سمینار بیماری های منتقله از آب و غذا در کیش برگزار شد

سمینار آموزشی بیماری های منتقله از آب و غذا با هدف ارتقاع سطح دانش و نگرش کارشناسان و پزشکان بخش بهداشت و درمان در مرکز سلامت جامعه بوعلی کیش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در این سمینار که ویژه کادر بهداشتی و درمانی بود، 42 نفر از پزشکان، داروسازان، همکاران واحدهای آزمایشگاه، بهداشت محیط و حرفه ای، بیماری ها و همچنین نمایندگانی از بیمارستان کیش حضور داشتند.

ابراهیم مرادی مسئول واحد کنترل و پیشگیری از بیماری های مرکز توسعه سلامت کیش با ارائه اهداف و استراتژی های سازمان بهداشت جهانی به ارائه مطالب آموزشی و اهمیت موضوع پرداخت.

وی پدیده جهانی شدن و توسعه گردشگری و همچنین تردد های غیر مجاز اتباع بیگانه، مصرف سموم غیر مجاز در بخش تولید، نظارت های نا کافی در بخش فراوری و توزیع، کمبود نیروهای تخصصی و ماهر جهت نظارت، افزایش واردات و قاچاق، بروز جنگ و نا آرامی سیاسی در کشورهای همسایه، عدم رعایت بهداشت عمومی و فردی در اصناف، افزایش مصرف غذاهایی بیرون از خانه و نبودن قوانین باز دارنده را مهمترین چالش پیش روی بیماری های  منتقله از آب و غذا دانست.

مرادی خاطر نشان کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری های منتقله از آب و غذا نیازمند همکاری جدی بین بخشی و برون بخشی است و با ارائه آمار اپید میولوژیک این بیماری، به ارائه عملکرد 5 ساله شاخص های بیماری های منتقله از آب و غذا پرداخت.

وی مهترین مشکل در نظام مراقبت بیماری ها را در سال های اخیر، عدم گزارش دهی به موقع و دقیق بخش های درمانی به ویژه بخش خصوصی دانست و از روند گزارش دهی موارد طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا در بخشهای درمانی گلایه کرد.

وی در ادامه ضمن مرور طغیان بیماری های منتقله از آب و غذا در سنوات گذشته، به روش های بررسی و کنترل طغیان های بیماری های منتقله از آب و غذا پرداخت.

لازم به ذکر است، در کشورهای جهان سوم حدود 80 در صد کل بیماریها و 33 در صد کل مرگ و میرها ناشی از مصرف آب و غذای آلوده است. در جهان بطور متوسط 25 در صد مواد غذایی به علل مختلف از بین می رود. این آمار درکشورهای در حال توسعه به دلیل پایین بودن سطح دانش و تکنولوژی آن کشورها بعضاً به 50 درصد می رسد.