دستیابی به توازن در عملکرد آینده سازمان منطقه آزاد کیش

سازمان منطقه آزاد کیش از بدو تاسیس تا به امروز، دستاوردهای قابل ملاحظه ای برای کشور در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته است. این موضوع جز در سایه تلاش های شبانه روزی مدیران پیشین و کارکنان این سازمان میسر نشده است.

با این وجود، اگر بخواهیم با نگاهی علمی، تلاش های آینده همکاران و منابع سازمان را در جهت تحقق اهداف راهبردی متمرکز کنیم، حداقل 4 مورد متمایز که در اکثر سازمان های موفق و بزرگ دنیا نیز مورد تاکید است، باید در کانون توجه همه جانبه قرار گیرد.

به عبارت دیگر، تلاش من و همکاران بعدی در طی دوران تصدی، باید بر این باشد که عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش، حول 4 حوزه یا منظر مهم متوازن شود؛ حوزه های چهارگانه از طریق تشکیل 4 کمیته مسائل سازمان را دنبال کرده و گزارش مربوط را به مدیرعامل ارائه خواهند کرد. عناوین چهار کمیته: 1-کمیته های کارکنان، 2-فرآیند های عملیاتی و داخلی، 3-مشتریان و ذینفعان، 4-مالی.

کارکنان

کارکنان شایسته و توانمند، اصلی ترین دارایی هر سازمانی محسوب می شوند. در حوزه کارکنان، رشد و یادگیری، افزایش توانایی و تامین نیازهای کارکنان اصل قرار می گیرد. بهره مندی کارکنان از آموزش های لازم و تلاش برای افزایش توانایی و خلاق سازی و رفع دغدغه های آنان، فضا را برای بهبود مستمر فرآیندهای داخلی و عملیاتی سازمان فراهم می کند. کمیته منابع انسانی که به همین منظور و با حضور صاحبنظران و افراد ذیربط در سازمان تشکیل خواهد شد، وظیفه دارد مهمترین نیازهای رشد و یادگیری و همچنین مسائل و چالش های کارکنان را شناسایی و برای رفع آنها برنامه ریزی نماید.

فرایندهای داخلی و عملیاتی

فرآیندهای خدمت رسانی در سازمان، مجموعه وسیعی از فعالیتها و اقدامات را در بر می گیرد که به مدد آنها، اهداف سازمان محقق می شود. به روز رسانی، بهبود و ساده سازی فرآیندهای مختلف کاری و عملیاتی از جمله فرآیندهای مالی، عمرانی، پژوهشی، آموزشی، اطلاع رسانی، خط مشی گذاری و نظایر آن متناسب با مقتضیات روز و نیازهای مشتریان و ذینفعان از طریق کمیته دوم یا کمیته فرآیندها، مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. به طور طبیعی، بهبود فرآیندهای داخلی و عملیاتی سازمان، رضایت مشتریان و ذینفعان را به دنبال خواهد داشت.

ارتقای عملکرد فرآیندهای سازمانی که نتیجه طبیعی رشد و یادگیری است، تضمین کننده جوانی و پویایی سازمان است. سازمان منطقه آزاد کیش، بدلیل جایگاه برتر و نقش الگوسازی، بیش از هر سازمان دیگری همواره نیازمند هوای تازه برای شادابی است.

مشتریان و ذینفعان

مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان اعم از مردم، گردشگران، سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و ...، وجود سازمان و کارکنان را توجیه پذیر می کنند. متاسفانه در برخی سازمان ها، ارباب رجوع و ذینفعان، علیرغم اهمیتی که دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته و به عبارتی حلقه مفقوده سازمان محسوب می شوند.

کمیته سوم برآن خواهد بود نیازها و چالش های ذینفعان را شناسایی نموده و راهکارهای لازم برای افزایش رضایت مندی آنان را فراهم نماید. تداوم رضایت آنان، زمینه ساز استمرار فعالیت سازمان و بهبود عواید مالی سازمان است.

مالی

عملکرد هر سازمان، درنهایت خود را به شکل درآمدها و هزینه ها در قالب صورتهای مالی نشان می دهد. تلاش برای افزایش درآمدها و منابع مالی و به طور همزمان، کاهش و اثربخشی هزینه ها، شاکله حوزه چهارم و کمیته ای خواهد بود که به همین منظور سامان می یابد. در واقع پیامد طبیعی این رویکردها، دستیابی به منابع پایدار مالی است.

ساماندهی تحرکات و تحولات سازمانی در چارچوب حوزه های چهارگانه فوق،به یقین از سازمان منطقه آزاد کیش، چهره ای نو، شفاف، پاک، پویا، چابک، انطباق پذیر و اخلاق گرا ارائه خواهد داد.

          جعفر آهنگران

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش