‎مدیریت صحیح در حوزه مدیریت بحران اثرات منفی آن را به حداقل می‌رساند

‎جانشین ستاد مدیریت بحران جزیره چرخه مدیریت بحران را چهار گام عنوان کرد و "بازیابی" را مهم‌ترین بخش آن دانست و گفت: بعد از وقوع هر بحرانی باید محیط به شرایط پایدارتر از قبل آن برگردد.

‎به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید پورزادی در نخستين نشست ستاد بحران جزیره در دوره مدیریتی جدید سازمان، رویارویی موثر و اتخاذ تصمیم مناسب بر اساس اطلاعات صحیح جهت کاهش خسارت و کنترل سریع و صحیح بحران اشاره كرد و اظهار داشت: همه‌ی سازمان‌ها به ويژه دستگاه‌های اجرایی باید اقدامات پیشگیرانه و اتخاذ تصمیم مناسب را در دستور کار خود قرار دهند.

‎پورزادی، شناسایی دقیق کنش و واکنش‌ها را مبنای اخذ تصمیمات درست عنوان کرد و افزود: در غیر این‌صورت تصمیمات برای سازمان جز آزمون و خطا در بر نخواهند داشت .

‎وی ایجاد مدیریتی برای بحران را از جمله اهداف سازمان منطقه آزاد کیش دانست تا امکان پیش‌بینی صحیح فرایندها داخل یک سیستم مدون، فراهم شود و به شناسایی دقیق مخاطرات بیانجامد.

‎پورزادی با تاکید بر لزوم ایجاد این مدیریت و پیش‌بینی به‌موقع خطرات احتمالی هر اتفاقی، تصریح کرد: "برخورد و مداخله سریع" قبل وقوع هر بحران، و "بازیابی" بعد از وقوع آن، به‌عنوان دستورالعمل‌ اجرایی ستاد بحران جزیره در دستور کار قرار دارد.

‎جانشین رییس ستاد مدیریت بحران جزیره در خصوص چگونگی ترسیم چرخه مدیریت بحران گفت: "پیشگیری و کاهش"، "آمادگی لازم دستگاه‌های اجرایی و اطلاع‌رسانی"

‎"مقابله با بحران" که شامل اقدامات تکنیکی و اثربخش خواهد بود و "اقدامات مربوط به بازیابی" گام‌های اصلی ستاد بحران کیش است.

‎پورزادی با تاکید بر اهمیت "بازیابی" به‌عنوان‌ گام چهارم ستاد بحران، تشریح کرد: در زمانی که بحران اتفاق افتاده است باید سريع با اتخاذ راهکارهای مناسب، شرایط به نحوه اول بازگردد آن هم به نحوی که محیط از شرایط قبل بحران، پایدارتر شود، تا در صورت وقوع دوباره‌ی چنین اتفاقی، بحران کنونی تکرار نشود یا کاهش یابد.

‎وی با تاکید بر اینکه مباحث "تکنیکی" و "فنی" باید در چرخه مدیریت بحران رعایت شود، گفت: باید ضمن رسیدن به تکنیک‌‌ها و فنون مدیریت بحران، توانایی پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم.

‎پورزادی همه‌ی سازمان‌ها را در فرآیند مدیریت شهری در معرض بحران‌ها دانست و ادامه داد: خصوصا بحران‌‌های طبیعی که از آن با عنوان حوادث غیرمترقبه نیز یاد می‌شود همیشه در کمین سازمان‌های تمام شهرها هستند، لذا باید مدیریت بحران موثر را در دستور کار خود داشته باشیم که نیازمند رویکردی نظام‌مند است.

‎وی مدیریت بحران نظامند را مبتنی بر "هوشیاری سازمان" دانست و افزود: "حساسیت‌های مدیریتی" و "افزایش " این حساسیت‌ها و همچنین "درک خوب" از اهمیت آمادگی سازمان در مقابل شرایطی که پیش روی مباحث بحرانی وجود دارد، از دیگر مولفه‌های این رویکرد نظام‌مند می‌باشد.

