تاکید بر 5 محور اصلی در سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد در کیش

سمینار یک روزه با محوریت "دیپلماسی اقتصادی در مناطق آزاد، جهت گیری سرمایه گذاری، مقررات و قوانین، طرح های دانش بنیان و فناور، طرح های نیمه تمام و هدایت جریان سرمایه" برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سمینار یک روزه الزمات توسعه مناطق آزاد و برنامه هفتم توسعه کشور با توجه به ویژگی ها، فرصت ها، پتانسیل ها و ظرفیت هایی که در این مناطق وجود دارد؛ صبح پنجشنبه 27 بهمن در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

سعید پورزادی، در این نشست گفت: برنامه توسعه پلتفرمی است که پیش روی توسعه اقتصادی کشور به ویژه مناطق آزاد که بیشتر آن در مناطق صفر مرزی واقع شده اند قرار گرفته است.

وی در خصوص سرزمین هایی که به دلیل ویژگی های خاص از همان برنامه اول توسعه، فعالیت خود را آغاز کردند، افزود: برای تجزیه و تحلیل میزان موفقیت مناطق آزاد در برنامه اول تا برنامه هفتم بر اساس پلتفرمی که در توسعه اقتصادی مناطق آزاد است می توانیم به یک سری اعداد کمی و کیفی برسیم.

به گفته پورزادی با بررسی انجام شده؛ در برنامه سوم توسعه تا حدودی مناطق آزاد موفق تر عمل کردند.

 وی توسعه منطقه و تاثیر آن در اقتصاد ملی را یکی از ویژگی های مناطق آزاد برشمرد و گفت: میزان تاثیر گذاری آن بر اساس اهدافی که در برنامه تعریف شده است نیازمند برگزاری نشست های تخصصی، برنامه ریزی های مدون و همکاری میان دولت و مجلس است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش ویژگی های جغرافیایی مناطق آزاد را از برنامه ها و محورهای اصلی سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد و برنامه هفتم توسعه کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اقتصاد دریا که با مشارکت و سرمایه گذاری بخش داخلی و خارجی تحقق می یابد به عنوان ژئوپلوتیکی واقع شده در نقاط مرزی و پتانسیل های سرزمینی این مناطق در برنامه هفتم توسعه کشور به آن اشاره شده است.

سعید پورزادی با اشاره به موضوع دیپلماسی اقتصادی که در مناطق آزاد مغفول مانده و بیشتر مورد گلایه سرمایه گذارانی است که داخل مناطق آزاد هستند، اظهار داشت: همواره این دیپلماسی مورد انتقاد فعالان اقتصادی مناطق آزاد بوده و هنوز به یک دایره سرمایه گذاری خارجی در ساختارهای خود نرسیدیم.

پورزادی جهت گیری سرمایه گذاری ها با استفاده از اعتبارات بانکی به سمت فعالیت های مولد را یکی از موضوعات مهم این نشست برشمرد و افزود: هفته های آینده در معاونت علمی، فناوری و اقتصادی ریاست جمهوری یک کارگروه ویژه ای با محوریت فعالیت های مولد تشکیل خواهد شد تا بتوانیم به یک الگوی مناسبی در زمینه نظام بانکی در داخل مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد کیش که از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است برسیم.

وی موضوع مقررات و قوانین را از دیگر مباحث مهم مطرح شده در این نشست عنوان کرد و گفت: ضابطه هایی که در ادوار مختلف در قالب فرمت، دستورالعمل، آیین نامه و بروکراسی سنگینی که در داخل مناطق آزاد و یک سری احکامی که اختیاراتش از مناطق آزاد گرفته شده و احکام دائمی ماده 65 توسعه اجرای کامل قانون مناطق آزاد به ویژه ماده های 27 و 13 و موضوعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری می باشد و همچنین ماده 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی برای بحث فناوری ها  ادرات و حتی واردات محصولات دانش بنیان از مرز سرزمینی مناطق آزاد موضوعاتی است که از معاونت ریاست جمهوری هم درخواست داشتیم و در این قضیه باید به موضوع ماده 11 بیشتر پرداخته شود.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست طرح های دانش بنیان، فناور که ارزش صادراتی داشته باشد و بتواند تراز تجاری مناطق را مثبت د و جریان سرمایه گذاری در حوزه صنعت و موضوعات مربوط به صنایع در حوزه های دانش بنیان و فناور را هدایت کند اشاره داشت.

سعید پورزادی در این سمینار، تاکید کرد: در سال گذشته پروژه های نیمه تمام کیش با دو مرحله اوراق صکوک و هدایت جریان بازار سرمایه به صورت نظام مند و درست به چرخه فعالیت بازگردانده شدند و پروژه های زیرساختی جزیره موفق بوده است.

به گفته پورزادی، امروز شاهد آن هستیم که هم تکمیل پروژه هم پروژه های بزرگ کیش را داریم که تا پایان سال و برخی در اوایل سال آینده به اتمام خواهد رسید و هدایت صحیح آن، جریان سرمایه و بازار سرمایه در پشتیبانی از ز یرساخت های جزیره کیش به عنوان یکی از مناطق آزاد ایفای نقش می کند.

وی اظهار داشت: بحث معافیت های مالیاتی، ظرفیت ماده 10 و موضوع کاهش قیمت تمام شده و مزیت رقابتی و تشویق به صادرات و خلق بازارهای رقابتی همواره مورد دغدغه این مناطق بوده است و این مهم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

گفتنی است در سمینار یک روزه الزمات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور، حجت الاسم و المسلمین علیرضا بی نیاز امام جمعه کیش، محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی، ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی، صمد عزیز نژاد عضو هیئت مدیره بانک ملی، علی احمدی رییس کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام، هادی احمدیان قائم مقام گروه آینده پویا، رضا شجیع مشاور و سرپرست اداره کل حوزه مدیرعامل، علیرضا ابراهیم پور سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش، بابک نگاهداری رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، طهمورث قاسمی دبیر مجمع سازندگان کیش و فعالان اقتصادی حضور داشتند.