گزارشی از روند پیشرفت طرحهای عمرانی در جزیره کیش

مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش روندپیشرفت طرحهای عمرانی این جزیره رااعلام کرد.

بهبود بهی زادی یکشنبه در نشست خبری گفت :سایت بازیافت نخاله های ساختمانی یکی از طرح های کم نظیر است که با بهره برداری از آن مشکل پسماند های ساختمانی حل خواهد شد .

وی با بیان اینکه طرح های تصفیه خانه 10هزار متر مکعبی ،سایت بازیافت نخاله های ساختمانی و پارک خانواده و یک طرح اداری نهم شهریور در جزیره کیش به بهره برداری می رسد افزود : راه اندازی این سایت 40 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی به همراه دارد .

 وی با بیان اینکه سالانه هزینه زیادی برای خروج پسماند ها و نخاله های ساختمانی به بیرون از جزیره صرف می شد افزود : حدود 60 هزار متر زمین در اشغال نخاله های ساختمانی در جزیره است ، برای حل این مسائل و کاستن از مشکلات ناشی از انباشت نخاله ها ازسال گذشته بحث پسماند های ساختمانی و زباله های خانگی مورد توجه قرار گرفت و با چند تیم برای بازیافت آن مذاکره شد که درنهایت با امضا قرار داد، این طرح وارد فاز عملیاتی شد .

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش ، با بهره برداری از این طرح، کیش مرکزی برای بازیافت نخاله ها خواهد بود ، شهرهای بزرگ می توانند ازاین طرح الگو گیری کنند به همین منظور در روز بهره برداری از طرح سایت بازیافت نخاله های ساختمانی از شهرداران شهرهای بزرگ هم دعوت شده است .

وی سرمایه گذاراین طرح را بخش خصوصی عنوان کرد و گفت : با تفکیک نخاله ها در مبدا و تبدیل آن ها به مصالح ساختمانی همچون شن و ماسه می توان در مصارف دیگر از این تولیدات بهره گرفت .

بهی زادی ظرفیت بازیافت را در روز 200 تن اعلام کرد و گفت : ظرفیت اصلی 500 تن است که با ورود نخاله ها به چرخه بازیافت اراضی تحت اشغال نخاله ها آزاد و بخش زیادی از مصالح مورد نیاز برای ساخت وساز تامین می شود .

وی به طرح توسعه فضای سبز در جزیره کیش برای مطلوب شدن هوا و محیط اشاره کرد و گفت : برای حفظ و توسعه این فضا نیازمند کوددهی هستیم ؛بنا براین از ضایعات چوب های ساختمانی و سرشاخه های درختان در سایت بازیافت، کود مورد نظر را تهیه خواهیم کرد که بزودی این کار هم وارد فاز عملیاتی خواهد شد؛ این اقدام قیمت کود ورودی به منطقه را کاهش خواهد داد و جزیره را به قطب تولید کود در کشور تبدیل می کند.

* راه اندازی تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی بوی نامطبوع جزیره را از بین می برد

وی در مورد راه اندازی تصفیه خانه 10 هزار متر مکعبی اظهار داشت : با بهره برداری از این طرح بوی نامطبوع در سطح جزیره از بین خواهد رفت ، در شرایط فعلی کار آبگیری آغاز شده و به مدت یکماه آزمایشی شروع بکار خواهد کرد .

وی ظرفیت فعلی را 10 هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت : تجهیزات نصب شده،ظرفیت تصفیه 40 هزار متر مکعب را دارد ، سالن و لوله کشی آن به گونه ای طراحی شده که در صورت اضافه کردن یک استخر یا مخزن دیگر در صورت نیاز به مدار ،اشکالی در روند کار ایجاد نشود .

بهی زادی این تصفیه خانه را از مجهزترین تصفیه خانه های کشور دانست و گفت : پسآب حاصل از تصفیه خانه نیز پس از انجام مراحلی برای فضای سبز استفاده می شود و دیگر شاهد بوی نا مطبوع در جزیره نخواهیم بود.

