تشکیل کمیته حفاظت از کوسه ماهیان در کیش

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در راستای حفاظت بهتر از گونه‌های ارزشمند و در معرض خطر، نسبت به راه‌اندازی "کمیته حفاظت از کوسه ماهیان" اقدام کرد.

به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، کوسه‌ماهیان از رده ماهیان غضروفی‌ هستند که قدمت پیدایش آنها بر روی زمین به حدود چهارصد میلیون سال قبل باز می‌گردد. کوسه ماهیان، شکارچی، گوشت‌خوار و لاشه‌خوارند که طیف متنوعی از گروه‌های مختلف ماهیان، نرمتنان، سخت‌پوستان، سرپایان، خارتنان، پرندگان و حتی پستانداران در رژیم غذایی آنها جایدارد. میزان زادآوری کوسه‌ماهیان که عمدتا بچه ‌زا هستند بسیار کم بوده و سن بلوغشان نیز بالا می باشد و این پایین بودن نرخ زاد و ولد و تولید مثل در آنها رشد سالیانه جمعیتشان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

طبق بررسی‌های محققان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان)، حدود چهل‌وشش گونه از کوسه‌ماهیان در آب‌های کشور زیست می کنند که سیزده گونه از آنها در معرض خطر انقراض و چهار گونه نیز در طبقه به شدت در معرض خطر انقراض دسته‌بندی شده‌اند.

در صد سال گذشته تا کنون، به دلیل وجود بازار پرسود ناشی از تجارت غیر قانونی کوسه‌ها  جهت استفاده از گوشت، روغن ، باله‌ها، پوست، دندان‌ها و دیگر اجزای آنها، تبلیغات گسترده ای توسط سودجویان و قاچاقچیان جهت ایجاد تصویری ترسناک و مرگ‌آور، میان مردم انجام شده  تا با کم ارزش جلوه دادن نقش حیاتی این گونه‌های ارزشمند در حفظ و پایداری اکوسیستم دریا، زمینه را برای شکار و قتل‌عام روزافزون آنها فراهم آورند.

طبق آمارهای رسمی، در کشور ما نیز سالانه بیش از ده هزار تن از کوسه‌ماهیان طی فعالیت‌های  صیادی (صید جنبی و صید ضمنی) شکار می‌شوند که عموماً به عنوان صید هدف نیستند، اما همین میزان نیز بر ذخایر شکننده این ماهیان ارزشمند تأثیر منفی دارد.

به همین منظور اداره محیط زیست کیش در راستای عمل به وظایف قانونی خود و کمک به حفاظت همه‌جانبه از کوسه‌ماهیان موجود در آب‌های پیرامونی جزیره کیش و هندورابی، نسبت به ایجاد کارگروه حمایت از کوسه‌ماهیان متشکل از  روسا و کارشناسان ادارات محیط زیست، دامپزشکی، اداره امور دریایی، شیلات، فرماندهی دریابانی کیش، جامعه کلوپداران کیش و انجمن مردم نهاد پرشین شارکس است، اقدام کرده است.

طی برپایی نخستین جلسه کارگروه در آبان ماه سال 1400 مقرر شد تمامی اعضای کمیته نسبت به  حضور در جلسات  مستمر هم اندیشی و ارائه راهکارهای عملی و علمی در جهت به حداقل رساندن خطرات و آسیب‌هایی که نسل این آبزیان ارزشمند را تهدید می کند اهتمام ورزند.

با برگزاری دوجلسه، پیشنهاداتی نظیر تولید محتواهای آموزشی جهت ارتقای سطح آگاهی مردمی، برخورد با مراکز عرضه و نگهداری گوشت کوسه ماهیان، رستوران‌های عرضه‌کننده غذاهای طبخ شده با کوسه، نصب بنرهای ممنوعیت شکار و خرید و فروش کوسه‌ماهیان در بندرگاه، اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای صیادان پس از رهاسازی کوسه‌ها در صید ضمنی، شناسایی زیستگاه کوسه‌ها و اقدامات حفاظتی با نصب تابلو و بویه، به تصویب کارگروه رسید و مصوبات برای اجرا، به واحد های ذیربط ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، اداره محیط زیست جهت دستیابی هر چه بهتر و مفید‌تر به تجربیات و ایده‌ها، از نظرات علاقمندان و فعالان حوزه اکوسیستم دریایی در برنامه‌های "کمیته حفاظت کوسه ماهیان" استقبال می کند.