پیگیری وعده‌ها و عملکرد ١٥ ماهه سازمان منطقه آزاد کیش در دولت یازدهم درويژه نامه شرق؛

نمره مونسان در تحقق وعده‌ها

ويژه نامه شرق درگزارشي با پيگيري وعده ها، عملکرد ١٥ ماهه سازمان منطقه آزاد کیش را دردوره مديرعاملي علي اصغر مونسان بررسي كرد.

به گزارش روابط عمومي واموربين الملل سازمان منطقه آزاد كيش به نقل از روزنامه شرق، در اقتصاد امروز دنیا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردارند، زیرا بعد از سهولت واردات و صادرات در این مناطق، مباحثی هم‌چون سرمایه‌گذاری، گردشگری و خدمات گوناگون دیگر نیز به مرور بر ویژگی‌های این مناطق افزوده شده است و از همین رو همگان بر ضرورت استفاده درست از پتانسیل‌های این مناطق در جهت توسعه اقتصادی، ارزآوری، اشتغال‌زایی ورود به بازارهای بین‌المللی واقف هستند. در این میان نقش دولت‌ها و نحوه مدیریت بر این مناطق غیرقابل انکار است. همان‌طور که شاهد بودیم، در دوران احمدی‌نژاد مناطق آزاد به حیاط خلوت دولت تبدیل شد و پی‌گیری تخلفات گسترده آن دوران به‌ویژه در حوزه واگذاری‌ها به دولت یازدهم کشیده شد.

گذشته از این‌که چه کسانی مسئول بروز آن وضعیت نابسامان در مناطق آزاد بودند، باید دید که تغییر دولت چگونه از ایجاد شرایطی شبیه به آن جلوگیری می‌کند و مدیران جدید چطور در جهت رشد و توسعه منطقه می‌کوشند. وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه ٢٧ شهریور ماه سال گذشته به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی، مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره جدید سازمان منطقه آزاد کیش را معرفی کردند و این منطقه بعد از همه آن جار و جنجال‌ها به علی‌اصغر مونسان سپرده شد. اکنون بعد از یک سال و چند ماه وقت آن رسیده است تا ببینیم که چگونه عمل کرده و وعده‌های خود را به کجا رسانده است. یکی از مهم‌ترین وعده‌های مدیرعامل تازه انجام اقدامات کنترلی در جهت ممانعت از بروز فساد مالی به‌ویژه در بخش مسکن بود. علی‌اصغر مونسان تیرماه در گفت‌وگو با روزنامه شرق دو اقدام این سازمان در این راستا را این‌گونه تشریح کرد: «واگذاری‌ها از تحت نظارت مستقیم مدیرعامل منطقه آزاد خارج شده و شخص مدیرعامل نمی‌تواند نقشی در این واگذاری‌ها ایفا کند.» به گفته مونسان توسعه اتوماسیون به‌عنوان ابزاری برای شفاف‌سازی، به‌ویژه در دو معاونت سرمایه‌گذاری و شهرسازی، در دستور کار قرار گرفته تا از دخالت مستقیم افراد در محاسبات به دور باشد. او هم‌چنین درخصوص پرونده‌های گذشته نیز اعلام کرده بود که هر جا احساس کنیم منافع سازمان از بین رفته و حقی از سازمان تضییع شده، وارد عمل شده‌ایم و ده‌ها متر مربع زمین را در همین راستا به سازمان بازگردانده‌ایم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در همان گفت‌وگو اظهار کرد که  بساط بورس‌بازان زمین را هم در کیش برچیده‌ایم و به‌زودی حباب قیمت مسکن در کیش می‌ترکد. او وعده داده بود برای این‌که قیمت‌ها شکسته و منطقی شود، طرح ساخت ١٠٠٠ واحد مسکونی را در منطقه آزاد کیش اجرا خواهد شد. حالا بعد از چند ماه نگاهی مجدد به عملکرد او و سازمان منطقه آزاد در کیش داریم تا روشن شود که کدام‌یک از وعده‌ها عملیاتی شده و کدام‌یک روی زمین مانده است. به‌عنوان نمونه همین طرح ساخت ١٠٠٠ واحد مسکونی بعد از انجام امور مطالعاتی وارد فاز اجرایی شده و کلنگ آن زمین خورده است. به گفته مسئولان منطقه آزاد، این ١٠٠٠ واحد به صورت غیرقابل فروش و غیرقابل تفکیک در اختیار بخش صنعت و هتل‌داری قرار می‌گیرد تا در جهت اسکان کارکنانشان از آن استفاده کنند..علاوه بر این، سازمان منطقه آزاد در حوزه امور شهری طرح‌های دیگری را نیز در حال اجرا دارد. ساخت پارك شهر، ساخت كمپ ستاد بحران، بازسازی و سامان‌دهی مدارس جزیره كیش، ساخت پارك ساحلی كلبه هور، ساخت پارك خانواده، ایجاد فضای سبز و زیباسازی در منطقه، آسفالت معابر شهری و ساخت میدان سنایی، از جمله این طرح‌هاست که به ثمر رسیده، یا در حال انجام است. باغ‌راه بزرگ شهری از میدان سعدی تا میدان هرمز به مساحت بیش از ٢٠٠٠٠٠ مترمربع، خرید و نصب پل مکانیزه عابر پیاده، تكمیل اجرای اسكلت فلزی مصلای كیش نیز در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش است.