* بهره برداری از پارک خانواده در فضای 6 هکتاری

وی پارک خانواده را سومین پروژه برای بهره برداری در هفته دولت عنوان کرد و گفت : پس از ایجاد پارک شهر خلا احداث آن در بخش غربی جزیره احساس شد ، با توجه به بافت منطقه تلاش شد تا پارکی با امکانات مشابه پارک شهر برای مردم منطقه احداث شود.

بهی زادی با بیان اینکه فضای در نظرگرفته شده 6 هکتار است افزود : آبنمای اینتراکتیو وآبنمای همراه با رود خروشان، زمین اسکیت ، پینگ پنگ ، آمفی تئاتر، خانه فرهنگ و ایجاد مرکز خرید بانوان و غرفه های مواد غذایی همراه با فضای سبز از امکاناتی است که برای این طرح در نظر گرفته شده است .

وی یاد آور شد: این پارک دومین پارک جزیره کیش است و ساکنان منطقه میرمهنا می توانند از امکانات فرهنگی و ورزشی آن بهره مند شوند.

* تقسیم بندی جزیره به سه منطقه مستقل برای مدیریت بهتر خدمات شهری

وی اضافه کرد : یکی دیگر از طرح هایی که در هفته دولت به بهره برداری می رسد بحث راه اندازی یک پروژه اداری است ، در گذشته سه منطقه در جزیره وجود داشت که وابسته به مرکز بودند ، قرار بود 5 منطقه در جزیره احداث شود اما ظرفیت برای اینکار وجود نداشت بنا براین احیا سه منطقه (1، 2و 3 ) در دستور کار قرار گرفت.

بهی زادی گفت : برای اداره این مناطق سه رییس منطقه در نظر گرفته شده است که اختیارات ویژه ای دارند ، هر منطقه فضای سبز و خدمات شهری مستقل دارد ، این کارتحولی در جزیره کیش ایجاد خواهد کرد و بدنه سنگین کار در تمام شهر توزیع می شود .

این مقام مسوول در منطقه آزاد گفت : این مناطق زیر مجموعه معاونت شهری خواهند بود به غیر از خدمات عمومی همچون زیبا سازی ، پسماند و فاضلاب این مناطق در مدیریت امور نواحی قرار خواهند گرفت ،در واقع شاخه ای از امور شهری خواهند بود.

وی از الکترونیکی شدن شهرسازی و تک پنجره ای شدن آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت : ضابطه ها به صورت داده خواهد بود ودستگاه تمامی محاسبات را همچون تقاضای صدور نقشه و دیگر مراحل را انجام می دهد.

*تاکید بر حفظ فضای سبز

وی با بیان اینکه در ابتدای فعالیت 400 هکتارفضای سبز داشتیم واکنون به 447 هکتار افزایش پیدا کرده است گفت : برای حفظ فضای سبز و تامین آب لازم و رفع کمبود به قیمت بالاتر 3 هزار متر مکعب آب خریداری کرده ایم ، معمولا از اواخر اردیبهشت تا اواسط شهریور با کمبود آب مواجه هستیم .

بهی زادی به خرید آب تضمینی اشاره کرد و گفت : این میزان ارتباطی به سازمان آب ندارد ، با نصب سیستم توسط بخش خصوصی 10 هزار متر مکعب آب در روز، ازسال آینده در مدار قرار خواهد گرفت ، با امضا قرار داد این برنامه وارد فاز اجرایی می شود و از آن برای شست و شوی فضای سبز استفاده خواهیم کرد.

* 30 تا 40 درصد پیشرفت فیزیکی باغ راه کیش

وی به پیشرفت 30 تا 40 درصدی باغ راه کیش اشاره کرد و گفت : این باغ راه چهار کیلومتر است و شاید طولانی ترین باغ راه در جهان باشد .

بهی زادی با بیان اینکه برخی قسمت ها به صورت پایلوت کار شده است افزود: اقدامات زیر بنایی دروازه های شهرها تکمیل شده و با تامین مصالح مورد نیاز تا عید غدیر به بهره برداری خواهد رسید.

