سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فولاد به میزبانی کیش آغاز به کار کرد

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فولاد با حضور محمدرضا لواسانی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمدرضا لواسانی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش، عصر سه شنبه 23 آذر در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فولاد به میزبانی جزیره که در مرکز نمایشگاه دائمی کیش برگزار شد، گفت: صنعت فولاد نشان داد که ما به معنای واقعی می توانیم در کشور مصداق آن را ببینیم.

لواسانی در حاشیه این نمایشگاه اظهار داشت: با چنین رویکردی  توانسته ایم در این صنعت صفر تا صد از معدن تا کالای نهایی را در کشور جمع کنیم، این مهم یک افتخار بزرگی است البته تحریم سبب شد این افتخار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان این که یکی از مزیت های نمایشگاه امسال سبب شد زنجیره صنعت فولاد را کامل نشان دهد و برای نخستین بار این زنجیره تکمیل شود، گفت: خوشبختانه ظرفیت تولید فولاد در کشور دو برابر مصرف داخلی است و در مصرف داخلی حدود 15 میلیون تن نیاز داریم و تولید نیز 30 میلیون تن است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص افقی که با این زنجیره پیش بینی شده است، افزود: در سال 1404 تولید بالای 55 میلیون تن می رسد که این یک خبر مسرت بخش و اثر گذار در حوزه اقتصادی کشور است.

محمدرضا لواسانی تاکید کرد: افتخار می کنیم که کیش میزبان چنین صنعت مهمی است و امسال به خاطر این که بیماری کرونا کم رنگ تر شده حضور شرکت های مهم را در این نمایشگاه جدی تر و پر رنگ تر می بینیم که سبب رشد و شکوفایی این صنعت خواهد شد.

لواسانی خاطر نشان کرد: صنایع معدن و فولاد جایگزین مناسبی برای ارز آوری نفت است که باید این مهم مورد اهتمام ویژه قرار گیرد چرا که  ارزش افزوده خوبی را به دنبال خواهد داشت.

همچنین محمدرضا لواسانی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش طی بازدید از غرفه های "نو آوری های برتر صنعت فولاد، شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان، شرکت مجتمع فولاد خراسان، شرکت مهندسی و مشاورین پیشگامان فولاد جنوب، شرکت صنایع شهباز گیربکس، منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، منطقه ویژه اقتصادی لامرد، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت توسعه ساختما طباطبایی، شرکت مادر تخصصی هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، شرکت جهان فولاد سیرجان" در جریان شیوه فعالیت و دستاوردهای این شرکت ها قرار گرفت.

لواسانی با حضور در غرفه شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان؛ افزایش ظرفیت و سودهی این شرکت را نسبت به سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و برگزاری نشست های سمپوزیم را از برنامه تخصصی و کاربردی این نمایشگاه برشمرد.

وی در بازدید از شرکت مجتمع فولاد خراسان؛ که یکی از بزرگترین مجتمع فولادی شرق کشور است در جریان روند فعالیت و تامین سوخت و مواد اولیه این مجموعه قرار گرفت.

شرکت مهندسی و مشاورین پیشگامان فولاد جنوب از دیگر غرفه های فعال این نمایشگاه است که گزارشی در خصوص فعالیت و تولید این مجموعه به محمدرضا لواسانی ارائه کرد؛ این شرکت دومین تولید کننده فولاد خام کشور است که با 38 میلیون تن ظرفیت  زنجیره خود را به تدریج در حال تکمیل کردن است و از سال 97 با سرمایه گذاری خود یک گروه معدنی را تشکیل داده است.

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه بازدید خود از نمایشگاه با حضور در غرفه شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان فعالیت این شرکت را مهم و تاثیر گذار در حوزه صنعت فولاد دانست؛ این شرکت زیر مجموعه گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در هلدینگ شرکت ها قرار دارد و زنجیره شرکت های جانبی، خدماتی، حمل و نقل از جمله حوزه های فعالیتی این شرکت محسوب می شود

نماینده این شرکت در ادامه افزود: شادگان هم 65 درصد مشارکت ایمیدرو را دارد که 800 هزار تن اسفنجی تولید می کند و تا 2 میلیون تن برنامه افزایش ظرفیت شمش را در برنامه توسعه خود  دارد.

همچنین مهمترین ویژگی فولاد خوزستان صادرات محور بودن آن است که در 8 ماه گذشته نزدیک به یک میلیون و 400 هزار تن صادرات را داشته است ضمن این که ارز آوری به کشور نزدیک به یک و سه دهم میلیارد دلار بود و از مرحله معدن تا خدمت محصول نهایی در دستور کار خود داده و افقی که برای خود تعریف کرده قرار است به 13 و شش دهم میلیون تن برسد.

بنابراین تمرکز در استان خوزستان است و 1800 کیلومتر مرز آبی با کشورهای همسایه دارد که زمینه صادرات محوری در استان خوزستان را فراهم کرده است.

یکی دیگر از غرفه هایی که مورد بازدید محمدرضا لواسانی قرار گرفت منطقه اروند بود که این مجموعه خرید دو میلیون تنی فولاد سازی را در دستور کار قرار داده است.

لواسانی با حضور در غرفه منطقه ویژه اقتصادی لامرد در جریان فعالیت این شرکت قرار گرفت که شرکت آلمینیویم جنوب یک ممیز2 دهم میلیارد دلار حجم سرمایه گذاری فاز نخست آن بود و با دو طرح توسعه با ظرفیت یک میلیون تن در سال محقق می شود.

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یکی دیگر از غرفه های فعال در سیزدهیمن نمایشگاه بین المللی فولاد کیش است که از سال 83 بهره برداری از دو نوع سنگ را آغاز کرده است.

گفتنی است نمایشگاه بین المللی فولاد در کیش با حضور 250 شرکت داخلی و ۲۵ شرکت خارجی از کشور‌هایی از قبیل "آلمان، ایتالیا، ترکیه، چین، سوئد، اسپانیا و یونان" با ۲۱۰ غرفه به معرفی دستاوردهای صنعتی و پژوهشی در زمینه های مختلف نرم افزار و سخت افزاری که مورد استفاده در صنعت فولاد و صنایع وابسته در نمایشگاه بین المللی فولاد کیش در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همچنین سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فولاد کیش از 23 تا ۲۵ آذر در محل نمایشگاه های بین المللی این منطقه از ساعت ۱۷ تا ۲۲ پذیرای بازدید کنندگان است.