عملیات اسكله ٣٥ هزار تنی در بندرگاه تجاری كیش، اسكله رورو و انبار كانتینری در بندرگاه تجاری كیش آغاز شده و عملیات ساخت برج مراقبت و ساختمان عملیاتی فرودگاه نیز به اتمام رسیده است. اجرای سه پست اسكله تخلیه مصالح در بندر چارك، عملیات بازسازی و ترمیم و ارتقای سیستم روشنایی باند جنوبی فرودگاه، ساخت موزه و نماد کیش از دیگر اقدامات عمرانی سازمان منطقه آزاد در دولت جدید است.
 وعده‌های عنوان‌شده و اقداماتی که قرار بود صورت گیرد، به بخش عمرانی محدود نیست. بنابراین یکی دیگر از بخش‌هایی که باید به آن توجه کرد، امور زیربنایی در جزیره است. راه‌اندازی بندر ١٢ هزار تنی، اسکله ٣٥ هزار تنی، فاز دوم نیروگاه برق و تصفیه‌خانه ١٠ هزار مترمکعبی مهم‌ترین وعده‌های مونسان در این بخش است. بنا بر اعلام روابط عمومی این سازمان تا کنون دو واحد توربین گاز به ظرفیت ٧٥ مگاوات در نیروگاه یک تامین و نصب شده است. هم‌چنین دکل‌زنی و عملیات طراحی و احداث نیروگاه دوم جزیره با ظرفیت عملی ١٠٠ مگاوات برق و ٢٠٠٠٠ مترمكعب آب شیرین آغاز شده است. گفتنی است، در زمینه تامین آب اقدامات دیگری نیز انجام شده یا در حال انجام است که ساخت مخزن ٢٠ هزار متر مكعبی ذخیره و ایستگاه پمپاژ مركزی آب، نوسازی خطوط انتقال و توزیع شبكه آب‌رسانی جزیره، ساخت تصفیه‌خانه ١٠ هزار مترمكعبی فاضلاب شمال جزیره كیش و تصفیه تكمیلی پساب، احداث خطوط جمع‌آوری، انتقال و ساخت ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب از جمله آن‌هاست. علاوه بر این، ساخت پست‌های ١٣٢ GIS كیلو ولت، آغاز عملیات روشنایی رینگ ٧٥ متری با انرژی خورشیدی، احداث خطوط ارتباطی و انتقال از مخزن زمینی به مخزن هوایی و توزیع در شبكه انتقال و پروژه تجمیع دكل‌های مخابراتی با مشاركت بخش خصوصی به صورتBOT) ) نیز از دیگر برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش است. گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش که «محوریت اصلی اقتصاد در کیش بر پایه گردشگری و تجارت استوار است و ما حتی صنایع را فیلتر می‌کنیم و به هر صنعتی اجازه ورود به جزیره را نمی‌دهیم» دلیل خوبی است تا نگاهی به برنامه‌ها و عملکرد این سازمان در بخش اقتصادی داشته باشیم. مدیران سازمان منطقه آزاد کیش برای بازنگری اولویت‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد توسعه گردشگری و تجارت اقداماتی هم‌چون پیاده‌سازی سیستم مدیریت الکترونیکی اطلاعات جهت تسهیل فرایند سرمایه‌گذاری، مدیریت هوشمند فرایندهای سرمایه‌گذاری، محاسبه آمارهای پایه اقتصادی جزیره کیش، تدوین نقشه راه و بازار املاک و مستغلات کیش، تدوین قوانین مبارزه با پول‌شویی و تصویب ٣٦ طرح سرمایه‌گذاری با حجم سرمایه‌گذاری ٤٨ هزار میلیارد ریال و با زیربنایی بالغ بر ٣/ ٢ میلیون مترمربع انجام داده‌اند. علاوه بر این،  ٣٣ درصد از پروژه‌های غیرفعال در یک سال اخیر با به‌كارگیری اقدامات مدیریتی لازم در این خصوص فعال شده است و هم‌چنین مشكلات مربوط به ١٩ پروژه بزرگ غیرفعال حل شده و اکنون این پروژه‌ها مجددا شروع به كار کرده‌اند. سرمایه‌گذاران همچنان درگیر نوسانات تصمیم‌گیری مدیران منطقه آزاد در حوزه سرمایه‌گذاری هستند و روند پیشرفت پروژه‌ها را کند کرده‌است. پروژه‌هایی که بعد از گذراندن بوروکراسی‌های طولانی و زمان‌بر به مرحله اجرا رسیده‌اند و هر تغییر رویکردی در تصمیم‌های سازمان منطقه آزاد کیش،‌ آنها و سرمایه‌گذارانش را دچار مشکلات عدیده می‌کند.  

