مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

محیط زیست شاخص اصلی توسعه‌ی پایدار است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش محیط زیست را شاخص اصلی توسعه‌ی پایدار عنوان کرد و اظهار داشت: تمام مشکلات جزیره کیش به علت دوری از طرح جامع می‌باشد و تمام موضوعات اصلی در آن دیده شده است.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، جعفر آهنگران در نشست با رئيس و کارشناسان اداره‌های محیط‌زیست و دامپزشکی کیش، حوزه‌های محیط‌زیست و دامپزشکی را از بخش‌های زیرساختی دانست و گفت: در شرایطی که جزیره کیش در بحث محیط‌زیست باید شاخص کل کشور باشد در حداقل امکانات هم، کمبود دارد.

وی تصریح کرد: هویت جزیره کیش به میزان رعایت معیارهای زیست‌محیطی، بهداشت و امنیت قضایی وابسته است و آنجا که "سلامت" مطرح هست، جزیره کیش باید نمونه و کامل باشد.

آهنگران با بیان اين مطلب که هر طرح و قراردادی برای اجرا باید پیوست محیط‌زیست و فرهنگی_اجتماعی داشته باشد، افزود: تاکید دبیرشورای عالی مناطق آزاد بر مباحث اینچنین نیز می‌تواند نویدبخش جلوگیری از آسیب‌های زیست‌محیطی در آینده‌ی مناطق آزاد باشد.

وی برای آموزش، جایگاه ویژه‌ای قائل شد و ادامه داد: فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اینچنین باید از دوران کودکی آغاز شود.
آهنگران همچنین از برنامه‌ریزی شرایط و امکاناتی برای تامین خودروهای موردنیاز بخش‌های مختلف خبر داد و افزود: با توجه به دیدگاه‌های ایجادشده در دبیرخانه مناطق آزاد کشور، یکسان‌سازی شرایط استخدامی در دستور کار سازمان قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به رویکرد گردشگری جزیره و بازدید و حضور سالیانه دو میلیون گردشگر در کیش، اظهار داشت: همان‌طور که تامین امنیت فیزیکی مسافرین، اهمیت دارد، امنیت حوزه‌های دیگر نیز باید موردتوجه قرار بگیرد.
سعید پورعلی ضمن ابراز تاسف از کمبودهای امکانات در بخش‌های مختلف، ادامه داد: خودروهای بیشتر مجموعه‌هایی که به آن نیاز داشتند، چه در حوزه‌های اجرایی و چه تفویض‌شده جمع‌آوری شد و این مشکل گریبانگیر بسیاری از مجموعه‌ها شده است.
پورعلی تصریح کرد: هزینه‌هایی که بابت عدم امکانات بدان دچار می‌شویم اصلا با هزینه‌های جاری امکاناتی که سلب شده‌اند، قابل مقایسه نیست.
وی همچنین بر تمرکز بر ساختارهای محیط‌زیست تاکید کرد و گفت: در طرح جامع، برای محیط‌زیست، بخش مدیریت در نظر گرفته و تدوین شده است گرچه تاکنون توجه کمی به این حوزه و فرهنگ‌سازی شده است؛ و ارزیابی تسهیلات امور زیستی و اجتماعی گرچه از مصوبات قانونی برخوردار است اما اعمال نمی‌شود و اجرایی شدن آن باید در شیوه‌نامه‌ها قرار بگیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان از تشکیل شورای محیط زیست در یک سال و نیم گذشته خبر داد و افزود: این شورا مانند شوراهای تامین و اداری، باید مورد اهمیت ویژه قرار بگیرد و از آنجایی که در آینده‌ی جزیره نقش موثر دارد باید جدی گرفته شود.
پورعلی در پایان بر لزوم تحول در حوزه‌های محیط‌زیست و دامپزشکی تاکید کرد و با اشاره به تصویب شیوه‌نامه حضور سازمان‌های غیردولتی بر استفاده از ظرفیت NJO ها تاکید کرد و افزود: از حساسیت افکار عمومی نسبت به حوزه‌های زیست‌محیطی و امنیت قضایی و مطالبات اجتماعی متعاقب آن باید در جهت فرهنگ‌سازی و اقدامات لازم‌ حسن‌استفاده و بهره‌برداری کرد.
سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل تشکیل این نشست را پیرو اندیشه‌های مدیرعامل سازمان و طرح "کیش برای همه" عنوان و اظهار کرد: کیش وقتی می‌تواند برای همه باشد که به چشم میراث مشترکی برای انسان، حیوان، و گیاه و هرآنچه در آن هست، دیده شود.
محمد ثاقب‌فرد طبیعت را امانتی در دست انسان دانست و افزود: محیط‌زیست و طبیعت، جانداد، ذی‌شعور و دارای ملکوت می‌باشد و با این نگاه مبتنی بر آموزه‌های دینی، نقش استراتژیک اداره محیط زیست و اداره دامپزشکی به عنوان بخش‌های زیرساختی و فرابخشی در منطقه آزاد کیش، در کمک به تعامل بین انسان و محیط زیست، بیش از پیش مشخص می‌گردد.
وی این رویکرد استراتژیک را مهم‌ترین گام در نیل به توسعه پایدار در کیش دانست و گفت: این نشست، گامی نوین برای نگاه به توسعه پایدار در کیش و احترام به محیط زیست می‌باشد تا علاوه بر فرصت‌های موجود در اداره‌های دامپزشکی و محیط‌زیست کیش در جهت ارتقای بهداشت و همین‌طور گردشگری علمی مبتنی بر محیط‌زیست و اقتصاد دریامحور به منشأ سرمایه‌گذاری در بخش اقتصادی کیش مطرح باشد.
نشست روسای اداره‌های محیط‌زیست و دامپزشکی کیش و کارشناسان و ناظرین این مراکز با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد و ضمن ارائه گزارش عملکرد اخیر، و بیان مشکلات موجود، چگونگی رفع مشکلات و تامین امکانات لازم مورد بررسی قرار گرفت.