اولویت جذب نیروی انسانی ایرانی، عاملی موثر برای ساماندهی اتباع خارجی در کیش

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در نشستی با حضور مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اولویت قرار دادن جذب نیروی انسانی ایرانی در صنوف مختلف تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،در این نشست که امروز چهارشنبه سوم خرداد در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش، با محوریت ارائه راهکارهای مناسب جهت حل اختلافات و دعاوی کارگری و کارفرمایی،رونمایی از طرح کار ورزی و یارانه دستمزد و تامین نیروی انسانی ماهر ایرانی برگزار شد، سعید پورزادی سرپرست سازمان با بیان اینکه تامین نیروی انسانی یکی از ملزومات جزیره دربخش گردشگری، عمرانی ، صنایع و بازار ها و مراکز خرید است گفت: ماموریت هایی برای اداره کار در جلسات گذشته تعیین شده تا مشکلات و مسایل بین کارگران و کارفرمایان حل و فصل شود.

 

وی با اشاره به اینکه کیش یک منطقه گردشگری و اقتصادی بوده و موضوع تامین نیرو از اهمیت خاصی در این دو حوزه برخوردار است افزود: این ماموریت با هدف سازماندهی و تامین نیروی انسانی فعال و پویا برای کاهش دغدغه کارفرمایان همچنین جذب نیروی آموزش دیده، باکیفیت و قابل اطمینان به اداره کار کیش محول شده است.

 

سعید پورزادی همچنین نسبت به بهره برداری از سامانه کار ورزی و سامانه یارانه دستمزد در کیش ابراز خرسندی کرد و اظهار داشت: این سامانه ظرفیت خوبی برای جذب نیروی انسانی پس از گذراندن دوره کار ورزی در جزیره کیش می کند.

 

سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش بر تامین نیروی انسانی ماهر ایرانی در اولویت جذب نیروهای کار تاکید کرد و گفت: این امر موجب ساماندهی نیروهای انسانی غیر مجاز اتباع خارجی مشغول به کار در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها می شود تا بر اساس زمانبندی اتباع غیر مجاز برای اخذ مجوز های لازم اقدام کنند در صورت نداشتن مدارک لازم یا جایگزینی انجام شود.

 

پورزادی در ادامه سخنان خود به اجرای ماده 29 در خصوص سازش و تعامل بین کارگران و کارفرمایان اشاره و تصریح کرد: اجرای این ماده از قوانین کار بستر را برای حل موضوعات پیش از تشکیل پرونده بین طرفین فراهم می سازد.

 

سعید پورزادی در بخش دیگر خاطر نشان کرد: در سازمان منطقه آزاد کیش برنامه ریزی هایی برای ساماندهی و اسکان نیروهای کار انجام شده که بخشی مربوط به قشر کارمند و متخصص است و برنامه خاص خود را دارد، بخش دیگر نیز مربوط به نیروهای کار جزیره در جوامع و صنوف می باشد که برای حل معضل کارفرمایان، طرحی با عنوان مسکن 1800 واحدی "سایه سار" امروز به مناسبت بزرگداشت سالروز آزادی خرمشهر رونمایی می شود.

 

وی عنوان کرد: در بحث اسکان موقت جامعه کارگری نیز کمپ سحر یک نمونه اجرا شده مربوط به حدود 20 سال پیش است و باید تقویت شود و طرح دیگری مشابه آن با پیشنهاد سرمایه گذاران خواهد شد که کاهش دغدغه و هزینه های کارفرمایان را به دنبال خواهد داشت.

 

اهمیت اسکان نیروهای کارگری برای جامعه گردشگری و رفع نواقص و مشکلات جوامع صنفی در حوزه های مختلف با برنامه ریزی اداره کار کیش و نظارت وزارت کار، دیگر موضوعات مطرح شده از سوی سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست بود.

 

ابوالفضل اسناوندی سرپرست مدیریت کار و خدمات اشتغال کیش نیز در این نشست ضمن تشریح برخی اقدامات و بررسی ها پیرامون موضوعات اشتغال گفت: توجه به راهکارهای مناسب در حل اختلافات و دعاوی کارگری و کارفرمایی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی افزود : مهمترین چالش بحث تامین نیروی انسانی است، کارفرمایان به اینگونه موضوعات اشراف دارند و ما برای به روز رسانی و مرور قوانین و مقررات و کمک به عقد قراردادها، نشست های تخصصی برگزار می کنیم.

 

سرپرست مدیریت کار و خدمات اشتغال کیش با بیان اینکه جذب نیروی انسانی ایرانی در اولویت امور قرار گرفته است افزود: برای تامین نیروی مورد نیاز فعالان اقتصادی وگردشگری جزیره باید تدابیری در نظر گرفت، در این راستا دولت مشوق هایی از جمله طرح کار ورزی و یارانه دستمزد با محوریت استفاده از نیروی دانش آموخته و یا سطوح پایین تر از سوی کارفرمایان در نظر گرفته که در این صورت مشوق ها تخصیص داده می شود.

 

اسناوندی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: فعالیت اتباع خارجی و جذب در مشاغل مختلف، مستلزم ارائه مدارک مورد نیاز و شرایط تعیین شده می باشد.

وی در پایان به حضور مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دو حوزه معاونت های روابط کار و معاونت توسعه اشتغال در کیش اشتره کرد و بیان داشت: مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موضوعات و مشکلات موجود در روابط کارگری و کارفرمایی را در سفر خود به کیش مورد بررسی قرار دادند و در جلسات بعدی پس از کارشناسی های لازم در خصوص مفاد نشست امروز، تفاهم نامه ای با جوامع صنفی کیش به امضا خواهد رسید.

قوانین معافیت های اشتغال و جذب نیروی کار برای کارفرمایان، سیاست گذاری اشتغال پایدار از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.