 سازمان منطقه آزاد کیش در بخش صنعت اقداماتی نظیر  تصویب ٢٣ طرح سرمایه‌گذاری صنعتی با حجم سرمایه‌گذاری ٣٠٠٠ میلیارد ریال، ارائه خدمات فنی و مهندسی و پشتیبانی نفت، تولید شناورهای تفریحی و گردشگری، تولید مصالح نوین ساختمانی، ساخت مجموعه بزرگ انبارهای كیش با مشاركت بخش خصوصی و ساخت شهرك صنعتی شماره ٦ با كاربری خدمات صنعتی با قطعات ١٠٠ تا ٩٠٠ مترمربع برای ایجاد اشتغال با اولویت بومیان، انجام شده است.

 توسعه گردشگری و وارد کردن ایرلاین‌هایی مثل ترکیه به کیش از دیگر وعده‌های مونسان بود. توسعه گردشگری سلامت، افزایش پروازهای خارجی، برقراری پرواز مسقیم کیش- استانبول، برقراری پرواز مستقیم کیش – نجف، بالفعل کردن پتانسل بالقوه و فراموش‌شده در جذب توریست به کیش از ١,٥ میلیون گردشگر به ٤.٥ میلیون گردشگر، شناسایی فرصت‌ها و تهدیدها در میزان رشد گردشگر در ماه‌های سال، سامان‌دهی کانترهای گردشگری تحت عنوان سیستم جامع فروش خدمات گردشگری، واگذاری خدمات نظارت بر هتل‌ها و رتبه‌بندی با جامعه هتل‌ها با ایجاد ساختار اجرایی، واگذاری خدمات کانترهای گردشگری به جامعه آژانس‌ها، استانداردسازی و درجه‌بندی هتل‌ها و نظارت مستمر بر عملکرد تاسیسات گردشگری کیش از جمله اقدامات انجام‌شده در حوزه پراهمیت و ویژه گردشگری در این منطقه است.