دکتر سعید محمد:

فعالیت پاک اقتصادی سر لوحه کار در مناطق آزاد است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در نشست هم اندیشی با سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف جزیره شفافیت و سلامت کاری را اولویت سازمان های مناطق آزاد کشور مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سعید محمد در این نشست تدوین برنامه راهبردی فراخور نیاز هر منطقه آزاد را یکی از مسائل مهم پیش روی فعالان و سرمایه گذاران عنوان کرد و افزود: فعالان اقتصادی باید در مسیری روشن حرکت و در حوزه های خاص خود با برنامه های مدون فعالیت کنند بنابر این برنامه های راهبردی مناطق باید در بازه زمانی سه ماهه تدوین و ارائه شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور شاخص های اصلی و‌مهم مناطق آزاد را افزایش صادرات، تولید، جذب فناوری‌های نوین، ایجاد اشتغال، کمک به رفع مسائل ارزی سرزمین اصلی، گردشگری، تولیدات در بخش‌های مختلف کشاورزی و شیلات و صنایع عنوان کرد.

سعید محمد ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی سامانه شفافیت مناطق آزاد گفت: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز تلاش خواهد کرد تا جمع آوری نقطه نظرات، طرح‌ها و برنامه سازمان‌های مربوطه، سند راهبردی آنها را تهیه کرده تا با استفاده از این اسناد و کمک فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این مناطق را منسجم‌تر مدیریت کند.

مشاور رییس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تلاش برای افزایش سهم مناطق آزاد در GDP کشور و شناسایی ظرفیت های اقتصادی همسایگان گفت: برخلاف اینکه ظرفیت های زیادی در کشورهای اطراف ما وجود دارد موضوع دیپلماسی اقتصادی و روابط با کشورهای همسایه که باید به خوبی تقویت شود مغفول مانده است.

وی افزود: واردات ۱۵ کشورهای همسایه ایران در سال ۹۹ یکهزار و صدو هشتاد میلیارد دلار بوده که سهم کشورمان از رقم تنها 24 میلیارد دلار عنوان شده است و این نشان دهنده عدم موفقیت مناطق آزاد در جذب منابع می باشد.

به گفته سعید محمد علت مورد هجمه قرار گرفتن مناطق آزاد کشور نقاط ضعف و موارد مغفول مانده آنها است که باید مورد توجه قرار گرفته و بر طرف شود.

دکتر سعید محمد افزود: ما باید بیلان کار قابل قبولی داشته باشیم تا بتوانیم از هجمه های وارد بر مناطق آزاد مانند تصورات قاچاق کالا دفاع و چهره مناطق را تطهیر کنیم.

مشاور رییس جمهور به قوانین خلق الساعه اشاره کرد و گفت:وارد شدن شوک به فعالان اقتصادی یکی دیگر از دلایل عدم تحقق برنامه‌ها در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی متاثر از این قوانین بوده و دبیرخانه در تلاش تنظیم لایحه ای است تا بتواند این موانع را حذف و در رفع این معضلات نقاط قوت خود را تقویت نماید.

وی در بخشی دیگر با اشاره به موقعیت و ظرفیت های گردشگری کیش افزود: جزیره کیش با شروع بیماری کرونا شاهد کاهش حضور گردشگران بوده که به واسطه آن لطمات بسیاری متحمل شده و سازمان منطقه آزاد کیش مصمم است تا با راهبری دبیرخانه از جام جهانی قطر به عنوان یک فرصت مطلوب استفاده کند.

سعید محمد امضای تفاهم نامه با فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی از دیگر اقدامات این منطقه خواند و بیان داشت: استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات جزیره کیش مانند برقراری خطوط هوایی و دریایی در راستای استفاده از این فرصت بوده و در ایام برگزاری مسابقات نیز تقویت خواهد شد.

مشاور رییس جمهور به برنامه‌های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در راستای توسعه جزیره کیش خبر داد و مطرح کرد: این برنامه ها شامل توسعه توریسم علمی و پذیرش دانشجوی بین المللی، توریسم درمانی بین المللی، ایجاد دهکده سلامت، تکمیل طرح های نیمه تمام، بازگشت مالکیت ناوگان هوایی کیش ایر سازمان منطقه آزاد کیش که سودآوری فراوانی دارد، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، اولویت بخشی به مطالبات بومیان از جمله مسکن با توجه به افزایش قیمت ها ،توسعه زیر ساخت های آب و برق و رفع بروکراسی اداری در سازمان منطقه آزاد کیش خواهد بود.

سعید محمد در خصوص ممنوعیت واردات خودرو به مناطق آزاد گفت:۲ هزار و ۵۰۰ خودرو در انبار تملیکی گمرک که سال ساخت آنها مربوط به چند سال گذشته است در کمسیون اقتصادی بررسی شد تا به مناطق آزاد تخصیص یابد و از لحاظ کمبود ناوگان حمل و نقل دغدغه ای نداشته باشند.

وی همچنین به ممنوعیت ورود کالای کره ای و بحث ثبت سفارش اشاره و تصریح کرد: این امر از دیگر دغدغه فعالان اقتصادی است که بررسی های لازم برای مدیریت آنها انجام شده و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه درصدد رفع برخی چالش‌های مهم مناطق هستیم عنوان کرد: همه افراد و ارگان‌های کشور دارای مسوولیت‌های اجتماعی مختلفی بوده و بر این اساس درصدد ایجاد شفافیت و نظارت اجتماعی، فراهم کردن زمینه‌ای برای عدم بروز برخی معضلات در این مناطق و تقویت برنامه‌های برای نظارت و‌جلوگیری از امضاهای طلایی و رانت هستیم که یکی از اصول توسعه پایدار است.

محمد بر توجه به مسائل زیست محیطی در تمامی فعالیت های منطقه آزاد کیش به عنوان یکی از شاخصه های حفظ زیبایی این جزیره نیز به جد تاکید کرد.

سعید محمد با اشاره به رونمایی از سامانه شفافیت در راستای ارتقاء سطح نظارت‌های اجتماعی گفت: امروز این سامانه در کیش رونمایی شد و به زودی به تمام مناطق آزاد تسری خواهد یافت و تا سلامت را سرلوحه کار قرار دهیم و تصمیم های خارج از چارچوب و خارج از فضای رسمی ببین دلالان که زیبنده فعالیت پاک اقتصادی نیست را حذف کنیم.

وی بر ایجاد شرایط عادلانه برای تمام افراد در مناطق آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: اقدامات سفارشی از سوی هیچ مسوولی به نفع هیچ سرمایه گذارای قابل قبول نخواهد بود.

مشاور رئیس جمهور گلایه از تبعیض در تمامی بخش ها از سوی اقشار مختلف مردم ، کارکنان سازمان، نیروهای خدماتی و نیروهای ضعیف را دغدغه بزرگی در کیش عنوان کرد و از تدوین شیوه نامه هایی برای ارائه خدمات به صورت شفاف و یکسان و بر اساس چارچوب ها به همه اقشار خبر داد.