تأمین انرژی‌های مورد نیاز صنایع در جزیره قشم

سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به نیاز جزیره قشم به برق گفت: هم‌اکنون جزیره‌ی قشم به 750 مگاوات برق نیاز دارد که امیدواریم با احداث این پروژه‌ها نیاز مردم منطقه و صنایع این جزیره به برق تأمین شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خلیج‌فارس از قشم،«علی‌اکبر شعبانی‌فرد» در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی و تولید آب شیرین توسط دو شرکت مپنا و غدیر با اشاره به نیاز صنایع و پالایشگاه‌های فعال این منطقه به برق، اظهار کرد: باید در نظر داشته باشیم که هم‌اکنون صنایع پتروشیمی، فولاد و سیمان در این جزیره فعال هستند که این صنایع به 9800 مگاوات برق نیاز دارند.

وی با بیان اینکه منطقه‌ی آزاد قشم به 42 میلیون متر مکعب گاز در طول روز نیاز دارد، گفت‌: در حال حاضر 30 میلیون متر مکعب از این نیاز منطقه از طریق خط لوله صلح تأمین می‌شود و هشت میلیون متر مکعب هم در خود منطقه تولید می‌شود.

شعبانی‌فرد ادامه داد: با توجه به اینکه صنایع این منطقه به انرژی زیادی نیاز دارند امیدواریم به بهره رسیدن این پروژه‌ها نیاز فعالان اقتصادی و صنایع جزیره قشم به انرژی تأمین کند و راندمان کار افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی و تولید آب شیرین با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورو قرار است تا ظرف 3 سال و در 3 فاز به بهره‌برداری برسد.

سرپرست سازمان منطقه‌ی آزاد قشم تصریح کرد: در مرحله‌ی نخست ظرف 24 ماه، واحد گازی نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد و 6 ماه پس از آن بخش بخار نیروگاه و در نهایت قسمت آب شیرین‌کن که آب جزیره قشم را تأمین می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.

شعبانی‌فرد یادآور شد: مقرر است این نیروگاه‌ با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر، گروه مپنا، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، شرکت تولید انرژی گستر قشم و منطقه آزاد قشم احداث کند که علاوه‌بر تولید برق برای پروژه‌های فولادی و پتروشیمی منطقه آزاد قشم روزانه 100هزار مترمکعب آب شیرین نیز تولید می‌کند.

قشم