افزایش سرانه فضای آموزشی در دستور کار سازمان منطقه آزاد کیش

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش از تسریع در رسیدگی به مشکلات فضاهای آموزشی جزیره خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش محمدرضا لواسانی سرپرست سازمان این سازما روز دوشنبه ششم دی ضمن بازدید از روند پیشرفت مراحل ساخت مدارس جزیره، با بیان این که رسیدگی به فضای آموزشی کیش طی سالهای اخیر مغفول مانده است گفت: پایین بودن سرانه آموزشی و کمبود اینگونه فضاها یکی از دغدغه های مردم و فرهنگیان بوده که باید در جهت رفع مشکلات اقدامات لازم از سوی سازمان منطقه آزاد کیش انجام شود.

لواسانی تاکید کرد: کیفیت فضای آموزشی کیش با سایر حوزه های پیشرفته این جزیره همخوانی ندارد و باید به سرعت به آن رسیدگی کنیم تا نقص و عقب ماندگی در این بخش حس نشود.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به درخواست های فراوان مردم در خصوص وضعیت فضای آموزشی کیش اظهار کرد: رسیدگی به مشکلات مردم جزیره کیش یکی از وظایف مهم سازمان بوده و در حوزه آموزش و پرورش نیز تمام تلاش و توان خود را در جهت تسریع در رفع و پیگیری مشکلات به کار می گیریم تا سرانه و فضای آموزشی کیش در منطقه به وضعیت مطلوب برسد.

وی گفت: متاسفانه برخی افراد به واسطه دارا بودن قدرت در حوزه فعالیت خود از سرانه کار دو تا سه برابر کشور در کیش برخوردار هستند و برخی دیگر مانند حوزه های آموزشی مظلوم واقع شده و با پایین ترین سرانه با بعضی استانها نیز فاصله بسیار زیادی دارند .

لواسانی با تاکید بر این نکته که باید از شعار زدگی پرهیز کنیم گفت: مسوولیت بازرسی این موضوع را به رییس آموزش و پرورش جزیره محول می کنیم تا با ارائه گزارش کار و اعلام مشکلات موجود همچنین ارائه راه کارهای مناسب در رفع آن ها به نتیجه قلبل قبول دست یابیم.

وی تاکید کرد: برای انجام فعالیت های فرهنگی بلند مدت در کشور باید مشکلات پیش روی آموزش و پرورش را مرتفع ساخته و رسیدگی به آن ها را در اولویت قرار دهیم.

به گفته لواسانی در بازدیدهای میدانی مشخص شده تمام فعالیت ها در دو کمیسیون اقتصادی و بخش های حقوقی به دلیل ایراد ساختار به بن بست خورده و این نشان از ضعف ساختار و قوانین دارد.

وی به تعیین تکلیف فعالیت های معوقه توسط معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش به صورت هفتگی در کمیسیون اقتصادی اشاره کرد و گفت: در هفته جاری تمامی موضوعات مطرح و وضعیت سرمایه گذاران این طرح ها مشخص خواهد شد.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در بازدید از مدرسه 9 کلاسه تاکید کرد: گزارشی از زمانبندی اتمام این طرح تهیه و به مشکلات آن رسیدگی و با خیرین جلساتی را برگزار شود تا هر چه سریعتر به اتمام برسد.

وی با تاکید بر مدیریت جدی در انجام اینگونه طرح ها عنوان کرد: بسیاری از مشکلات جزیره کیش نیاز به بودجه نداشته و تنها با مدیریت صحیح می توان آن ها را مرتفع کرد.

وی در خصوص مدرسه 18 کلاسه ای که کلنگ آن به زمین خورده است گفت: فعالیت جدیدی نمی توان انجام داد و باید برای تکمیل و بهره برداری از طرح های مغفول مانده در حوزه آموزشی کیش اقدامات لازم را انجام داد.

سعید پورزادی سرپرست معاونت عمرانی منطقه آزاد کیش نیز در این خصوص گفت: پروژه مدرسه 18 کلاسه دخترانه که طرحی ویژه بوده و نمونه آن در منطقه صدف واقع شده یکی از مدارس استاندارد به شمار می رود و در کشور از این مدارس کمتر به چشم می خورد که دارای ویژگی حیاط مرکزی، 18 کلاسه در حد یک دانشگاه علمی کاربردی ساخته شده است.

پورزادی عنوان کرد: این طرح در دست حوزه عمرانی قرار گرفت و مدرسه 18 کلاسه با مبلغ 12 میلیارد تومان توسط سرمایه گذار با سازمان منطقه آزاد تهاتر شد.

سرپرست معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان این موضوع که هریک از حوزه های عمرانی و اقتصادی وظایفی را بر عهده داشتند تصریح کرد: حوزه اقتصادی مسوولیت نهایی کردن نقشه ها در حوزه شهرسازی و ارائه مجوزها را بر عهده داشت و در مقابل سرمایه گذار این طرح متعهد شد تا باهزینه عنوان شده طرح را ساخته و بنا به اعلام سازمان منطقه آزاد کیش این طرح باید تا مهر 1400تحویل داده می شد و با پیگیری های لازم از سوی سازمان این طرح تا آذر 99 پیشرفت لازم را انجام داده بود.

