تلاش برای رفع مشکل سوخت صیادان و کلوپداران کیش

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش از مساعدت و همکاری مسوولان شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و شیلات هرمزگان در جهت رفع مشکل سوخت شناورهای صیادی و گردشگری کیش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نشست تخصصی رفع مشکل تامین سوخت قایق ها و شناورهای صیادی و گردشگری صبح چهارشنبه 14 تیر 1402 در سالن خوارزمی مرکز همایش های بین الملل کیش با حضور مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش و مقامات استانی¬ شیلات و حوزه های ذیربط در تامین سوخت و ثبت شناور برگزار شد.

سعید پورزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با توجه به لزوم تامین سوخت شناورهای صیادی و گردشگری و دغدغه مسوولان استانی در خصوص جلوگیری از قاچاق سوخت، این نشست در پی رایزنی و جلسات متناوب با استاندار استان هرمزگان، برگزار و نتایج مثبت حاصل از تصمیمات آن به رفع مشکل سوخت و موانع ثبت شناورها و ساماندهی قایق ها و شناورهای صیادی کمک خواهد کرد.

وی تاکیدکرد: در این نشست مشکلات سوخت و ساماندهی شناورهای صیادی و تفریحی با حضور احمد سالاری فر مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان و مسعود بارانی مدیرکل شیلات هرمزگان و برخی از اعضاء تعاونی های صیادی و جامعه کلوپداران کیش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

شایان ذکر است 74 قایق بنزینی، 6 قایق دیزلی و 52 لنج دارای مجوز مشغول به صید آبزیان در جزیره کیش هستند.

سعید پورزادی در ادامه خاطر نشان کرد: در این نشست موانع و تسهیل ثبت شناورهای تفریحی با بهزاد حاتمی رییس اداره بازرسی و ثبت شناورهای اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بررسی و مقرر شد مالکان شناورهای تفریحی نسبت به ثبت شناور خود اقدام کنند تا به نوبه آن مشکل سوخت آنان رفع شود.

گفتنی است ۲۵۰ فروند شناور تفریحی در جزیره کیش وجود دارد که از این تعداد فقط۴۳ فروند به ثبت رسیده اند.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان توسعه جایگاه های سوخت در بخش مارینا و دریایی را از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این نشست عنوان کرد و افزود: مقرر شد شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان مجوزات جایگاه های سوخت را بر اساس درخواست سازمان منطقه آزاد کیش یا متقاضیان سرمایه گذاری در این حوزه صادر کند.

وی با اشاره به تقاهم نامه منعقدشده با سازمان بنادر و دریانوردی، از تجهیز انبار مقابله با آلودگی نفتی در کیش به ارزش 15 میلیارد تومان از سوی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد و افزود: این انبار توسط سازمان منطقه آزاد کیش در اختیار سازمان مذکور قرار گرفته است و در آینده نزدیک نیروی انسانی متخصص و تجهیزات شناوری به این مجموعه اضافه و دغدغه آلودگی محیط زیست در جزیره کیش رفع می شود.

سعید پورزادی با بیان این که از سوی سازمان شیلات، جزیره کیش به عنوان پایلوت ماهیگیری با قلاب معرفی شده است؛ افزود: تشدید حفاظت دریایی در بحث تورریزی و صید غیرمجاز از سوی شیلات هرمزگان، توجه به آلودگی های زیست محیطی سواحل و مقابله با لکه های نفتی با استقرار کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی و ضابطه زدایی و تسهیل فرایندها در حوزه معیشتی صیادان و کلوپداران از سوی سازمان منطقه آزاد کیش از جمله مواردی بود که در این نشست طرفین بر انجام آن تاکید کردند.

گفتنی است مقرر شد به منظور اجرایی شدن تصمیمات این نشسست، جلساتی در قالب کارگروه تخصصی امروز به تفکیک در حوزه های تخصصی ثبت شناورهای دریایی و سوخت برگزار شود.