نشست هم اندیشی شورای مبارزه با مواد مخدر با محوریت جوامع دانشگاهی

شورای مبارزه با مواد مخدر کیش جلسه ای با هدف ارائه پیشنهادات و طرح های کوتاه مدت و کاربردی از سوی دانشگاهیان، ادارات و نهادهای جزیره برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی فائقی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر این منطقه آزاد با تاکید بر اهمیت تقویت مسئولیت های اجتماعی آحاد جامعه، هدف از برگزاری این نشست هم اندیشی را مطرح شدن پیشنهادات و طرح های فرهنگی قابل اجرا و کاربردی جهت کاهش آسیب های اجتماعی و زمینه های گرایش به مواد مخدر و روانگردان ها در بستر فضای مجازی و حقیقی عنوان کرد.

علی فائقی توجه به مباحث مبارزه با مواد مخدر را از مهمترین امور در جزیره کیش برشمرد و گفت: این موضوع از سال ها پیش به عنوان معضلی بزرگ در جامعه ما وجود داشته و باید تلاش کنیم با تدابیر همه مسئولان امکان به حداقل رساندن این بلای خانمان سوز را فراهم کنیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر با تشریح فعالیت ها و امور اجراشده از سوی این شورا طی سال های گذشته افزود: پیرو دستورمستقیم دکتر لواسانی موضوعات مربوط به این حوزه از این پس نیز مانند گذشته با حساسیت و جدیت بیشتری پیگیری می شود چرا که مسئولیت های اجتماعی در جزیره کیش با دیگر نقاط کشور متفاوت است.

وی بیان داشت: شورای مبارزه با مواد مخدر یک شورای هماهنگی ستادی است اما تکلیف ما بر اساس تاکید مسئولان بر این است که در میدان نیز حضور پیدا کنیم و به کمک تمامی نهاد های مربوطه به ویژه نیروی انتظامی و دستگاه های امنیتی نیز فعالیت های عملی ازجمله جمع آوری معتادان متجاهر که از خارج از جزیره به کیش وارد شده اند را داشته باشیم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کیش افزود: طبق آمار سال گذشته به همت تمامی دست اندرکاران، بیش از 85 درصد از آسیب های اجتماعی و جرم و جنایت کاهش یافت که این  طرح همچنان ادامه دارد و با همکاری عزیزان در قوه قضاییه و دید مثبت و جدی تر،به ریشه کن شدن این معضل منجر خواهد شد.

فائقی تصریح کرد: معتادان بیمارانی قابل درمان هستند، ما آمادگی کامل خود را برای پرداخت هزینه های بستری و ترک این افراد داخل یا خارج جزیره از سوی سازمان منطقه آزاد کیش با رعایت تمام ضوابط محرمانه، اعلام می کنیم.

وی در تشریح عملکرد شورای مبارزه با مواد مخدر کیش عنوان کرد: شورا در بحث های علمی بسیار گسترده کار کرده و مباحث شیوع شناسی به خوبی بررسی شده، مقرر است تا جوامع دانشگاهی در این مباحث ما را یاری کنند که با هم اندیشی کاربردی و عملی و ارائه طرح های کوتاه مدت، خروجی خوبی از برگزاری اینگونه جلسات داشته باشیم.

علی فائقی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کیش تاکید کرد: به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که فرزندان ما نیز در جزیره کیش زندگی می کنند و باید با دقت نظر بیشتری نسبت به مسائل حوزه مبارزه با مواد مخدر برای حفظ سلامت جامعه عمل کنیم.

تقویت مسئولیت پذیری اجتماعی، حضور جمعی و اهتمام تمامی نهادهای جزیره و کمک به نیروهای انتظامی و نهادهای امنیتی همچنین بررسی مسائل و ارائه راهکارهای کاربردی از سوی جوامع دانشگاهی از جمله موضوعات مطرح شده از سوی علی فائقی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کیش در این نشست هم اندیشی بود.

حجت الاسلام یوسف پور امام جمعه موقت کیش نیز در این نشست به عوامل متعدد و موثر در گرایش افراد به مواد مخدر و اشاره کرد وافزود: خانواده نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت کودک ایفا می کند به طوریکه از سن 4 تا 8 سالگی 80 درصد شخصیت فرزندانمان شکل می گیرد اما در کنار مباحث خانواده باید موضوعات اجتماعی نیز مد نظر قرار گیرد.

