رویکرد راهبردی به حوزه هنری کیش/ هنر را باید به هنرمندان سپرد

فعالان حوزه هنر جزیره کیش باید در رویکردهای راهبردی حوزه فرهنگی و هنری، طراحی و برنامه ریزی حضوری فعال و نقش آفرین داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهدی کشاورز رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش شامگاه پنجشنبه در نشستی صمیمانه با فعالان حوزه فرهنگ و هنر جزیره با تاکید بر این که رویکرد فرهنگی، رویکرد اقتصادی نیست، گفت: نمی توان بر آثار هنری قیمت گذاری کرد ولی هنر برای خود یک اقتصادی هم دارد و باید به این موضوع نیز توجه کرد. 

کشاورز با اشاره بر اهمیت حضور فعالانه هنرمندان در کارهای فرهنگی و هنری جزیره کیش، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش پشتیبانی طرح های فرهنگی و هنری را بر عهده دارد و اجرای آن نیز باید توسط هنرمندان انجام شود. 

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: نظارت بر فعالیت های فرهنگی و هنری به معنای پایش و رعایت حد و حدود در چارچوب نظام است که با همدلی و همراهی سازمان و بخش خصوصی بر این مدل پایبند هستیم. 

مهدی کشاورز با بیان این که مشکلات و چالش های این قشر در مدت زمان کوتاهی به وجود نیامده و برای حل آنها نیازمند زمان هستیم، اظهار داشت: چالش ها و دغدغه های موجود با تعامل ایجاد شده میان سازمان و هنرمندان قابل حل است و برای رفع آنها تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش، خاطر نشان کرد: هنرمندان الگوی جامعه هستند و باید با هنر خود صدایی که در جامعه طنین انداز می شود امید آفرینی باشد. 

مهدی کشاورز با اشاره به این که انتشار اخبار مثبت و نقد منصفانه موجب رشد جامعه می شود، بیان داشت: به جای انتشار اخبار منفی "کیش لرزان، کیش لرزید" که مرکز آن بندر چارک بود چرا ابعاد مثبت آن را نبینیم که با وجود بیش از 160 زمین لرزه، خوشبختانه ریزشی در کیش نداشتیم و این یکی از اخبار مثبت است. 

کشاورز در رابطه با حل مشکلات مطرح شده از سوی هنرمندان و فعالان فرهنگی کیش، گفت: برای حل مشکلات موجود که ریشه در سال های گذشته دارد باید برنامه ریزی کرد و بیش از 80 در صد موضوعات مطرح شده در این جلسه قابل حل است. 

وی با بیان این که هنر تراز ایران اسلامی و غذای روح مردم در دستان شما هنرمندان است، افزود: ایجاد خانه هنرمندان در حال پیگیری است و اقداماتی همچون به روز رسانی بانک اطلاعات  هنرمندان نیز در دستور کار قرار می گیرد.

مهدی کشاورز گفت: برخی از موضوعات در مدت زمان کوتاه قابل حل شدن نیست ولی برای تک تک موضوعات برنامه ریزی می شود.

کشاورز دریا و ساحل را یکی از ویژگی های مهم کیش عنوان کرد، و افزود: طرح ساماندهی سواحل را در دستور کار قرار دادیم و شرایطی را مهیا خواهیم کرد که به جز تفریحات دریایی افراد در کنار آرامش دریا با دید بصری آب به مطالعه کتاب و با نواختن تار و سه تار و یا خطاطی از سواحل کیش لذت ببرند. 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تاکید کرد: فرهنگ شجاعت را باید در جامعه تقویت کنیم  و با آسیب شناسی درست گام های موثری در این زمینه برداریم. 

همچنین این نشست ها تا حل مشکلات موجود ادامه خواهد داشت.

در این نشست یاسر شاه پیری سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به گلایه برخی از هنرمندان مبنی بر حذف جشنواره ها یاد آور شد: هیچ جشنواره ای حذف نشده بلکه به دنبال ارتقاء کیفی و تغییر روش در اجرای آنها هستیم.

یاسر شاه پیری افزود: همچنین در برگزاری رویدادها، استفاده از توان هنرمندان بومی مهمترین اولویت این سازمان است.

استفاده از توان هنرمندان جزیره، جلوگیری از بوروکراسی اداری برای حمایت از هنرمندان، پیگیری برگزاری جشنواره ها، استفاده از ایده های اهالی هنر در رویدادها و پیگیری ارتقاء جشنواره های جزیره در سطح ملی و بین المللی،  تشکیل کارگروه فرهنگی برای برگزاری رویدادهای مختلف، ایجاد سالن نمایش تئاتر، ایجاد خانه هنرمندان، ارتباط موثر سازمان با هنرمندان کیش، حل مشکلات برون سپاری کارهای فرهنگی و هنری، تعیین بودجه جهت برگزاری برنامه های کنسرت توسط هنرمندان کیش، احیای بنگاه اقتصادی فرهنگی، حفظ میراث فرهنگی کیش، احیای بازار فرانس، ایجاد مکانی در بندرگاه صیادی برای جذب گردشگری، نگاه تخصصی در راستای ارتقا کیفیت خدمات هنری، برقراری عدالت در تقسیم کارهای فرهنگی، ایجاد فضایی برای تئاتر عروسکی، مستقل شدن فعالیت های فرهنگی و‌ هنری، ایجاد فضایی برای عرضه محصولات تولیدی، حمایت سازمان جهت برگزاری کارگاه های آموزشی توسط هنرمندان کیش، تشکیل انجمن موسیقی، نویسندگان و شعرا، تشکیل شورای نخبگان فرهنگی، توانمند سازی حوزه فرهنگ و هنر کیش، استفاده از ظرفیت هنرمندان کیش، حل مشکلات تاخیر در پرداخت حق الزحمه کارهای فرهنگی، تعریف تقویم هنری، برگزاری کارگاه های منسجم در حوزه صنایع دستی از جمله خواسته های هنرمندان حاضر در این جلسه بود.

گفتنی است نشست صمیمانه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با فعالان حوزه فرهنگ و هنر با حضور رضا شجیع مشاور و سرپرست حوزه ریاست مدیرعامل، محمد نیکجو سرپرست مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل، افشین علا مشاور فرهنگی مدیرعامل سازمان و از شاعران مطرح و برگزیده کشوری، بدریه بحرینی مدیر امور هنری و رضا اردلان مدیر امور فرهنگی و آموزشی سازمان، شامگاه پنجشنبه 13 مرداد در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.