موفق وجود دارد که در خصوص دریافت تسهیلات برای آنها با معاونت علمی ریاست جمهوری چندین جلسه تخصصی برگزار کردیم تا شرکت های دانش بنیانی با ارزش صادراتی در حوزه های مختلف "های تک" تا محصولات صنایع غذایی "تازه فروشی"(Fresh Market) از حمایت های مالی دولت برخوردار شوند و با ایجاد این "فرش مارکت ها" در کشورهای حاشیه خلیج فارس بتوانند محصولات تازه را از کیش و شهرهای اطراف آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر کنند.

وی همچنین تبدیل بندر چارک به یکی از تخصصی ترین پورت های صادراتی مصالح ساختمانی به کشور های حاشیه خلیج فارس با همکاری استانداری هرمزگان را یکی از پروژه های بزرگ اخیر سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: این طرح با سرمایه گذاری در دو بندر پشتیبان آفتاب و چارک (به فاصله 17 مایلی از کیش) در حال انجام است.

پورزادی بیان داشت: ایجاد این بستر صادراتی بر اشتغالزایی مناطق ساحلی ما که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و در برنامه ششم و هفتم توسعه نیز به آن تاکید شده تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین به دنبال نقش آفرینی کیش در بحث صادرات کالاها از حوزه های مختلف هستیم.

صادرات آبزیان و امکان سرمایه گذاری در این زمینه، به دلیل غنی بودن دریا و ذخایر غذایی دریایی، طرح ها وسرمایه گذاری های پرورش ماهی در قفس، وجود یکی از بزرگترین مزارع پرورش میگو خاورمیانه در منطقه چارک به دلیل موضوعات شیلات، از دیگر مواردی بود که سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به آن اشاره داشت.

سعید پورزادی در پایان گفت: امیدوارم با حمایت همه دست اندرکاران حوزه های مربوطه، این ظرفیت ها و بسترهای سرمایه گذاری ایجاد شده، بتواند ما را در ارتقا تراز تجاری مثبت حوزه اقتصادی کیش یاری کند.