حجت الاسلام یوسف پور فقر را یکی دیگر از عوامل روی آوردن به اعتیاد عنوان کرد و گفت: نمایندگان ارگانها و خیرین به موضوع انقاق توجه کنند چرا که فقر خود زمینه ساز اعتیاد است.

امام جمعه موقت کیش شناسایی وارد کنندگان مواد مخدر اقدام و عمل در مراحل ابتدایی را در جلوگیری از شیوع اعتیاد بسیارتاثیرگذار برشمرد و گفت: جزیره کیش نقطه ای پاک است که پیگیری به موقع اینگونه مسائل از در دسترس بودن مواد مخدرجلوگیری میکند و موجب سالم ماندن جامعه می شود.

امام جمعه موقت کیش همچنین با اشاره به نقش مهم رسانه ها، آموزش و پرورش، مسئولان اجرایی بر ناامن کردن خلوتکده ها برای معتادان متجاهر تاکید کرد و گفت: همه ما باید به وحدت رویه برسیم تا در مباحث مبارزه با مواد مخدر نتیجه مطلوبی حاصل شود.

حیدری رئیس اداره آموزش و پرورش کیش نیز نخستین کانون یادگیری را خانواده و پس از آن مدرسه عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش زمانی در امر آموزش در عدم روی آوردن به چنین مسائلی موفق عمل می کند که تمامی افراد جامعه ادارات و نهادها اهتمام ورزند و همه فضای جامعه کلاس درس باشد.

وی هدف آموزش و پرورش را تربیت فرزندان به عنوان شهروندی در تراز اسلامی برشمرد و افزود: آموزش و پرورش به تنهایی متولی این امر نیست و همه ما بر اساس مسئولیت های اجتماعی خود موظفیم در این خصوص مشارکت کنیم و با ایجاد تنوع محیط های پیرامونی و آموزش، شناسایی انواع محیط مدارس از لحاظ سطوح اجتماعی، درامدی،اولیا و تحصیل، همچنین حضور دانشگاهیان در بحث هایجامعه شناسی و روانشناسی در پایان نامه ها، مسائل مربوط به مبارزه با مواد مخدر را بررسی کنیم.

حیدری رئیس اداره آموزش و پرورش کیش همچنین آسیب شناسی های اجتماعی با وحدت رویه، تقویت حس مسئولیت پذیری در ادارات ونهادها، همکاری و مساعدت معاونت فرهنگی اجتماعی و دفتر نهاد امامت جمعه را از عوامل موفقیت در بحث مبارزه با مواد مخدر وآگاهی هرچه بیشتر اقشار جامعه برشمرد.

علیزاده رئیس پردیس بین الملل دانشگاه تهران در کیش نیز گفت: در مباحث پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز است که بخش نرم افزاری آن با عنوان حوزه سلامت روان در دانشگاه علوم پزشکی مهیا می باشد وجامعه شناسی و روانشناسی نیز در دانشگاه تهران و مابقی دانشگاه ها بستر سازی شده است.

رئیس پردیس بین الملل دانشگاه تهران در کیش هم افزایی را یکی از رکن های مهم موفقیت عنوان کرد و افزود: در کیش جامعه کارگری،دانش آموزی، گردشگری، دانشجویی، کارمندی و تجار وجود دارد که باید اولویت بندی ها مشخص و جامعه مد نظر بر حسب آمار واطلاعات انتخاب شود.

وی بیان داشت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید تصمیم گیری کنیم که کدامیک راهکار های قهری، ارشادی یا ترکیب هر دو مد نظراست و بر اساس استراتژی ها برنامه ریزی کنیم.

شقایق کهورزاده رئیس اداره بهزیستی کیش با اشاره به اهمیت طرح پیشگیری از اعتیاد گفت: با تکیه برتکنیک های شناختی و رفتاری پیشنهادی در مناطق آسیب پذیر طرح را اجرا می کنیم و مباحث اعتیاد، خرید و فروش و مواد مخدر در بین جوانان و بررسی آسیب‌های روانی اجتماعی این افراد مدنظر قرار می گیرد.

کهور زاده ادامه داد: استراتژی ما در این برنامه، آگاه سازی، مهارت آموزی شناختی و رفتاری مبتنی بر تکنیک های شناختی و رفتاری این افراد را ارتقاء خواهیم داد.

محمدعلی جلایر مدیر اداره کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد کیش گفت:  مطالعات علمی فراوانی در خصوص منشاء و ریشه آسیب های اجتماعی در بخش‌های دانشگاه های کشور مورد مواد مخدر راهکارهای پیشگیری و مبارزه انجام شده باید آن را در شرایط جزیره کیش بومی سازی و مورد استفاده قرار دهیم.

وی در خصوص گرایش به اعتیاد در بین جامعه کارگری جزیره کیش عنوان کرد: یکی از آسیب های اجتماعی برای گرایش به اعتیاد مساله بیکاری است، خوشبختانه آمار بیکاری در جزیره کیش در سطوح پایین قرار دارد.

وی ایجاد فرصت های شغلی، زندگی جوانان و نوجوانان در حضور خانواده ، ایجاد مسکن ارزان قیمت و در نظر گرفتن یارانه سفر برای کارگران کیش را از عوامل پیشگیرانه اعتیاد عنوان کرد.

قاسمی رئیس انجمن سازندگان کیش نیز این نشست ها را بر مفهوم سازی و اشاعه و ترویج آن موثر برشمرد و گفت: نهاد مدرسه، رسانه و خانواده باید در کیش وحدت رویه داشته باشند در صورتی که به نظر می رسد در تعارض هستند.

رئیس انجمن سازندگان کیش با بیان اینکه وظیفه و تکلیف اخلاقی و حرفه ای از یک سو و وظایف قانونی از سوی دیگر ما را موظف به ورود در امور مربوط به مبارزه با مواد مخدر می کند، نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی در بخش خصوصی، ایجاد وحدت رویه بین تمامی ارگان ها و نهاد های کیش، تحلیل اقتصادی مسائل اجتماعی فراخور موقعیت جزیره کیش به عنوان منطقه ای اقتصادی، تنظیم گری ازسوی سازمان به عنوان یک نهاد حاکمیتی، ایجاد سیاست های تشویقی برای بخش خصوصی و ایفای رسالت اجتماعی از سوی بخش دولتی و خصوصی را از موارد مورد نیاز برای هدفمند شدن و به نتیجه رسیدن مباحث نشست عنوان کرد.

همچنین سرهنگ نظری جانشین فرمانده نیروی انتظامی کیش با تشریح مصائب و مشکلات موجود در راه مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی و پلیس را ارکان اصلی این مبحث برشمرد و اظهار داشت: با تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز می توان مبدا ورودی بندرگاهرا با جدیت هرچه بیشتر کنترل کرد تا رقم ارتکاب جرائم به صفر نزدیک شود.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی کیش با تاکید بر ایجاد زیرساختهای مناسب و درخور شهر هوشمند، تعبیه دوربین های تشخیص چهره مجرمین و دستگاه اشعه ایکس را دو مورد مهم و موفق برای مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد.

رحیمی نماینده دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز فعالیت های مستمر کارگروه های پیشگیری، درمان و اقدام در شورای مبارزه با موادمخدر و ایجاد بستر آگاه سازی و آموزش های به موقع به افراد جامعه برای توسعه فعالیت های شورا را به عنوان پیشنهاد مطرح کرد.

همچنین ارشادی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد، تغییر نگرش و دانش افراد جامعه با برپایی برنامه های فرهنگی اجتماعی،برگزاری دوره های روانشناسی و کارگاه های مربوط به این موضوع، برنامه ریزی برای استفاده بهینه از اوغات فراغت با توجه به گرانی خدمات گردشگری در کیش را ازجمله موارد موثر در امر پیشگیری از اعتیاد یا مبارزه با آن عنوان کرد.

مهدوی مسئول واحد سلامت روانی و اجتماعی مرکز توسعه سلامت کیش نیز آموزش و آگاهی را از راههای  پیشگیری های اولیه اعتیاد همچنین مشاوره و درمان را از راهکار های ثانویه به عنوان مسئولیتی اجتماعی در بخش خصوصی و دولتی برشمرد.

وی افزود: در راه مقابله با اعتیاد باید بستری مانند اپلیکیشن ها در فضای مجازی برای مشارکت مردم ایجاد و خوراک آموزشی برای آگاهی والدین و ارائه به آنها مهیا کنیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی در خصوص افراد و فعالیت های پیشگیری از اعتیاد، یاری مبتلایان به بیماری اعتیاد، ایجاد تیم های روانشناسی و حضور روانپزشکان با کمک دانشگاه ها از دیگر پیشنهادات مهدوی در این نشست بود.