ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی جدید در مناطق آزاد کشور

سعید محمد در راستای تحقق شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین"، از ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی جدید به صورت "مستقیم و غیرمستقیم" در مناطق آزاد کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور در آئین بهره برداری از تعداد 82 طرح عمرانی، صنعتی و کشاورزی، که توسط رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: افتتاح این طرح ها در راستای تحقق شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین"، سبب ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی جدید به صورت "مستقیم و غیرمستقیم" در مناطق آزاد کشور می شود.

محمد، با اشاره به سرمایه گذاری خارجی به مبلغ 163 میلیون دلار در مناطق آزاد کشور، گفت: تحقق 100میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داخلی با مشارکت 90 درصدی بخش خصوصی از دستاوردهای مهم مناطق آزاد کشور محسوب می شود.

وی این طرح‌ها را شامل ۳۹ طرح صنعتی، ۳۹ طرح عمرانی و ۴ طرح کشاورزی با سرمایه‌گذاری بیش از 61 هزار میلیارد ریال "بخش دولتی و خصوصی" عنوان کرد.

سعید محمد با اشاره به فعالیت 8 منطقه آزاد تجاری و صنعتی و اضافه‌شدن 7 منطقه‌ی دیگر با تصویب دولت و مجلس و تایید شورای نگهبان در سال گذشته،‌ گفت: تعداد 33 منطقه ویژه اقتصادی در حال فعالیت هستند که 36 منطقه ویژه‌‌ دیگر نیز در حال پیگیری می باشد.

محمد با بیان این که در سال 1400 به میزان 36 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و 64 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مناطق ویژه صورت گرفته است، گفت: در حوزه‌ سرمایه‌گذاری خارجی و مناطق آزادا کشور به ترتیب 148 و 15میلیون دلار محقق شده است.

وی با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ درصدی دولت در طرح‌ها و با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی 9برابر به‌ازای هر یک درصد سرمایه‌گذاری دولت بوده است، افزود: بیش از 40 هزار و 370 میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی مناطق آزاد توسط خود این مناطق در سال 1400 تخصیص یافته و این مهم سبب تحول در حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، عمران، منطقه‌ای، گردشگری و صنعت و معدن شده است.

محمد با اشاره به 531 هزار شغل در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، گفت: 2500 واحد تولیدی فعال و 47 هزار واحد دیگر و 2هزار و300 واحد خدمات تخصصی در حوزه‌های مختلف نیز در این مناطق مستقر هستند.

وی ارزش تولیدات مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی را در مجموع 592 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: صادرات از مبداء مناطق آزاد در سال 1400 نیز برابر با مبلغ یک میلیارد و صد میلیون دلار و در مناطق ویژه اقتصادی 14 میلیارد و 600 میلیون دلار؛ و در مقابل ارزش واردات به مناطق آزاد در همان زمان برابر با 1 میلیارد و 106 میلیون دلار و به مناطق ویژه 3 میلیارد و 590 میلیون دلار بوده است.

محمد، میزان سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در سال 1401 را بیش از سال گذشته پیش‌بینی کرد و ادامه داد: بیش از446 واحد دانش‌بنیان در مناطق آزاد در حال فعالیت هستند.

وی همچنین از بازگشت 10میلیون و 800 هزار مربع از اراضی‌ تصرف ‌شده توسط سوداگران به ارزش بیش از 83میلیارد تومان به بیت‌المال در شش ماهه‌ی دوم سال گذشته خبر داد و افزود: در سال جاری نیز این اقدامات ادامه دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور، با تاکید بر رشد 30درصدی گردشگر به نسبت پیش از کرونا، ادامه داد: تعامل گسترده با وزارتخانه ‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر نهادهای کشوری نیز از دیگر دستاوردهای ارزشمند این مناطق در سال گذشته بوده که سبب رشد مناطق در حوزه های مختلف شده است.

سعید محمد با اشاره به برنامه‌های راهبردی سال‌های 1401، 1403 و 1407، از راه‌اندازی طرح‌های عمرانی در پنج منطقه به ارزش 61 هزار میلیارد دلار خبر داد و تصریح کرد: این طرح‌ها اشتغال 2300 نفر به طور مستقیم و 5700 نفر به طور غیرمستقیم را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت تبیین نقش و جایگاه مناطق آزاد در تصمیم‌گیری‌های کشوری تصریح کرد: لازم است در سیاست‌های اقتصادی کلان دولت سیزدهم و سند تحول نسبت به مناطق آزاد بازنگری شود و ماده 65 و استقرار آن در ماده 27 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در دستور کار قرار گیرد.

افتتاح همزمان ۸۲ طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی در ۵ منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ۷ منطقه ویژه اقتصادی کشور،پنجشنبه 29 اردیبهشت،‌ با حضور رئیس‌جمهور از طریق ویدئوکنفرانس، انجام ‌شد.