در این باغ راه دروازه هایی به عنوان سمبل برخی شهرها همچون اصفهان ، شیراز ، کرمان ، خرم آباد طراحی شده است و امکاناتی همچون رستوران ، فضای بازی نور پردازی ، مبلمان شهری خاص و استراحتگاه های خاص در نظر گرفته شده است .

* تکمیل پلاژ بانوان تا پایان سال / امکان استفاده از مجموعه در شب

وی درمورد مشکلات پلاژ بانوان کیش و دلایل بسته شدن آن گفت : این مشکلات از پیش از نوروز رصد شد ، از یکماه قبل پیمانکاران در پلاژ مشغول کار بودند ، با ایجاد چند دیوار به طول حدود 400 متری تلاش می کنیم تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود .

بهی زادی با بیان اینکه تمام تلاش ما جذب گردشگران زن خارجی برای استفاده از پلاژ است گفت : با ایجاد مهد کودک ، پلاژ ویژه کودکان ، رستوران مجهز و نور پردازی برای استفاده در شب وهمچنین سالن مد بدنبال دگرگونی فضا هستیم .

* توجه به نما سازی در ساختمان ها

وی در پاسخ به سوالات خبرنگار ایرنا در مورد اقدامات لازم برای خوردگی فلزات گفت : آن قسمت از سازه های درگیر با آب در قسمت بندرحفاظت می شود ، سازه های محیطی همچون پایه های چراغ و پایه های چادر مرتب پایش می شود ، اما ˈین کلرˈ موجود در هوای کیش و بخار آب را نمی توان از بین برد بلکه باید از برخی وسایل با جنس و وسایل بهتر استفاده کرد.

بهی زادی در مورد نمای ساختمان ها و ایجاد ناهنجاری های بصری در جزیره گفت: در شورای عالی شهرسازی اقدامات خوبی صورت گرفته و بحث خط آسمان و نماها نیز مورد توجه است .

وی با یاد آوری اینکه پروانه های برخی ساختمان ها از قبل صادر شده و نمی توان افراد را مجبور به دوباره کاری و تغییر طراحی نمای ساختمان ها کرد افزود : در بحث نما مسایل زیادی وجود دارد ، سعی داریم پس از انجام برنامه های زیر بنایی به ساماندهی تابلوها و مباحثی از این دست بپردازیم ، تلاش ما اصلاح کار با رعایت ضوابط لازم است .

*بهره برداری از موزه کیش تا پایان سال

وی در مورد راه اندازی موزه و نماد کیش به عنوان یک مجموعه تفریحی ، فرهنگی و سیاحتی گفت : این در بخش غربی جزیره قرار دارد ، نماد کیش سازه ای بتنی به طول 52 متر است با شکلی هچون دو صدف است ، در قسمت پایین مجموعه نیز موزه ای در نظر گرفته شده که دارای گالری ، آمفی تئاتر و... است که احتمالا موزه تا پایان سال به بهره برداری برسد اما نماد به دلیل قوس هایی که در سازه وجود دارد نیازمند کار و دقت بیشتر است .

*ساخت استخر بین المللی منتفی است

وی گفت : این طرح از نظر ما تعریف ندارد و به اشتباه طراحی شده است ، استخر قهرمانی در لندن هم پس از پایان المپیک تغییرکاربری داد؛ قرار نیست 200 میلیارد تومان هزینه برای ایجاد یک استخر قهرمانی صرف شود اما مخاطبی نداشته باشد .

بهی زادی گفت: برخی مراحل ساخت انجام شده بود ، فونداسیون ها زده و برخی سازه های فضایی نیز خریداری شده بود ، در ادامه کار فونداسیون استخرها به هیچ عنوان نصب نخواهد شد مگراینکه دستور جدیدی برای ساخت صادر شود .

وی گفت: به نظر ایجاد یک فراری پارک ، سالن کنسرت یا شهر مینیاتور برای این فضا مناسب باشد .

مدیر عامل شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش گفت : سالن موجود آماده می شود و هیچ لغو قرار دادی با پیمانکار نخواهد شد اما امکان تغییر کاربری وجود دارد .

این نشت با حضور اصحاب رسانه در شرکت توسعه و سرمایه گذاری کیش برگزار شد .