مدیرکل محیط زیست گیلان:

کارخانه‌های کمپوست رودسر و انزلی به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

خبرگزاری تسنیم:مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه گیلان برای حل بحران پسماند و تامین ابزار و امکانات به اعتبار ملی نیاز دارد، گفت: کارخانه‌های کمپوست رودسر و انزلی به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمدرضا برجی عصر امروز در سومین نشست کارگروه مدیریت پسماند گیلان با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به مهمترین معضلات مدیریت پسماند در استان، اظهار داشت: روزانه دو هزار تن زباله شامل یک‌هزار و 950 تن زباله خانگی، 12 تن زباله پزشکی، 30 تن زباله صنعتی و دو هزار و 500 تن زباله ویژه در استان تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه 25 مرکز دفن پسماند غیراستاندارد در استان وجود دارد، افزود: این مکان‌ها به صورت سنتی در گذشته‌های بسیار دور در درون جنگل،حاشیه رودخانه‌ها و سواحل انتخاب شدند که 100 هکتار از بهترین زمین‌های استان را شامل می‌شود.

کارخانه‌های کمپوست رودسر و انزلی به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به وضعیت کارخانه‌های کمپوست در استان،‌گفت: گیلان سه کارخانه کمپوست در شهرهای رشت، انزلی و رودسر دارد که کارخانه رشت دارای ظرفیت اسمی 400 تن در روز است که فاز نخست آن در دست بازسازی و فاز دوم آن در حال فعالیت قرار دارد که با تکمیل هر دو فاز به ظرفت مذکور می‌رسد.

برجی افزود: کارخانه کمپوست رودسر در اواخر دی ماه راه‌اندازی و کارخانه انزلی در حال تعمیر است و تا پایان هفته راه‌اندازی می‌شود، پسماندهای ویژه استان به دلیل نبود شرایط مناسب به سایر استان‌ها منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین تولید شیرابه در مرکز دفن زباله سراوان رشت در شرایط خشکی هوا چهار تا پنج لیتر در ثانیه و در شرایط بارانی 18 لیتر در ثانیه است، خاطرنشان کرد: این شیرابه‌ها از طریق رودخانه‌ها به تالاب و دریا می‌ریزد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: زباله‌های بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان به صورت 100 درصد بی‌خطرسازی و ضدعفونی می‌شود و تنها مطب‌های خصوصی هستند که به 100 درصد نرسیدند.

برجی با بیان اینکه تقریبا 60 درصد تفکیک از مبدا زباله در استان انجام می‌شود، افزود: با تلاش مسئولان شهرستان‌ها به نظر می‌رسد ت اپایان سال تفکیک از مبدا زباله در استان به صورت کامل اجرایی شود.

گیلان برای حل بحران پسماند و تامین ابزار و امکانات به اعتبار ملی نیاز دارد

وی با بیان اینکه عزم و اراده و آگاهی در استان وجود دارد، تصریح کرد: گیلان نیازمند ابزار و امکانات برای مدیریت بحران پسماند است  و اگر بخواهیم براساس اعتبار استانی این امکانات را فراهم کنیم  شاید 30 تا 40 سال طول بکشد تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گیلان نیازمند جذب اعتبارات ملی برای حل معضل پسماند و تامین ابزار و امکانات مورد نیاز است تا شاهد تحول در جایگاه زیست محیطی استان باشیم.

انزلی