طرح پایش ریه ، گامی موثر برای ایجاد نظام سلامت پیشرفته در کیش

خلخالی با اشاره به اهمیت پیشگیری در یک نظام درمانی پیشرفته اجرای طرح های پایش را در کیش نشانه تحقق این بخش خواند و از اجرای طرح پایش سلامت ریه در کیش خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد خلخالی، رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش با اشاره به اهمیت پیشگیری بیماری ها در یک نظام درمانی پیشرفته در این باره گفت: همانطور که می دانید، وزارت بهداشت ودرمان چند سالی است که بحث پیشگیری و پایش بیماری های واگیردار را در دستور کار خود قرارداده است اما امروز به لطف اقدامات انجام شده بخش پیشگیری و پایش بخش های غیر واگیر نیز در جهت رشد و توسعه بهداشتی کشور شروع شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح پایش سلامت ریه اظهار کرد: اجرای طرح های پایش و پیشگیری نشان دهنده پیشرفت در نظام سلامت یک کشور است که خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم.

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش، تشخیص بیماری های غیر  واگیر را بسیار مهم خواند و بیان کرد: بیماری های واگیردار در محیط وجود دارند اما در بخش غیر واگیر ها عموما نشانه ها دوره ای نیست و عموما پایداری بیشتری دارند. بر همین اساس بیماری هایی نظیر: سرطان، اعصاب و روان، بیماری های قلبی، فشار خون، دیابت و مباحثی از این دست که در زمره بیماری های غیر واگیر هستند، نیاز است که پیشگیری شوند.

خلخالی افزود: با توجه به تاکیدات مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش که منجر به ایجاد تحول در درمان های اورژانسی و فوریت های بهداشت و درمان شد، خوشبختانه به مرحله ای رسیده ایم که بتوانیم با توجه به تجهیزات پیشرفته بیمارستان وارد مباحثی نظیر پایش بیماری های غیر واگیر دار نیز شویم.

وی با اشاره به برنامه های مختلف پایش که در کیش اجرا شده است، گفت: در راستای به اجرا درآوردن برنامه های مختلف سلامت در کیش، طرح های پایش و پیشگیری در خصوص پوکی استخوان، دیابت، فشار خون، چاقی، لاغری، سلامتی مردان و زنان، پروستات، کلیه و مجاری ادراری، اطفال، سرطان سینه و ... انجام شده است.

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش با بین اینکه رطوبت بالا در جزیره یکی از عواملی است که برلزوم پایش بیماری های تنفسی تاکید می کند گفت: رطوبت بالای هوا در جزیره کیش و خاک مرجانی از جمله عواملی هستند که سبب می شوند افراد مداوم از اسپلیت ها وخنک کننده های هوا استفاده کنند.

خلخالی ادامه داد: وسایل خنک کننده ای که دائما در فضا روشن هستند، باعث پخش شدن غبار می شوند و این علاوه بر رطوبت هوا، نیاز به پایش در بخش تنفسی را بیشتر می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه اکسیژن هوا در کیش بسیار بالاست و محیط از نظر ترافیک و آلودگی ها در شرایط بسیار خوبی قرار دارد لذا برای استفاده بهتر مسافران وکیشوندان از شرایط سلامت کیش نیاز دیدیدم که بتوانیم عوامل و میزان ابتلاء به بیماری های تنفسی را در جزیره رصد کنیم تا علاوه بر افزایش سطح سلامت جزیره به یک ارزیابی در راستای رشد سلامتی دست پیدا کنیم.

رئیس بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش تاکید کرد: پایش بیماری های تنفسی در کیش توسط پزشک فوق تخصص این بخش و با استفاده از دستگاه اسپیرومتری که حتی می تواند سن ریه را نیز تعیین کند انجام می شود ضمن اینکه اگر افراد نیاز به بررسی بیشتر نیز داشته باشند، با توجه به امکانات موجود در بیمارستان مقدور است.

خلخالی بررسی و تحلیل شرایط سلامت در کیش را از جمله فواید برنامه های مختلف پایش دانست و گفت: بررسی و پایش جزیره به ما این امکان را می دهد که بتوانیم نیازهای سلامتی کیشوندان و مسافران را بیشتر درک کنیم و در این راستا بدانیم که دقیقا جزیره در چه سطحی از بیماری های اینچنینی قرار دارد لذا می توانیم میزان دارو، آزمایشات و حتی تجهیزات را نیز برای این مساله مشخص کنیم ضمن اینکه با چنین اقداماتی قطعا آگاهی عمومی نیز افزایش می یابد.

وی حذف دخانیات از زندگی فردی اشخاص را یک نیاز خواند و اظهار کرد: قطعا باید برای تفریحات به خصوص در جزیره کیش به حذف دخانیاتی نظیر سیگار و قلیان که بر سلامت ریه تاثیر نامناسبی دارند بیشتر بیاندیشیم.

شایان ذکر است که طرح پایش سلامت ریه 6 و 7 آبان ماه در دو نوبت صبح و عصر با استفاده از دستگاه اسپیرومتری و فوق تخصص ریه در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش اجرا می شود.