انتقال مرجان های تکثیر شده به سایت های طبیعی و مصنوعی کیش

در گرامیداشت روز کیش 250 قطعه مرجان زنده تکثیر شده به سایت های طبیعی و مصنوعی کیش منتقل شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، با همکاری اداره محیط زیست جزیره، بخش خصوصی و غواصان داوطلب روز شنبه 20 آبان، 250 قطعه مرجان زنده تکثیر و قلمه زنی شده با هدف توسعه زیستگاه های طبیعی دریا در عمق 5 متری بر روی بسترهای سنگی و سازه های مصنوعی ساحل شرقی (زوبیچ) مستقر و کاشته شد. 

بر اساس این گزارش، تکثیر و پرورش مرجان ها در راستای احیای زیستگاه های طبیعی تخریب شده در دریا، به عنوان یکی از راهکارهای نوین باز زنده سازی بسترهای مرجانی و توسعه زیستگاه های طبیعی در جزایر به شمار می رود.

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش از سال1400 در مرحله اول با همکاری بخش خصوصی طرح تکثیر و قلمه زنی مرجان های بومی، به منظور احیای سایت های مرجانی پیرامونی جزیره را آغاز کرد 

مرحله دوم طرح نیز با انتقال مرجان های قلمه زده شده به زیستگاه های طبیعی همزمان با روز کیش اجرایی شد.

گفتنی است، در سال جاری علاوه بر تکثیر و پرورش مرجان ها، تعداد 600 سازه بتنی جهت ایجاد سایت های غواصی مصنوعی و کاهش فشار ناشی از فعالیت های گردشگری بر زیستگاه های طبیعی از سوی اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش و سازمان شیلات ایران ساخته شد.

 از این تعداد 300 سازه در مرداد ماه سال جاری مستقر و 300 عدد نیز هم اکنون با همکاری شرکت توسعه بنادر و فرودگاه های کیش در حال استقرار در دریا است.