تدوین شیوه نامه فعالیت تشکل های مردم نهاد در جزیره کیش

شیوه نامه فعالیت تشکل های مردم نهاد با هدف قانونمند شدن فعالیت این تشکل ها و حمایت از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی و حوزه سلامت در جزیره کیش تدوین شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد پازوکی مدیر اجتماعی این سازمان در نشستی با حضور جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه از تصویب و اجرایی شدن شیوه نامه فعالیت تشکل های مردم نهاد در جزیره کیش خبر داد و گفت: کیش نخستین منطقه آزاد کشور است که در راستای قانونمند شدن فعالیت تشکل های مردم نهاد چنین شیوه نامه ای را تدوین کرده است.

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه تا کنون تنها دو تشکل مردم نهاد انجمن بانوان و امور زنان در جزیره کیش به صورت رسمی ثبت شده و فعالیت می کنند گفت: با توجه به اینکه تشکل های متعددی خواهان فعالیت در جزیره کیش هستند تدوین این شیوه نامه ضمن تسهیل روند فعالیت قانونی این تشکل ها، فضای حمایتی امن تری را برای آنها فراهم خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه معاونت اجتماعی همواره از فعالیت های فرهنگی تشکل ها در جزیره کیش حمایت کرده است افزود: تدوین این شیوه نامه، کمک می کند تا افراد با هر سطح آگاهی از مسائل حقوقی و قانونی بتوانند تشکل مد نظر خود را تاسیس کرده و روند فعالیت قانونمندی داشته باشند.

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان، در خصوص فعالیت این تشکل ها در فضای مجازی گفت: صرف نظر از فعالیت در فضای مجازی یا واقعی، هر تشکلی که در قبال عضویت و فعالیت ها و خدمات خود وجهی از افراد دریافت می کند باید مطابق این شیوه نامه جدید اساسنامه تشکل را تنظیم و برای ثبت آن اقدام کند. در غیر اینصورت فعالیت آن تشکل غیر قانونی است.

به گفته پازوکی این شیوه نامه بر اساس آئین نامه اجرایی وزارت کشور در خصوص تاسیس و فعالیت سازمان های غیر دولتی و تشکل های مردم نهاد که آخرین تغییرات آن در سال 95 مصوب شد تدوین و با هدف تامین نیازهای تشکل های مردم نهاد در جزیره کیش با بهره گیری از نظرات کارشناسان و دست اندرکاران فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در این منطقه، بومی سازی شده است.

پازوکی با اشاره به اینکه برخی تشکل ها از مسیر اصلی فعالیتشان دور می شوند تصریح کرد: معاونت اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در راستای وظایف و مسئولیت های محوله خود بر عملکرد تشکل های مردم نهاد و انطباق فعالیتشان با اساسنامه مربوطه نظارت کامل دارد.

مدیر اجتماعی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در حال حاضر علاقمندان به تاسیس تشکلهای مردم نهاد می توانند با مراجعه به معاونت اجتماعی این شیوه نامه را دریافت کنند اما به زودی این شیوه نامه بر روی سایت سازمان منطقه آزاد کیش بار گذاری می شود.