اجرای طرح بندر پاک در شهر بندری چابهار آغاز شد

چابهار - ایرنا- اجرای طرح بندر پاک با حضور معاونان سازمان حفاظت محیط زیست، معاونان استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد و جمعی از مدیران شهرستان در شهر بندری چابهار آغاز شد.

به گزارش ایرنا، بیش از 200 نفر با استفاده از 100 دستگاه کامیون سنگین به همراه دیگر تجهیزات سنگین راه سازی و شهرسازی در اجرای این طرح از صبح امروز /شنبه/ به مدت یک هفته، کار جمع آوری نخاله و زباله های شهری در محدوده شهر و همچنین مسطح سازی مناطق پیش بینی شده را آغاز کردند.

'دادکریم بلوچ' شهردار چابهار در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه ریزی های سه ماه شهرداری و برگزاری جلسات مختلف گفت: با هماهنگی فرماندار و دستگاههای اجرایی و بویژه شرکت های فعال بخش خصوصی در شهرستان از جمله ماشین آلات پروژه پتروشیمی با همکاری مدیریت منطقه آزاد عملیات پاکسازی و بهسازی مبلمان شهری آغاز شده است.

به گفته وی، در مرحله نخست این طرح و در طی یک هفته کلیه مناطق پیش بینی شده شهری در چابهار به کمک لودر و بلدوزرها از نظر نخاله و زباله و پستی و بلندی مورد بهسازی قرار می گیرند.

بلوچ تصریح کرد: در مرحله دوم با کمک کارکنان کلیه ادارات و دانش آموزان و فعالان اجتماعی و اقشار مختلف مردم عملیات جمع آوری زباله های رها شده در محیط های شهری از جمله بوستان ها، میدان ها، حاشیه جاده ها و اماکن شخصی و عمومی انجام خواهد شد تا فضای شهری برای پذیرایی از مهمانان و گردشگران در ماههای آخر سال و آغاز سال جدید آماده شود.

دکتر ' احمدعلی کیخا' معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود تفاهم نامه ای بین سازمان محیط زیست و وزارت کشور گفت: چابهار به عنوان شهری پیشتاز در اجرای این تفاهم نامه زیست محیطی محسوب و می تواند به عنوان الگوی دیگر شهرهای کشور معرفی شود.

وی با اشاره به انسجام و وحدت مدیریتی در اجرای این طرح و با تقدیر از دست اندرکاران بویژه فرمانداری، شهرداری و بخش های خصوصی تصریح کرد: حضور بخش خصوصی در این فعالیت شهری و اجتماعی که به صورت داوطلبانه انجام شده است نشانه نوعی پیشرفت اجتماعی در توجه به محیط زیست شهری و شهرنشینی است که با نهادینه شدن چنین رفتارهایی می تواند دغدغه های زیست محیطی را به حداقل رساند.

دکتر ' سعید متصدی ' معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره جایگاه ویژه چابهار و سواحل زیبای آن گفت: تجمع زیبای مردم به همراه ماشین آلات و ابزارهای راه سازی و شهرسازی برای پاک سازی و بهسازی فضای شهری نمونه ای از اقدام های موفق و تاثیرگذار در حفظ محیط زیست انسانی است.

وی با اشاره به فعالیت های صنعتی و توسعه ای در منطقه بویژه پتروشیمی ، فولاد ، پالایشگاه و خودروسازی تصریح کرد : راه اندازی این صنایع کلان در منطقه در صورت رعایت شاخص های زیست محیطی علاوه بر اینکه رفاه و افزایش سطح اجتماعی را در پی خواهد داشت می تواند زمینه ساز توسعه و آبادانی محیط زیست شهری و ارتقای شاخص ها باشد.

وی تاکید کرد : طبیعی است که هر نوع توسعه ای ممکن است زیان و خسارتی را به محیط زیست وارد کند اما مهمترین نکته این است که برای بازسازی محیط زیست باید بهسازی و شیوه مناسب برای ایجاد فرصت جدید زیست محیطی در هر پروژه ای تعریف شود

چابهار