در افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی پتروکم کیش مطرح شد؛

بهره گیری از اقتصاد دریا، ایجاد شرکت های دانش بنیان و ایجاد مگا پروژه ها، برنامه های اساسی کشور است

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، زنجیره ای شدن تولید با توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان و ایجاد مگاپروژه ها را از برنامه های اساسی کشور برشمرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر علی آقا محمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، در این مراسم که عصر امروز 24 بهمن در سالن خلیج فارس مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، با اشاره به نقش بسزای صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت: یکی از مجموعه هایی که می تواند کشور را از لحاظ اقتصادی به سمت استقلال هدایت کند مجموعه ای است که امروز در این محفل گرد هم آمده اند.

وی افزود: حجم بزرگی از کار در حوزه پتروشیمی پیش روی ما قرار دارد که نیازمند عزم جدی همه دست اندرکاران است و ایران با حرکت به این سمت و سو می تواند گام های بزرگ اقتصادی بردارد.

آقا محمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری "مدظله العالی" برای دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ و ایجاد مگاپروژه ها تصریح کرد: ما در آستانه برنامه هفتم توسعه قرار گرفته ایم و رهبر معظم انقلاب در سیاست ها به تعریف چندین مگاپروژه ملی تاکید کردند که بی شک یکی از آنها، مگا پروژه پتروشیمی خواهد بود و در این حوزه، تربیت نیروی انسانی نیز اهمیت ویژه و اساسی دارد و باید مد نظر قرار گیرد.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت:همانطور که پتروشیمی در ایران 1400 موفق به ارائه اولین برنامه شد ، امسال نیز باید اولین مجموعه ای باشد که دانش بنیان کردن شرکت های بزرگ و زنجیره ای شدن تولید را برای کشور به ارمغان بیاورد.

وی با اشاره به جزئیات برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: ما در این بازه دو مطلب را به عنوان ضرورت های اجتناب ناپذیر پیش رو داریم، اول دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی که در حقیقت کاری بنیادین،کلیدی و یک اجبار است، چرا که دوران سن جوانی جمعیت به سرعت در حال طی شدن می باشد و این فرصتی تاریخی و بزرگ برای بهره گیری از جمعیت باسواد و مدیران با تجربه است که می تواند موجب حفظ کیان کشور، رفاه بیشتر و ثروت سازی شود.

آقا محمدی در ادامه افزود: مطلب دوم اینکه توجه به سیاست های ابلاغ شده اقتصاد دریا محور و موقعیت ایران دریایی در برنامه هفتم توسعه از کلیدی ترین مسائل است، بنابراین باید به جد به آن بپردازیم و در بازه زمانی یک ساله برنامه عملیاتی خود در این زمینه را تدوین کنیم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به 9 بند کلیدی اقتصاد دریا در برنامه توسعه خاطرنشان کرد: تمامی سرمایه گذاران باید با مرور این سیاست ها از فرصتی پربازده اقتصاد محور به بهترین شکل بهره ببرند به طوری که طی 10 سال باید نرخ رشد اقتصاد دریا محور 2 برابر نرخ رشد اقتصاد ملی باشد و این کار بزرگی برای دانش های نوین محسوب می شود.

توجه به فولاد سبز در حوزه پتروشیمی، بررسی موانع و چالش ها بر سر راه دانش بنیان شدن شرکت های بزرگ و مشکلات موجود در مسیر سرمایه گذاری ها، از دیگر مواردی بود که آقا محمدی در آیین گشایش نمایشگاه بین المللی ایران پتروکم به آن اشاره کرد.