تبدیل پارک آهوان کیش به مرکز تحقیقاتی و پژوهشی منطقه خلیج فارس

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تبدیل پارک آهوان کیش به مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در منطقه خلیج فارس استقبال کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، "علی سلاجقه" معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست سه شنبه 8 اسفند طی سفر یکروزه به جزیره کیش همراه با رحیم سرهنگی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از مرکز بوم شناسی، پارک آهوان، سایت لاک پشت ها و تصفیه خانه فاضلاب بازدید کرد و از نزدیک با اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش در این زمینه ها آشنا شد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این بازدید با اشاره به 200 هکتار مجموعه ایزوله و حصار کشی شده پارک آهوان و حضور 1000 گونه آهوی ایرانی در این مجموعه گفت: با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش، اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان و معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست سرریز سایر گونه های جانوری که در جزایر اطراف وجود دارد و از لحاظ ایمنی زیستی، مشکلی ایجاد نمی کند؛ به پارک آهوان کیش منتقل می شود.

وی با بیان این که ظرفیت‌های محیط زیست منطقه می‌تواند با یک نگاه تخصصی و کارشناسی منجر به تحول گردشگری در منطقه شود؛ ادامه داد: با رهایی سایر گونه ها در پارک آهوان کیش علاوه بر ایجاد جاذبه های گردشگری تحت عنوان سافاری پارک، می توانیم پارک آهوان کیش را به مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در منطقه خلیج فارس تبدیل کنیم و در این خصوص بر اساس کنوانسیون منطقه‌ای کویت و راپمی، این مرکز را ارتقا دهیم.

"سلاجقه" با اشاره به ۲۹گونه مرجانی در آبهای اطراف جزیره کیش و اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش در احیای مرجان ها، از آن به عنوان یک فرصت و یک منبع بی نظیر برای انجام تحقیقات علمی و پژوهشی یاد کرد و افزود: جزیره کیش باید مرکز تحقیقاتی محیط زیست دریایی منطقه خلیج فارس شود .

وی از رحیم سرهنگی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان فردی دوستدار طبیعت و محیط زیست یاد کرد و از اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش در زمینه رعایت محیط زیست قدردانی و خاطر نشان کرد: مرکز بوم شناسی مکان مناسبی برای حضور دانشجویان و محققانی است که در زمینه محیط زیست فعالیت می کنند که این مرکز باید در آینده توسعه پیدا کند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به سایت حفاظت شده لاک پشت ‌های پوزه عقابی در کیش خاطر نشان کرد: این گونه در خطر انقراض یکی از ذخایر و سرمایه‌های منطقه است و می‌تواند در کنار توجه به مسائل زیست محیطی آن، نقش بسزایی در گردشگری و چرخه اقتصادی منطقه ایفا کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگر از سخنان خود خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دولت مردمی و انقلاب و با دستور حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور کشورمان، صنایع آب بر در حاشیه سواحل جنوبی کشور متمرکز خواهند شد.

وی با بیان این در حال شناسایی زیستگاه های حساس دریایی هستیم؛ گفت: با شناسایی این زیستگاه ها و توانمندی های طبیعی می توانیم در توسعه دریا محور کمک کنیم و اهدافی که در سیاستهای کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است؛ به نحو مطلوب برآورده کنیم تا ظرفیت اشتغال و تولید کشور در این زمینه ها گسترش پیدا کند و توسعه متوازن را در کنار رعایت محیط زیست داشته باشیم.