مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد:

خلاقیت زبانزد ایرانیان باید تبدیل به ارزش‌افزوده برای کشور شود

مشاور رئیس‌جمهور بر تبدیل علم و خلاقیت ایرانی به ارزش‌افزوده تاکید کرد و گفت: با تقویت این توانمندی دیگر شاهد فرار مغزها و نگران بیکاری نخبگان نخواهیم بود.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در بازدید از مرکز نوآوری کیش با همراهی مدیرعامل و معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به همکار بودن بانیان شرکت‌های دانش‌بنیان، از پیشرفتی که در حال وقوع هست ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: علم و خلاقیت ایرانی که در تمام دنیا زبانزد هست باید تبدیل به ارزش‌افزوده شود و اتفاقا کشور ما دقیقا در همین نقطه لنگ می‌زند. 

سعید محمد با اشاره به ارزش افزوده‌ی خارج از ایران، تصریح کرد: این توانمندی با بازاریابی، صنعتی‌سازی و شناسایی بازار ایجاد شده است و مشابه آن توسط متخصصان ایران مهیا و بومی شده است و چنانچه به این سرفصل‌ها اهمیت داده شود دیگر شاهد فرار مغزها و نگران بیکاری نخبگان نخواهیم بود.

وی با ابراز رضایت از خدمات ارائه‌شده در این حوزه در کیش و دیگر مناطق تاکید کرد: دبیرخانه مناطق آزاد کشور از این مسیر حمایت می‌کند و هر موضوعی هم که در ید قدرت دبیرخانه نباشد، مطرح و برنامه‌ریزی خواهد شد.

مدیرعامل موسسه علوم‌وفنون کیش و مدیر مرکز نوآوری کیش در ابتدای این نشست با اشاره به افتتاح این مرکز در شهریور۹۹ اظهار کرد: این ملک بعد از سال‌ها متروکه بودن، با مشارکت سازمان منطقه آزاد کیش و تهاتر با صندوق بازنشستگی در خدمت خانواده متخصص ِشرکت‌های دانش‌بنیان است.

مسعود توفیقی به فضای دیگری علاوه بر این برج یازده طبقه اشاره کرد و گفت: صنایع خلاق و فرهنگی در آن ساختمان که بنابود کاربری فرهنگسرا داشته باشد در قالب ۴۰ دفتر برای شرکت‌های خلاق، یک استودیوی تولید محتوا و ۱۲ کلاس آموزشی مستقر شده است. 

وی همچنین موسسه‌ی علوم و فنون کیش را با ۳۲سال سابقه، کاملا وابسته به سازمان عنوان کرد و گفت: این موسسه علاوه بر رویکرد آموزشی خود، ماموریت مرکز نوآوری را نیز انجام می‌دهد.

توفیقی از قرارداد و استقرار ۵۷ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز خبر داد و افزود: دو شتاب‌دهنده و ۹ استارتاپ نیز به همراه دو دانشگاه "صنعتی امیرکبیر" و "علم و صنعت"، ۱۵ شرکت خلاق، در این مرکز فعال هستند.

وی تاکید کرد: یک صندوق پژوهش و فناوری به عنوان یکی از صندوق‌های "بی سی" با مجوز از صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، که پیگیری‌های دبیرخانه را جهت فعالیت خود نیازمند است.

توفیقی بیشترین تمرکز این مرکز را بالا بردن تقاضا برای محصولات دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: "اقتصاد دریامحور و توسعه اقتصاد سواحل و جزایر کشور مانند تفریحات دریایی و محیط زیست‌دریایی" از محورهای فعالیت و اهداف مرکز نوآوری کیش هستند که با همکاری هیئت امنا، سازمان منطقه آزاد کیش، دانشگاه‌ها و بخش خصوصی، هوشمندسازی و ساماندهی سواحل در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور، چهارم آبان‌ماه با حضور در مرکز نوآوری کیش با فعالان تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌های مستقر در این مرکز دیدار کرد و در مورد ایده‌های علمی و خلاقانه‌‌ی آنان به گفت‌و‌گو نشست.