نيروگاه شماره 2 جزيره كيش گاز سوز شد

واحد 25 مگاواتي نيروگاه شماره 2 جزيره كيش وارد مدار بهره برداري با گاز شد

به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان منطقه آزاد كيش، دكتر مونسان با اشاره به انجام موفقيت آميز عمليات آزمايشي گاز رساني به نيروگاه شماره 2 جزيره كيش گفت: روز دوشنبه 25 ارديبهشت عمليات آزمايشي گاز رساني به اين نيروگاه با موفقيت به پايان رسيد و صبح امروز  واحد 25 مگاواتي اين نيروگاه وارد مدار بهره برداري با گاز طبيعي شد.

مدير عامل و رييس هيات مديره سازمان منطقه آزاد كيش، با بيان اينكه اجراي موفقيت آميز اين طرح صرفه اقتصادي قابل توجهي براي جزيره كيش و كشور بدنبال خواهد داشت تصريح كرد: اجراي اين طرح علاوه بر صرفه اقتصادي، در زمينه كاهش مصرف سوخت هاي فسيلي نيز موفقيت بزرگي محسوب مي شود چرا كه پيش از اين سوخت مورد نياز اين واحد 25 مگاواتي با مصرف روزانه 150 هزار ليترگازوئيل تامين مي شد كه از امروز با گاز جايگزين شد.

دكتر مونسان با اشاره به اينكه اجراي طرح گاز رساني به نيروگاه شماره 2 كيش از 4 ماه قبل و پس از عقد قرار داد با شركت نفت فلات قاره آغاز شده بود گفت: پس از عقد قرار داد، شركت توسعه آب و نيروي كيش ايجاد سايت و ايستگاه گاز رساني در نيروگاه شماره 2 را آغاز كرد. خريد تجهيزات و اجراي عمليات لوله كشي از سايت گاز شركت نفت فلات قاره تا محل نيروگاه و لوله كشي از ايستگاه گاز رساني نيروگاه تا شبكه هاي داخلي نيز مراحل بعدي اجراي اين طرح ارزشمند بود كه فروردين امسال با موفقيت به پايان رسيد.

وي افزود: از يك ماه قبل نيز نمايندگان شركت نفت فلات قاره و دستگاه هاي نظارت فني در بازديد از نيروگاه شماره 2، روند تكميل بخش هاي مختلف عمليات گاز رساني به نيروگاه را بررسي كردند و پس از كسب تاييديه هاي لازم، گاز رساني آزمايشي به اين نيروگاه از سه روز قبل شروع و با موفقيت به پايان رسيد.

مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش با تاكيد بر اينكه بدنبال افزايش ظرفيت گاز رساني به جزيره كيش هستيم اظهار داشت: با توجه به محدوديت هاي شركت نفت فلات قاره در تامين گاز مورد نياز نيروگاه هاي شماره 1 و 2 جزيره كيش، افزايش ظرفيت انتقال گاز در اولويت برنامه هاي سازمان منطقه آزاد كيش است.

 دكتر مونسان تامين سوخت گازي نيروگاه هاي كيش با استفاده از ذخاير گازي اين جزيره را از جمله برنامه هاي سازمان منطقه آزاد كيش برشمرد و گفت: پژوهشها و مراحل مقدماتي اين طرح انجام شده است و مذاكرات اوليه نيز در حال انجام است اما با توجه به اينكه عملياتي شدن اين طرح تا 3 الي 4 سال آينده بطول مي انجامد، تلاش كرديم تا سوخت نيروگاه شماره 2 كيش باسرعت بيشتر و از طريق شركت نفت فلات قاره تامين شود.

ساخت نیروگاه شماره 2 کیش با هدف تامین انرژی مورد نیاز پروژه های جنوب و غرب جزیره از سال 93  آغاز شد و با پیگیریهای انجام شده، مرحله نخست این نیروگاه براي تامین برق پارک آبی کیش از آذرسال 95 به بهره برداری رسيد.

ظرفیت نهایی این نیروگاه تولید 100 مگاوات برق و 20 هزار متر مکعب آب شیرین است که در مرحله نخست، یک تورببن Frame 6  گازی به ظرفیت 35 مگاوات، یک توربین  Frame 5 به ظرفیت 25 مگاوات و 3 واحد نیروگاهی کوچک دیزل به ظرفیت 3 مگاوات نصب شده است که در مجموع با نصب این توربین های گازی و دیزلی امکان تولید حدود 65 مگاوات برق فراهم می شود.

علاوه بر تجهیزات تولید برق، یک واحد آب شیرین کن به ظرفیت 2500 متر مکعب نیز در این نیروگاه برای تولید آب شیرین مورد نیاز جنوب جزیره نصب شده است.