به مناسبت روز جهانی دریانورد صورت گرفت؛

تقدیر از دریانوردان و تلاشگران عرصه دریانوردی جزیره کیش

در روز جهانی دریانورد که امسال با عنوان" مشارکت موثر دریانوردان در حفاظت از محیط زیست دریایی" نامگذاری شده است؛ از دریانوردان و تلاشگران عرصه دریانوردی در جزیره کیش تقدیر شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، این مراسم با حضور معاونان سازمان منطقه آزاد کیش، مدیرعامل شرکت توسعه و بنادر فرودگاه های کیش و فعالان بخش های خصوصی یکشنبه 4 تیر 1402 در کشتی رویای دریا کیش برگزار شد.

مهدی ادیبان عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزادکیش ضمن تبریک روز جهانی دریانورد به تمام دریانوردان کشور بویژه دریانوردان خستگی ناپذیر جزیره کیش گفت: دریانوردان در طول تاریخ 3 هزار ساله گذشته همواره پناه و افتخار ایران بودند.

مهدی ادیبان با بیان این که سال 1402 سال مهمی برای اقتصاد دریا محور و در راس آن خلیج فارس است؛ افزود: در برنامه هفتم توسعه کشور به صورت ویژه بر اقتصاد دریا محور تاکید شده و این مهم، یکی از موضوعات کاربردی در تحقق سیاست و برنامه های توسعه ای کشور است.

وی با اشاره به بیش از 300 بندر فعال و نیمه فعال در کشور و سهم اندک کشورمان از اقتصاد عظیم دریایی جهان افزود: در حال حاضر نیاز کشور به شناور 100 هزار فروند است و این در حالی است که در حال حاضر 21 هزار شناور باری و مسافری در کشور فعالیت دارد و در حوزه گردشگری نیز به 2000 شناور نیازمندیم که در مقایسه با 202 شناور فعال در این حوزه، ناچیز است.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش ابراز امیدواری کرد با توجه به برنامه های توسعه ای کشور، شاهد بالندگی در در حوزه اقتصاد دریا محور باشیم و جزیره کیش نیز بتواند سهمی از این پیشرفت را به خود اختصاص دهد. 

همچنین عزت الله محمدی مدیرعامل شرکت توسعه و بنادر فرودگاه های کیش با اشاره به جابه جایی 40 هزار دستگاه خودرو و انتقال 176 هزار مسافر به صورت شبانه روزی در 15 روز عید نوروز 1402 در بندر کیش گفت: ثبت این ارقام، مدیون تلاش ملوانان، ناخداها و دریانوردانی است که خدمات شایسته آنان کمتر مورد توجه قرار گرفته و این برای نخستین بار در تاریخ جزیره کیش است که از آنان در چنین روزی تقدیر بعمل می آید.

وی از راه اندازی مبادلات صادرات و واردات بعد از تعیین مرز دریایی در بندر چارک خبر داد و افزود: ساماندهی و تجهیز بندر چارک به منظور ایجاد ایمنی لازم و توسعه عملیات این بندراست.

مدیرعامل شرکت توسعه و بنادر فرودگاه های کیش با اشاره به ایجاد زیر ساخت های لازم در بندر تجاری کیش، بهسازی اماکن، ترمینا ل ها و ایجاد سیستم اطفا حریق ، از راه اندازی دوربین مداربسته طی دو هفته آینده در این بندر خبر داد و خاطر نشان کرد: تمامی زیرساخت های در حوزه خشکی و دریا از طریق دوربین مداربسته مورد رصد قرار خواهد گرفت که از نظر کنترل ایمنی و امنیتی نقش کلیدی و تاثیر گذار خواهد داشت.

عزت الله محمدی با بیان این که بکارگیری شناور آتشخوار در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد از معرفی 10 فرصت سرمایه گذاری در بنادر کیش و بارگذاری جزییات آن طی دو هفته آینده در سایت شرکت توسعه و بنادر فرودگاه های کیش و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خبر داد.

وی تاکید کرد: کمیته ای متشکل از تمامی صاحبان کالا و صاحبان شناورها جهت افزایش جابه جایی کالا تجاری ایجاد شده است که بتواند با بهره مندی از تمام ظرفیت های مالکان شناورها و صاحبان کالا، به رشد و شکوفایی بنادر کیش کمک کند.

همچنین مهدی امامدادی مدیر اداره بنادر و دریانوردی کیش نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت 40 هزار دریانورد در استان هرمزگان و 132 نفر بانو دریانورد در این استان گفت: در حال حاضر 16 موسسه آموزشی دریانوردی که صلاحیت آنها توسط سازمان بنادر و دریانوردی تایید شده است؛ در استان هرمزگان فعالیت دارند.

وی از تجهیز انبار مقابله با آلودگی نفتی با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش خبر داد و تاکید کرد: در آینده نزدیک نیروی انسانی متخصص و تجهیزات شناوری به این مجموعه اضافه می شود که دغدغه آلودگی محیط زیست در جزیره کیش رفع شود.

در پایان مراسم، با اهدا لوح سپاس به تعدادی از دریانوردان نمونه شاغل در کیش از زحمات و تلاش های آنان قدردانی به عمل آمد.

گفتنی است سعید پورزادی معاون عمرانی و زیربنایی، علیرضا ابراهیم پور سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری کیش و امیر ترکاشوند سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در مراسم تقدیر از دریانوردان، کاپیتان ها و تلاشگران عرصه دریانوردی جزیره کیش حضور داشتند.