‎پورزادی با بیان این مطلب که سازمان طی سنوات گذشته مطالعات جامعی را در برابر نقاط حادثه‌خیز، خصوصا در بخش‌های زلزله، روان‌آب‌های سطحی، توسط دانشگاه‌ها و افراد ذیصلاح انجام داده است، گفت: پیش‌بینی‌های لازم در ستاد بحران جزیره کیش در دستور کار قرار دارد و الزامات و استانداردهای آن به روز می‌شود.

‎وی با اشاره به نشست‌های متعدد در ستاد بحران، نشست جاری را اولین جلسه در دوره‌ی مدیریتی جدید عنوان کرد و گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی، اطلاع‌‌رسانی و درمان عضو این ستاد هستند و امروز ضمن تمرین، گزارشی در مورد اقدامات پدافندی خود در مجموعه‌هایشان ارائه دادند.

‎پورزادی همچنین از هشت مصوبه برای اقدامات پیشگیری از "حوادث طبیعی" و همچنین "ایام نوروز" در این نشست خبر داد و افزود: مقرر شد کلیه دستگاه‌های اجرایی ازجمله شرکت‌های تامین‌کننده آب و برق و نیروگاهی، شرکت عمران، آب و خدمات، شرکت توسعه بنادر و فرودگاه‌ها، سریعا با هماهنگی معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان‌ منطقه آزاد کیش، دستورالعمل‌های لازم و اقدامات اجرایی خود را جهت آمادگی در دستور کار داشته باشند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.

‎معاون عمرانی و زیربنایی سازمان همچنین از شناسایی چند نقطه به علت اجرای برخی از پروژه‌های عمرانی و راه‌سازی با احتمال آبگیر بودن و احتمال ایجاد مخاطره خبر داد و افزود: این مناطق در دستور کار ستاد قرار گرفت تا سریعا توسط شرکت عمران، آب و خدمات بررسی شده و تا پایان وقت اداری امروز اقدامات مهندسی و فنی لازم انجام شود.

‎پورزادی همچنین با تاکید بر رزمایش‌های لازم توسط نیروی انتظامی در حوزه دریابانی، ادامه داد: اطلاع‌رسانی‌های لازم در خصوص حرکت شناورها با توجه به مواج بودن دریا انجام می‌شود.

‎وی با اشاره به افزایش طول موج دریا از اواخر هفته تا اواسط هفته‌ی آینده توصیه کرد: کیشوندانی که از قایق‌های شخصی یا عمومی استفاده می‌کنند، حتما به اطلاعیه‌های حوزه‌های دریانوردی توجه لازم را داشته باشند.

‎جانشین رییس ستاد مدیریت بحران جزیره، اعلام آمادگی اعضای ستاد و گزارش اقدامات پدافندی آنها را از مفاد نشست امروز عنوان کرد و افزود: تمامی اعضای ستاد بحران جزیره برای ایام نوروز و هم در خصوص بارندگی‌هایی که در روزهای آتی پیش‌رو داریم، آمادگی لازم را دارا می‌باشند.

‎پورزادی در پایان با تاکید بر اینکه ایجاد یک مدیریت خوب در حوزه مدیریت بحران می‌تواند اثرات منفی بحران را به حداقل برساند، ادامه داد: مدیریت ناکارآمد می‌تواند بر شدت بحران افزوده و وضعیت را از آنچه هست وخیم‌تر نماید.

‎نشست ستاد بحران جزیره کیش با حضور معاون عمرانی و زیربنایی سازمان به عنوان جانشین رییس ستاد، و مدیران شرکت‌ها، معاونین و مسئولین سازمان، مسئولین بیمارستان، نیروگاه‌ ماهتاب، شرکت آب و برق کیش، مسئولین روابط‌عمومی و سایر اعضای ستاد مدیریت بحران صبح سه‌شنبه هفتم دی‌ماه در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.