روشن شدن مشعل فلرمیدان گازی کیش تحقیقاتی است

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: روشن شدن مشعل فلرمیدان گازی کیش دلایل تحقیقاتی دارد و مربوط به کنترل فشار گاز نیست.

به گزارش روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهندس رامین افشاری با اشاره به برخی اطلاعات نادرست مطرح شده دراذهان عمومی مبنی برکنترل فشار گاز مخزن کیش با روشن کردن مشعل فلرگفت: دلیل روشن کردن این مشعل کنترل فشار گاز نیست بلکه بررسی میزان و کیفیت گاز مخزن جزیره کیش درلایه های مختلف زمین شناسی علت روشن شدن مشعل فلر است.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش درتشریح این موضوع افزود: مخزن گاز جزیره کیش دارای 5 لایه است که هربار یکی از لایه ها مورد بررسی قرار می گیرد درنتیجه مشعل فلر گازی به مدت دو تا سه روز روشن می شود.

افشاری درپایان گفت: با توجه به اینکه تاکنون سه لایه مورد آزمایش قرار گرفته و دولایه باقیمانده، روشن کردن مشعل فلر دوبار دیگر نیز انجام می شود که هربار دوتا سه روز این مشعل روشن است و درنهایت تا دوماه آینده عملیات تحقیقاتی ومطالعاتی میدان گازی کیش به پایان می رسد .

گفتنی است ضریب بازیافت میدان گازی کیش که دارای گاز شیرین است، بر اساس شواهد موجود 75 درصد است که ارزش بالایی دارد. 

این میدان به دلیل سهولت فرآورش گاز آن برای تامین گاز شبکه داخلی در ایران و نیز صادرات مورد توجه مسئولان صنعت نفت ایران است .اما با توجه به قرار گرفتن این میدان در محوطه جزیره مرجانی و گردشگری کیش و پیگیریهای دکتر مونسان مدیرعامل پیشین سازمان منطقه ازاد کیش ، تاسیسات پالایشگاهی این میدان گازی با هدف جلوگیری از آلودگی هوا، به جای جزیره کیش، به سواحل گرزه (بندر آفتاب) منتقل شده است.