دبير شورايعالي مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در افتتاحیه کیش اینوکس 2017 مطرح کرد؛

مناطق آزاد؛ الگويی موفق براي حركت در جهت توسعه پايدار

مشاور رييس جمهور و دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي كشور از مناطق آزاد کشور به عنوان الگوی موفق اقتصادی و بستری مناسب برای حرکت هدفمند در جهت توسعه پایدار کشور یاد کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌ الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مرتضی بانک در مراسم رسمي آغاز به كار نهمين نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌ گذاری کشور و چهارمين نمايشگاه بین‌ المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌ سازی تشكيل ستاد اقتصاد مقاومتي، همراهي با بخش خصوصي و ايجاد اصلاحات ساختاري را از جمله اقدامات موفق دولت در پنج سال گذشته برشمرد.

وی گفت: امروز كارنامه مناطق آزاد نمونه موفقي از عزم جدي دولت در جهت استفاده بهينه از قابليت‌هاي اين مناطق براي تسريع در توسعه اقتصادي كشور است .

مشاور رييس جمهور، مناطق آزاد كشور را پيشران نو آوري، حمايت از توليد ملي، توسعه صادرات، تسهيل شرايط كسب و كار و همراهي با كار آفرينان عنوان كرد و افزود: ايده اقتصاد درون زا و برون گرا در مناطق آزاد اجرايي و گام‌ هاي اوليه نيز برداشته شده است؛ اگرچه مناطق آزاد ظرفيت‌هاي گسترده‌تري در اقتصاد كاربردي ايران دارند و بايد بستر هاي مناسب براي به فعل رساندن قابليت‌هاي بالقوه اين مناطق فراهم شود.

وي تامين سرمايه را مهم ترين چالش فراروي دولت برشمرد و تاكيد كرد: استفاده از توان بخش خصوصي و جذب سرمايه‌گذاري هاي خارجي يكي از مهم ترين راهكارهاي رويارويي با اين چالش است و در اين عرصه نقش مناطق آزاد در قياس با گذشته بسيار پر رنگ‌تر شده است.

دبير شورايعالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي كشور معرفي شايسته فرصت‌هاي سرمايه گذاري و طرح هاي بزرگ عمراني مناطق آزاد به سرمايه گذاران و فعالان اقتصادي داخلي و خارجي را از مهم ترين ضرورت ها و اولويت‌هاي كاري مناطق آزاد كشور برشمرد.

وي افزود: سرمايه‌گذاري پنجاه و يك هزار ميليارد توماني بخش خصوصي در 4 سال گذشته در مناطق آزاد، بهره برداري 800 ميليون دلاري از سرمايه گذاري خارجي و توافقات 4.4 ميليارد دلاري در سرمايه‌ گذاري هاي آتي در بخش خصوصي با مشاركت سرمايه گذاران خارجي در مناطق آزاد بيانگر عملكرد پويا و موفق اين مناطق در زمينه جذب سرمايه‌گذاري و كمك به رشد و توسعه اقتصادي كشور است.

مشاور رييس جمهور گفت: مناطق آزاد مي‌كوشند تا با بهبود شرايط فعاليت، زمينه توليد كالاهاي قابل رقابت در بازارهاي جهاني را با كيفيت خوب و قيمت مناسب براي توليد كنندگان داخلي فراهم كنند.

وي توسعه صادرات را مهمترين مزيت براي رشد اقتصادي كشور برشمرد و با اعلام آمادگي سازمان‌هاي مناطق آزاد براي همكاري‌هاي گسترده تر با بخش خصوصي در جهت رونق صادرات گفت: در يك سال گذشته 30 درصد صادرات مجدد كشور از مناطق آزاد بوده و در چهار سال گذشته ارزش كالاهاي صادر شده از اين مناطق بيش از 2 و نيم ميليارد دلار و مناطق ويژه اقتصادي نيز 77 ميليارد دلار بوده است.

توسعه فعاليت شركت‌‌هاي دانش بنيان در مناطق آزاد، تبديل مناطق آزاد به الگوهاي برتر اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي كشور و كاهش چشمگير بروكراسي در اين مناطق با هدف تسهيل شرايط كسب و كار و رونق فعاليت هاي اقتصادي از ديگر اولويت‌ها و برنامه‌هايي بود كه دبير شورايعالي مناطق آزاد و و يژه اقتصادي به آنها اشاره كرد.

گفتنی است چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی و نهمین نمایشگاه معرفی فرصت های سرمایه‌گذاری کشور با حضور 274 شرکت داخلی و 58 شرکت خارجی تا 11 آبان درجزیره کیش برگزار می‌شود.