اقدامات بنیادین سازمان منطقه آزاد کیش در احیای محیط زیست دریا

به منظور ایجاد اکوسیستم های مصنوعی و کاهش فشار بر زیستگاه های طبیعی مرجانی با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش و اداره کل شیلات استان هرمزگان نصب 6۰۰ زیستگاه مصنوعی در آبهای کیش آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، طی مراسمی با حضور سید حسین حسینی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران و سعید پورزادی معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش که عصر چهارشنبه ۲۵ مرداد در عرشه کشتی رویای دریا برگزار شد؛ عملیات نصب 6۰۰ سازه مصنوعی در آبهای کیش آغاز شد.

این سازه های مصنوعی به ارتفاع یک متر و ۷۰ سانتی متر و با وزن ۷۰۰ کیلوگرم، در عمق ۱۵ متری ساحل در آبهای کیش جانمایی می شوند.

سعید پورزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: به منظور کمک و کاهش فشار به زیست بوم مرجانی به عنوان مهمترین اکوسیستم دریایی کیش و عامل جذب گردشگر، ساخت زیستگاه های مصنوعی در دستور کار سازمان قرار دارد و در تازه ترین اقدام، با مشارکت این سازمان و اداره کل شیلات استان هرمزگان ساخت و نصب ۳۰۰ سازه بتنی آغاز شد و سازمان منطقه آزاد کیش نیز راسا 3۰۰ سازه¬ دیگر ساخته است که نصب آن با نظر اداره محیط زیست این سازمان در حال انجام است.

وی با بیان این که ایجاد زیستگاه مصنوعی در دریا، راهکاری موثر برای تقویت ذخایر آبزی و فراهم کردن محیطی امن برای زاد آوری، رشد و پرورش آبزیان در خلیج فارس است؛ تاکید کرد: حفظ محیط زیست دریا از اولویت های سازمان منطقه آزاد کیش است.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: زیستگاه‌های مصنوعی از جنس بتنی، مکان مناسبی برای زاد و ولد، تغذیه و تخمگذاری ماهیان کف‌زی و همچنین محل مناسبی برای رشد و تغذیه انواع آبزیان مثل اسفنج ها، مرجان‌ها، شقایق و تپه‌های سنگی است.

سعید پورزادی افزود: زیستگاه‌ های مصنوعی که در گذشته در جزیره کیش نصب شدند در حال حاضر با شکل گیری ریزجلبک‌ها یک اکوسیستم دریایی را در این مناطق تشکیل داده اند و از آنجایی که طرح حفاظت و توسعه زیستگاه‌های مصنوعی¬آبزیان¬ بهترین روش برای احیا و بازسازی آبزیان کف‌زی، ترمیم و حفاظت از زیستگاه‌ها و محیط‌های طبیعی است؛ مصمم هستیم این روند را ادامه دهیم.

وی با بیان این که با تحقق این مهم شاهد زیستگاه بزرگ مصنوعی در حریم سواحل کیش خواهیم بود؛ افزود: ایجاد زیستگاه مصنوعی و سایت های جدید غواصی، فشارهای ناشی از تراکم گردشگران را در سایتهای طبیعی مرجانی کم و به حفاظت و بازسازی هرچه بیشر آنها کمک می کند و می تواند منجر به افزایش ذخایر آبزیان، تنوع زیستی آنها و حفظ مرجانها به عنوان گونه های در معرض خطر شود.

معاون عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش از دپوی حدود ۲۰۰۰ تن سنگ در محوطه بندرگاه تجاری جهت حمل به دریا و ایجاد زیستگاه ماهیان و سایت غواصی خبر داد و افزود: همزمان با اجرای این طرح، مقادیر زیادی از لوله های فولادی جهت ایجاد زیستگاه های ماهیان و سایت های غواصی توسط سازمان منطقه آزاد کیش در کف دریا جانمایی می شود.

گفتنی است ابلاغ فاز دوم ساخت زیستگاه های مصنوعی ،ابلاغ فاز سوم طرح قلمه زنی و تکثیر مرجان ها به شرکت بنادر و فرودگاه ها، بویه گذاری سایت مرجانی سیمرغ با صرف هزینه ای بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال و ایجاد زیستگاه ماهیان و سایت غواصی با استفاده از حدود ۱۰۰۰ تن مصالح سنگی از جمله اقدامات معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان در راستای حفظ ذخایر آبزی در آبهای ساحلی کیش است.