رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس؛

کیش در توسعه زیر ساخت ها پیشرو عمل کرده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اقدامات مثبت انجام شده در کیش گفت: یکی از بهترین مناطق در ایجاد ظرفیت های زیر ساختی، جزیره کیش است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، محمد رضا پور ابراهیمی با اشاره به اهمیت مناطق آزاد در راستای رشد اقتصادی کشور گفت: مناطق آزاد در کشور ما برای رسیدن به شاخص های توسعه ظرفیت خاصی دارند لذا عمدتا در مباحث اقتصادی جزء اولویت های ما محسوب می شوند که خوشبختانه این ظرفیت در سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مد نظر قرار گرفته و یکی از بندهای 24 گانه سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری توسعه عمل مناطق آزاد در کشور به شمار می رود لذا از این جهت ظرفیت مناطق آزاد حتما باید تقویت شود تا به مجموعه فعالیت های کلان اقتصادی کشور کمک شود.

وی افزود: بررسی عملکرد مناطق آزاد طی دو دهه اخیر و با توجه به قدمت آنها متفاوت است، در واقع بررسی ها بیانگر این است که بخشی از آنچه به عنوان نقاط قوت این مناطق در حوزه اقتصادی تعیین شده است، تحقق یافته البته نقاط ضعفی نیز وجود دارد که باید مد نظر قرار گیرد تا اصلاح شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: همه اقداماتی که در مجموعه مناطق آزاد و همچنین کیش انجام می شود به هدف اصلی مناطق آزاد کمک می کند زیرا هدف قانونگذار از تاسیس مناطق آزاد، این بوده که بتواند یک بستر برای ورود منابع خارجی فراهم کند زیرا موقعیت مناطق آزاد در حوزه قوانین و مقررات با سرزمین اصلی متفاوت است.

پور ابراهیمی ادامه داد: بدیهی است که تفاوت قوانین مناطق آزاد، کمک می کند تا بتوانیم جذب منابع و سرمایه گذاری خارجی را در این مناطق برای کشور افزایش دهیم.

وی تاکید کرد: در واقع این امر کمک می کند که منطقه آزاد تبدیل به مرکزی برای ورود دانشجوی فنی و منابع مالی خارجی به کشور شود لذا این بخش می تواند به ظرفیت بزرگ تولید در اقتصاد کشور تبدیل شود بر همین اساس نیز بخشی از این عرصه می تواند برای مصرف داخلی و بخشی برای صادرات صرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اقدامات انجام شده در کیش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در منطقه آزاد کیش، اقدامات خوبی در حوزه زیر ساخت ها انجام شده است همچنین طی باز دیدی که از مجموعه بندر کیش داشتیم، نشان داد که اقدامات خوبی برای افزایش زیر ساخت ها در حمل بار و مسافر انجام شده که نشان می دهد،این ظرفیت ها می تواند در حد استانداردهای بین المللی باشد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: در بحث فعالیت های صنعتی نیز در کیش، اقدامات خوبی شکل گرفته است و البته نیازمند تقویت در برخی از حوزه هاست.

وی با اشاره به نقش مهم کیش در عرصه گردشگری اظهار کرد: کیش بیشتر یک قطب گردشگری است که طبق آمار از مجموع گردشگران بالغ بر 10 تا 12 درصد گردشگر خارجی را جذب و فرصتی برای این بخش فراهم می کند اما به جز این موضوع در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی با محدودیت های کلان اقتصادی رو به رو هستیم که بر اقتصاد کشور نیز سایه انداخته است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: کیش حدود 137 میلیون دلار در سال 95 صادرات داشته که البته می تواند ده ها برابر افزایش یابد لذا این اقدامات زیرساختی باید به استقرار واحدهای صنعتی کمک کند.

پور ابراهیمی افزود: به نظر می رسد که ظرفیت های خوبی در منطقه ایجاد شده لذا من فکر می کنم یکی از بهترین مناطقی که ظرفیت های زیر ساختی را ایجاد کرده، کیش است به همین خاطر امیدواریم که این امر به هدف های اصلی مناطق که ایجاد ظرفیت های سرمایه گذاری، جذب منابع، افزایش صادرات و کاهش واردات است، بیانجامد تا بتواند به اقتصاد ملی ما کمک کند.

وی بر لزوم بازبینی قانون مناطق آزاد تاکید کرد و گفت: از زمان تاسیس مناطق آزاد، قوانین این بخش باز بینی نشده است لذا طی این دو دهه ما بازنگری جدی نداشتیم البته اخیرا که پیشنهاد ایجاد 7 منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه اقتصادی به مجلس ارائه شده این موضوع در دستور کار قرار گرفته است به همین خاطر من فکر می کنم به روز رسانی قوانین برای حل مشکلات واحدهای اقتصادی را باید مد نظر قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: به دلیل عدم تسریع قوانین در این حوزه که یکی از اشکالات محسوب می شود، فعالیت ها با این رویکرد به نتیجه مطلوب نرسیده است لذا ما اعلام آمادگی می کنیم که بتوانیم همزمان با بررسی قوانین آنچه را که به عنوان پیشنهادات مدیران مناطق آزاد است استفاده کنیم.

پور ابراهیمی ادامه داد: در واقع ما سعی داریم در قانون جدید بندهایی برای تسهیل عملکرد اجرا لحاظ کنیم تا مناطق آزاد بتوانند در خدمت بخش های مختلف باشند لذا ما از مدیران واحدهای صنعتی و مناطق آزاد درخواست کمک و پیشنهاد داریم تا هنگام اصلاح قوانین مناطق آزاد از آن استفاده کنیم زیرا ضرورت آن اجتناب ناپذیر است تا بتوانیم ضعف ها را رفع و به نقاط قوت بیافزاییم.

وی تاکید کرد: در کل مناطق آزاد روند توسعه قابل قبول است اما در منطقه آزاد کیش به با توجه به موقعیت استثنایی جغرافیایی فعالیت ها بیشتر بوده ضمن اینکه محدودیت ها کمرنگتر است در واقع منطقه کیش به دلیل اینکه دارای نخستین ویژگی منطقه آزاد که جدایی از سرزمین اصلی و مدیریت واحد است، توانسته پیشرو تر از سایر مناطق باشد لذا نسبت پروژه های عمرانی هم دراین منطقه بیشتر است.

به طور حتم یکی از عوامل موثر مدیرانی هستند که ابتکار و خلاقیت دارند و نگاه تسهیل گر دارند. آنچه که ما از کیش دیدیم رویکرد خوبی بوده و فعالان اقتصادی این منطقه ازاد نیز درنشستی که با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس داشتند از این رویکرد مدیریتی کیش ابراز رضایت کردند.

گفتنی است محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، سید ناصر موسوی لارگانی و سید فرید موسوی نایب رییسان این کمیسیون و احمد انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در سفر به جزیره کیش به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و جمعی از معاونان و مدیران سازمان از پروژه های زیرساختی، عمرانی، صنعتی و گردشگری کیش دیدن کردند.