به نام خدا

روابط اقتصادي و تجارت بين ­المللي يكي از محورهاي رشد وتوسعه هر كشوري است كه به واسطه رونق مبادلات تجاري تحقق مي­يابد. كاهش هزينه هاي حمل و نقل، توسعه شبكه هاي ارتباطي، امنيت سرمايه گذاري و تامين منابع مالي و تسهيلات بانكي جهت حمايت از فعالان اقتصادي از جمله عواملي است كه هم برميزان رشد اقتصادي تثبيت جايگاه هركشور در شبكه تجارت جهاني تاثيرگذار است.

ايران دومين كشور پر جمعيت خاورميانه با 80 ميليون نفر جمعيت، 9درصد ذخايرنفتي و 18 درصد ذخايرگازي جهان و منابع معدني فراوان است. كشوري كه به واسطه امكانات و زيرساخت هاي حمل و نقل، ارتباطات مواصلاتي و ترانزيتي مناسب، برخورداري از توان فني و مهندسي سرآمد و ظرفيت و پتانسيل صنعتي و معدني برتر نسبت به كشورهاي منطقه، ضمن دسترسي به بازار 25 كشور پيراموني، همواره مقصد ايده الي براي فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران داخلي و خارجي بوده است.

اينك كه با درايت دولت تدبير و اميد روابط سياسي ايران با ساير كشورها وارد مرحله جديدي شده است، اتخاذ سياستهاي لازم جهت توسعه مبادلات اقتصادي از اهميت خاصي برخوردار است.. اما نكته حائز اهميت اين است كه موضوعات اثرگذار بر كارايي مبادلات تجاري نيازمند تركيبي از انواع زيرساخت­هاي سخت و نرم، خدمات تجاري و رويه­ ها و قوانين است كه حوزه­ هاي مختلفي اعم از حمل ­و نقل و لجستيك، گمرك،‌ نهادهاي مالي و بيمه، و بازار بورس و مانند آن را در برمي­گيرند.

البته توسعه مبادلات تجاري در كنار افزايش ظرفيت هاي بازرگاني، نيازمند تنوع بخشي صادرات و بالا بردن كارايي خدمات بانكي و افزايش حجم بازارهاي سرمايه است.

ضمن اينكه مي بايست با اهتمام بيشتر در زمينه اطلاع رساني سازمان يافته امكان آشنايي بيشتر بازارهاي بين المللي را با توانمندي هاي اقتصادي و فرصت هاي سرمايه گذاري و تجاري ايران و محصولات صادراتي و كالاهاي توليدي داخلي فراهم كرد.

برگزاري دومين نمايشگاه بورس، بانك، بيمه و فرصت هاي سرمايه گذاري در جزيره كيش نيز در راستاي تحقق اين اهداف برنامه ريزي شده است.

با توجه به راهبرد تجاري و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران براي توسعه ارتباطات اقتصادي با سايركشورها، مناطق آزاد ايران به ويژه جزيره زيباي كيش اين آمادگي را دارند تا از حداكثر توان خود براي گسترش روابط بازرگاني و تجاري و مبادلات مالي و ارايه فرصت هاي مناسب در خصوص سرمايه گذاري در اين مناطق بهره ببرند.

در دو سال گذشته اقبال روز افزون گردشگران براي سفر به جزيره كيش تمايل بيشتر فعالان اقتصادي براي سرمايه گذاري هاي قابل توجه در زمينه توسعه فضاهاي تفريحي و تجاري و گردشگري را بدنبال داشته است. ضمن اينكه پيروي از سياست هاي دولت تدبير و اميد در خصوص مناطق آزاد و اقدامات عمراني گسترده در بندر تجاري كيش، تسريع در ساخت ترمينال جديد فرودگاه بين المللي كيش و بهينه سازي تاسيسات و امكانات پروازي براي توسعه گردشگري و تبادلات و مراودات تجاري و توسعه صنايع با تكنولوژي پيشرفته موجب بازيابي موقعيت تجاري جزيره كيش شده است.

سازمان منطقه آزاد كيش همچنين به ساير استعدادهاي اين منطقه به ويژه ايجاد مركز مالي ايران، راه اندازي بورس نفت در كنار بورس كالاي ايران و تبديل كيش به مركز همايش هاي بين المللي توجه وافري داشته است.

دومين نمايشگاه بورس، بانك، بيمه و فرصت هاي سرمايه گذاري كه با حضور بيش از 210 شركت داخلي و خارجي نظير بانك‌ها، شركت‌هاي بيمه، موسسات مالي و اعتباري، دست‌اندركاران پروژه‌هاي سرمايه‌پذير، سازمان‌ها و نهادهاي اقتصادي كشور و همچنين مناطق آزاد و ويژه اقتصادي در جزيره كيش برگزار مي شود مي تواند راهگشاي ورود فعالان اقتصادي به بازار پر رونق تجارت جهاني بوده و فرصت خوبي را جهت رسيدن به اهداف عالي دولت و اجرايي نمودن سياست‌هاي اقتصادي كلان نظام فراهم نمايد.

سازمان منطقه آزاد كيش ضمن خوش‌آمدگويي و آرزوي موفقيت براي تمامي مقامات اقتصادي كشور، دست‌اندركاران و شركت‌كنندگان در اين نمايشگاه كه با حضور خود موجب پُر باري اين رويداد با شكوه شده‌اند، اميدوار است اين نمايشگاه و دستاوردهاي نشست‌هاي تخصصي جانبي آن، تحرك و پويايي هر چه بيشتر اقتصاد ايران در راستاي دستيابي به اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادي كشور را به همراه آورد.