جذب دانشجوی خارجی در دستور کار دانشگاه های کیش قرار گرفته است

معاون فرهنگي و اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش با اشاره به اهمیت افزایش اختیارات دانشگاه ها در مناطق آزاد از شروع روند جذب دانشجوی خارجی در دانشگاه های پردیس کیش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، ابراهیم رضوانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تاکید بر اهمیت حضور دانشگاه ها به عنوان یکی از بخش های فعال جزیره کیش در این باره گفت: سال تحصیلی گذشته 5 دانشگاه کیش بالغ بر 7 هزار دانشجو داشتند که از این میزان بالغ بر 2400 دانشجو متعلق به دانشگاه پردیس بین الملل تهران بود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با 1600 دانشجو و دانشگاه علمی کاربردی کیش با 1400 دانشجو، رتبه های دوم و سوم را بر اساس میزان جذب دارند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: دانشگاه پیام نور نیز با حضور بیش از 1 هزار دانشجو و پردیس بین الملل دانشگاه شریف نیز با 700 دانشجو در سال تحصیلی گذشته، فعالیت کردند، البته پیش بینی می شود که در سال تحصیلی جاری با رشد قابل توجهی رو به رو باشیم که با برآورد آمارها به صورت رسمی اعلام می شود.

رضوانی با اشاره به شروع فعالیت های تازه در دانشگاه های کیش برای جذب دانشجوی خارجی اظهار کرد: سال گذشته دانشگاه های کیش بالغ بر 1200 دانشجو پذیرش کردند که رقم قابل توجهی برای اقتصاد جزیره است اما در راستای توسعه این بخش ها جذب دانشجوی خارجی به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در دستور کار دانشگاه های جزیره قرار گرفته است که در این راستا دانشگاه پردیس بین الملل تهران موفق به جذب نخستین گروه از دانشجویان خارجی شده است.

وی با اشاره به مزیت های خاص تحصیل در کیش برای دانشجویان خارجی گفت: قطعا تحصیل در ایران و به خصوص منطقه آزاد کیش به لحاظ مادی هزینه بسیار کمتری برای دانشجویان خارجی به همراه کیفیت قابل توجهی را به همراه دارد اما از آنجایی که طی سال های گذشته بر اساس شایعه ها، دانشگاه ها جذب دانشجوی خارجی را از برنامه های خود خارج کرده بودند و این اندیشه جاری بود که جذب دانشجوی خارجی ممنوع است، زیرساخت ها به اندازه کافی مهیا نشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: اما امروز بر اساس صراحت قانونی دانشگاه های کیش جذب دانشجوی خارجی را در برنامه های خود قرار داده اند چرا که بند ط ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر این موضوع که دانشگاه ها مجاز به پذیرش دانشجوی خارجی با دریافت شهریه در ظرفیت های خالی خود هستند، تاکید دارد لذا همین بند نیز به دانشگاه ها اجازه ایجاد پردیس بین الملل را در مناطق آزاد داده است بر همین اساس نیز دانشگاه های کیش به این سمت و سو گرایش بیشتری پیدا کرده اند.

رضوانی درباره راهکارهای جذب دانشجوی خارجی در کیش گفت: فرزندان تعداد زیادی از ایرانیان مقیم کشورهای عربی نظیر امارات تمایل دارند که در کشور خود و به خصوص کیش تحصیل کنند در این راستا ما رایزنی هایی را برای حل مساله نظام وظیفه این افراد انجام داده ایم که خوشبختانه تا امروز بسیار مثبت بوده و مسئولان مربوطه برای  اجرای آن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارز آوری به کشور موافق بوده اند.

وی توضیح داد: از آنجایی که فرزندان ایرانیان مقیم خارج از کشور قطعا برای سربازی به کشور نخواهند آمد، لذا با توجه به ارز آوری قابل توجه این بخش و تاثیری که می تواند فرهنگ ایران در زندگی این افراد داشته باشد، به نظر می رسد که اجرای تسهیلات لازم در این خصوص یک ضرورت است. چرا که ممکن است این افراد بعد از تحصیل در ایران و کیش تحت تاثیر فرهنگ مادری خود قرار گیرند و ایران را برای ادامه زندگی انتخاب کنند اما جدای از این مساله این بخش می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد دانشگاهی کشور داشته باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به دو زبانه بودن ایرانیان مقیم کشورهای خارجی گفت: قطعا دو زبانه بودن فرزندان ایرانیان مقیم دیگر کشورها می تواند بر سطح کیفی فضای دانشگاهی و تقویت حوزه زبان این بخش ها موثر باشد.

رضوانی ادامه داد: در راستای طرح جذب فرزندان ایرانیان مقیم خارج از ایران تا امروز و بر اساس رایزنی های انجام شده نگاه های مثبتی را از سوی سازمان نظام وظیفه و وزارت امور خارجه شاهد بوده ایم لذا در حال پیگیری این مساله و اخذ مجوز هستیم.

وی افزایش میزان اختیارات دانشگاه های پردیس را در کیش  یک الزام خواند و گفت: قطعا پردیس های بین الملل کیش نیازمند اختیارات بیشتری هستند لذا لازم است که هیات امنای این دانشگاه ها اختیارات بیشتری نسبت به دانشگاه های مادر به این بخش ها بدهند تا این بخش ها بتوانند از پتانسیل موجود بهره بیشتری ببرند.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، حرکت های انجام شده در دانشگاه ها را بسیار موثر خواند و گفت: تا امروز مکاتبات بسیاری در جهت برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه های خارجی انجام شده است که قطعا در راستای افزایش سطح کیفی دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی بسیار موثر است.