کیش؛ پایتخت صادرات ایران

مشاور رئیس جمهور در دومین جلسه ستاد جهش سرمایه گذاری و صادرات مناطق آزاد و‌ ویژه اقتصادی که در جزیره کیش برگزارشد؛ بر جایگاه ویژه این منطقه به عنوان مرکز معرفی کالاها و خدمات صادراتی ایران تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، حجت اله عبدالملکی با بیان این که هر فعال اقتصادی و تجاری از سراسر دنیا که قصد خرید کالای ایرانی دارد، می تواند با سفر به جزیره کیش علاوه بر بهره مندی از جاذبه های گردشگری؛ کالای مورد نیاز خود را که مربوط به هر کدام از استان های کشور است از این منطقه تهیه کند.

عبدالملکی با اشاره به برخی از اتفاقات بین المللی از قبیل "شانگهای، اوراسیا، کشورهای افریقایی و..." که زمینه ساز ایجاد دروازه های اقتصادی جدید شده است، گفت: با تمرکز بر یکی از دستاوردهای اصلی دوره مدیریت جدید سازمان منطقه آزاد کیش هر نمایشگاهی که در ایران با محوریت صادرات کالا و خدمات در حوزه دانش بنیان، فنی مهندسی و پزشکی برگزار می شود این منطقه می تواند نقش موثری را در این حوزه ها ایفا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که فقط سی درصد زمین های جزیره ساخته شده است، تاکید کرد: با تدون انواع طرح های به صرفه گردشگری، اقتصادی متناسب با مزیت های در نظر گرفته شده باید گام های موثری در این زمینه برداشت.

مشاور رئیس جمهور طرح سه گانه راهبردی "گردشگری، آی سی تی و خدمات بانکی و مالی" ارائه شده از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با فعال شدن پروژه های این سه حوزه و تامین زیرساخت ها، احداث هتل، مجموعه های دانش بنیان، استقرار شعب بانک های خارجی می توان تحولات بزرگی در حوزه های مختلف این منطقه ایجاد کرد.

حجت اله عبدالملکی بهره گیری از ابزارهای مهندسی مالی، امکانات و مراکز موجود در کیش را که می توان جذابیت های شایان توجهی را ایجاد کرد؛ این منطقه به پاتوق میلیون ها نفر از سراسر دنیا مبدل خواهد شد.

عبدالملکی، اظهار داشت: این منطقه باید هاب اینترنت آزاد و با سرعت باشد و با کوتاه سازی و تسهیل فرایند برواکراسی و مانع زدایی در مسیر پیشرفت و توسعه این منطقه حرکت کرد.

وی با تاکید بر لزوم اهمیت توسعه زیرساخت های آب و برق و تدوین برنامه 20 ساله و اجرایی شدن طرح های توسعه و جهش سرمایه گذاری، افزود: ضمن تدوین برنامه 20 ساله باید برنامه 5 سال آینده در زمینه تامین انرژی مورد نیاز نیز پیش بینی و اجرایی شود.

مشاور رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر اهمیت پیگیری حکمرانی زمینی، از ساماندهی50 موضوع در 28 کارگروه و 3 ستاد ویژه در مناطق آزاد، خبر داد و بیان داشت: حضور فعال نمایندگان مناطق آزاد در کارگروه های تشکیل شده با هدف هم اندیشی و ارائه راه کارها؛ زمینه ساز حل مشکلات موجود خواهد شد.

حجت اله عبدالملکی در خصوص نقش مهم مناطق آزاد در رونق اقتصادی کشور، گفت: ارز نیمایی که برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است چندین برابر ارز اختصاص یافته ارز آور بودند و برای نخستن بار تراز تجاری اینتت مناطق مثبت شده است.

عبدالملکی در رابطه با اهمیت موضوع پروازها به مقصد جزیره کیش و مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی برای نظام حقوقی حاکم بر پروازها و فروش بلیت، گفت: مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مذاکراتی گسترده ای را با شرکت های هواپیمایی آغاز کردند تا پروازها به سمت جزیره افزایش یابد.

وی، در تکمیل سخنان خود، افزود: چندین شرکت هواپیمایی تصمیم گرفتند پایگاه اصلی را به عنوان محل میزبانی خود جزیره کیش انتخاب کنند که این خبر مسرت بخشی در زمینه رونق گردشگری است و سازمان نیز ضمن حمایت از این شرکت ها زیرساخت های مناسبی را فراهم می کنند.

حجت الله عبدالملکی با بیان این که مدیریت قیمت بلیت هم برای گردشگران از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: نرخ بلیت ها باید به نحوی باشد که از نظر اقتصادی صرفه لازم را برای گردشگران جهت سفر به این منطقه را داشته باشد.

عبدالملکی با اشاره به آماده سازی 106 بسته سرمایه گذاری جزیره کیش، اظهار داشت: این بسته های سرمایه گذاری به نحو شایسته در نمایشگاه های مختلف به فعالان اقتصادی معرفی می شود و در نمایشگاه مشهد نیز 120 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه همکاری به امضا رسید.

گفتنی است ضمن ارائه گزارش جامعی از دستاوردهای ارزشمند کیش در نمایشگاه مشهد، مالیات های ارزش افزوده،کالاهای ورودی، ‌ویرایش و به روز رسانی دستورالعمل های صدور‌ مجوز،تسهیل صدور‌ مجوزهای اداره استاندارد، ایجاد زیرساخت های حقوقی سرمایه گذاری، بازنگری طرح جامع کیش، ایجاد زیر ساخت ها برای دستورالعمل های فوری در قالب تصویب نامه های معاملاتی و بررسی شاخص های مهم سرمایه گذاری از جمله مباحث مطرح شده در این نشست بود.