گام بزرگ کیش در توسعه اکوسیستم نوآوری

مرکز نوآوری کیش با محوریت شهر هوشمند، توسعه اقتصاد دانش بنیان و اکوسیستم نوآوری، استارت آپی، اقتصاد دریا، محیط زیست دریا و گردشگری دریایی از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مسعود توفیقی مدیر مرکز نوآوری کیش بر اقدامات موثر و ارزشمندی در راستای حمایت از فعالیت های نوآورانه و استارت آپی در این منطقه اشاره کرد و گفت: با حضور شرکت‌های دانش بنیان، خلاق صادراتی، استارت آپها، شتابدهنده‌ها و صندوق های ریسک پذیر در این مرکز، جزیره کیش به عنوان نقطه اتصال ملی و بین المللی و نقطه عطفی برای پایلوت در سایر مناطق آزاد و در سطح کشور مطرح شده است.

توفیقی در خصوص برنامه راهبردی و چشم انداز مرکز نوآوری کیش افزود: در راستای توسعه محصولات فناورانه، شرکت های دانش بنیان فعالیت های خود را در زمینه توسعه محصولات فناورانه در حوزه اقتصاد دریا، سواحل و جزایر آغاز کردند.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون مراکز نوآوری دانشگاه های امیر کبیر و علم و صنعت، شرکت های دانش بنیان، شتاب دهنده ها و صندوق های نوآوری و شکوفایی در این مجموعه استقرار یافتند.

مدیر مرکز نوآوری کیش در خصوص استقرار شرکت های دانش بنیان اظهار داشت: از نیمه دوم سال 1398 بیش از 165 شرکت دانش بنیان، خلاق و فناورانه درخواست استقرار در مرکز نوآوری کیش را داشتند که از این تعداد 61 شرکت پذیرفته شده اند و تا کنون 26 شرکت در مرکز نوآوری کیش استقرار یافته اند و شرکت های دیگر نیز در مرحله عقد قرارداد هستند.

مسعود توفیقی بر لزوم اهمیت ایجاد بسته های حمایتی از شرکت های دانش بنیان در مرکز نوآوری کیش اشاره داشت و افزود: با تدوین نظام نامه‌ها و دستورالعمل‌ها از همه بخش‌های این زنجیره اعم از فیزیکی، مالی و توسعه بازار حمایت می شود.

توفیقی با بیان این که مرکز نوآوری کیش قصد ایجاد صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری برای تامین منابع مالی جهت گسترش فناوری در این منطقه دارد گفت: این صندوق با اعطای تسهیلات مالی به منظور ایجاد یک اکوسیستم نوآوری پویا، تولید نیمه صنعتی طرح های پژوهشی و فناورانه کاربردی، ارائه خدمات کارشناسی و ارزیابی طرح‌های فناورانه حمایت می کند.