وی ادامه داد: پس از توافقات و کمیسیونها و مشکلات پیش آمده و به دلیل عدم اخذ مجوز توسط سرمایه گذار طرح متوقف باقی مانده است،از این نقطه به بعد با توجه به نقشه هایی که در دست داریم همچنین برآوردهایی که انجام می شود، این طرح را ادامه داده و به پایان می رسانیم و این مدرسه باید برای سال 1401 آماده باشد.

سرپرست معاونت عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با وجود توسعه های فراوان طی سالهای اخیر درکیش متاسفانه افزایش فضای آموزشی وجود نداشته است.

پورزادی تصریح کرد: با افزایش 50 کلاس به فضای آموزشی جزیره، سرانه آموزشی از استان کمی بالاتر می رود، با توجه به این موضوع، 5 کلاس به مدرسه فکوری واقع در پایگاه هوایی کیش اضافه شده و 2 میلیارد و 500میلیون تومان صرف هزینه ایمن سازی مدارس شد. وی افزود: با وجود یک مدرسه 18 کلاسه در پایگاه هوایی، 18 کلاسه میدان آرین و 9 کلاسه خیرین به نام حجت الاسلام سیدین شهید سلامت و یک مدرسه 5 کلاسه می توانیم سرانه خود را به 50 کلاس رسانده و یک قدم از استان فراتر باشیم.

وی ادامه داد: زمین ها شناسایی شده و با سرمایه گذار و خیرین وارد تعاملات انجام می شود، همچنین کلنگ یک مدرسه هم به زمین زده شد که با وجود انجام تمام فرآیندها و انجام ساخت آن از سال گذشته فعالیتی صورت نپذیرفت و سازمان بلافاصله طی نامه ای به شرکت عمران، آب و خدمات کیش درخواست مناقصه و کمیسیون داد تا برای ایام دهه فجر و 12 فروردین این مجموعه فعالیت خود را آغاز کند.

پورزادی در خصوص مدرسه 9 کلاسه گفت: آبان سال گذشته زمین این مدرسه توسط سازمان منطقه آزاد کیش به این طرح اختصاص داده شد و مدرسه توسط خیرین و با تولیت امام جمعه در حال ساخت است.

سرپرست معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان با بیان اینکه حوزه معاونت عمرانی نظارت عالیه خود را بر کیفیت این طرح دارد گفت: از ابتدای آذر سال گذشته مراحل ساخت این مدرسه آغاز و نقشه های آن طراحی و توسط حوزه عمرانی تایید شده است .

وی اظهار کرد: با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و خیرین این طرح تا سال 1401 به طور کامل آماده بهره برداری خواهد بود.

پرویز حیدری راد رییس آموزش و پرورش کیش نیز در این بازدید گفت: با پایش جمعیتی که درمنطقه صورت گرفت بیش از 42 درصد دانش آموزان در مقطع ابتدایی و 11 درصد در مقطع متوسطه اول تحصیل می کردند.

وی ادامه داد: بیشترین نیاز ما در این منطقه از جزیره ، افزایش فضای آموزشی در مقطع ابتدایی است که نیاز به جابجایی نداشته و فضاهای ساخته شده با استانداردهای مناسب مطابق باشد.

رییس آموزش و پرورش کیش گفت: تراکم کلاس های مدارس 47 نفر است و با توجه به اینکه استاندارد سرانه آموزشی 8.39 ، ایران5.2 و استان هرمزگان 5.7 است بر اساس گزارش نوسازی استان ، جزیره کیش در حوزه ابتدایی باید دارای سرانه آموزشی 4 باشد در صورتی که این عدد 1.86 را نشان می دهد.

وی گفت: طی 40 سال گذشته نوسازی مدارس به حوزه آموزش و پرورش کیش ورود نکرده است و با کمبود 212 نیروی انسانی در آموزش و پرورش کیش مواجه هستیم.

به گفته حیدری راد از سال 92 مدرسه ای به سیستم آموزشی کیش اضافه نشده است.

وی گفت: باید در زمان دولت سیزدهم ساختار آموزش و پرورش کیش تغییر کند تا از تضعیف نجات پیدا کند و بتوانیم خدمات لازم را ارائه دهیم.

حیدری راد تصریح کرد: تا زمانی که ساختار ما بخشی باشد و زیر نظر بندر لنگه فعالیت کنیم به عنوان یک بخش محسوب می شویم و ساختاری به تیزهوشان تعلق نمی گیرد چراکه سه برابر ظرفیت باید ورودی یا ثبت نام در این خصوص داشته باشیم ولی اگر به صورت ویژه به کیش نگاه شود هر فعالیتی می توان انجام داد و باید جزیره کیش به عنوان پایلوت در حوزه آموزش و پرورش معرفی شود.