سرپرست شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح کرد:

لزوم تشکیل اتاق فکر فعالان اقتصادی برای سرعت بخشی در رفع موانع مناطق آزاد

سرپرست شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی به تشریح لزوم تشکیل اتاق فکر توسط فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران اقتصادی برای سرعت بخشی در رفع موانع مناطق آزاد پرداخت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل از فرینا، نصراله ابراهیمی در «نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف کیش» که شامگاه سه شنبه 26 مهر در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد، فعالان اقتصادی را بازوان توانمند و ارزشمند و محرک در نظام اقتصادی عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی در شرایط سخت اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و تحریم های ظالمانه می توانند همراه دولت باشند تا با کمک آن ها بتوان از این برهه با سربلندی عبور کرد.
ابراهیمی با تاکید بر این که وظیفه ما  مدیریت و خدمت است اظهار داشت: فعالیت پیشکسوتان عرصه اقتصاد، در سرمایه گذاری و ایجاد ارزش افزوده در یک نظام اسلامی با یک ایدئولوژی اسلامی باید در مسیر رضای خدای متعال باشد و همگان باید با الهام گیری از ائمه اطهار(ع) تا پای جان برای خدمت به مردم ایستادگی و تلاش کنند تا مشکلات کشور رفع گردد.
وی افزود: امروزه اقتصاد در جهان با ابزارهای نوین به سمت هوشمندسازی، الکترونیکی شدن و اقتصاد دریامحور، برای ارتقاء بهره وری و تعیین سهم در میزان رشد اقتصادی پیش می رود و در کشور ما نیز به همین شکل است.
سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: اجرای کامل قانون و مقررات وضعی مرتبط با قانون چگونگی اداره مناطق آزاد باید با قدرت پیگیری و اجرا شود.
ابراهیمی در ادامه به اهداف مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: انتقال تکنولوژی و فناوری های پیشرفته، صادرات کالا و خدمات، گسترش تولید و تسهیل در امر تولید و تامین منابع ضروری مالی از طریق سرمایه گذاری خارجی از جمله اهداف والای مناطق آزاد به شمار می روند.
سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، نقش 30 ساله مناطق آزاد فعال در حوزه صادرات کشور را بین 1 تا 2 در صد عنوان کرد و گفت: این عملکرد مناطق آزاد کشور با حضور سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی طی سه دهه گذشته بوده است.
ابراهیمی، مراکز تولیدی را مؤلفه اقتصادی کشور عنوان کرد و گفت: سهم مناطق آزاد در تعداد این مراکز در کشور 3 درصد و در جذب سرمایه گذاری خارجی حدود 10 درصد بوده است.
وی، عدم تکمیل زیرساخت های ارتباطی و انرژی را یکی از موانع موجود در تحقق اهداف مناطق آزاد خواند و گفت: در دنیا مناطق آزاد را  خارج از محدوده سکونت گاهی انتخاب و سپس زیرساخت را ایجاد می کنند ولی متأسفانه طی سه دهه گذشته در کشور ما این امر بدون تکمیل زنجیره زیرساخت های اصلی انجام شده است.
سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی، با بیان اینکه مناطق آزاد نقش عمده ای در بازار سرمایه بین المللی دارد ، افزود: راه اندازی بورس بین الملل، تبادلات تجارت بین المللی را ایجاد کرده و با ایجاد بازار و مناطق آزاد مشترک، هم پیوندی اقتصاد بین المللی با سیاست اقتصادی و دیپلماسی فعال بین کشورهای هدف را ایجاد می کند.
ابراهیمی، به قانون بودجه سال 1401 مبنی بر ایجاد بانک فراساحلی(Offshore Bank)  اشاره کرد و گفت: برای راه اندازی این بانک ها در مناطق آزاد کشور با بانک مرکزی که متولی تأمین زیرساخت های آن است تعامل و همکاری کامل خواهیم داشت.
وی به برگزاری رویداد کیش اینوکس 2022 اشاره کرد و گفت: این رویداد فرصت مناسبی است تا ظرفیت های سرمایه گذاری و بورس بین الملل توسط سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی شناخته شده و به دنبال احیای آن باشند که این مهم در دولت و با راهبری وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت های ذیربط با جدیت پشتیبانی و پیگیری می شود.
سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی با تأکید بر این موضوع که نمی توان با قوانین منفعلانه و انتزاعی برای اداره امور اقتصادی کشور بدون اتکا به مدیریت واحد و یکپارچه و سیاست واحد در حوزه اقتصادی قدم برداریم تصریح کرد: سیاست حوزه اقتصادی باید به طور کامل یکپارچه بوده و یک سیاست واحد در کشور اعمال شود و قوانین و مقررات حاکم با حفظ استقلال حقوقی در هر زیرمجموعه ای، اجرا گردد.
ابراهیمی تأکید کرد: انتظاری که از فعالان اقتصادی به عنوان مغز متفکر نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه تولید و صادرات می رود این است که در این حوزه به منظور برون رفت از وضعیت کنونی به صورت استقرایی با تکیه بر نظر تخصصی و کارشناسی و دانش گرا، ایده و نظر ارائه کنند، چرا که تنها راه حل مسائل در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری، مدیریت مبتنی بر علم و دانش است.
وی، سازمان های مناطق آزاد را به عنوان بنگاه های اقتصادی برشمرد و گفت: سازمان های مناطق آزاد که تمام سرمایه آن ها متعلق به دولت است باید با تسهیل گری در امور، کاهش زمان فرآیندهای اداری در جهت توسعه اقتصادی، کاهش هزینه ها و شفاف سازی، فعالیت خود را انجام دهند و سرمایه گذاران با سرمایه گذاری در این مناطق نیز سودآوری معقول و عادلانه داشته باشند.
ابراهیمی به اهتمام جدی در حوزه گردشگری اشاره و عنوان کرد: جزیره کیش از این ظرفیت به خوبی استفاده خواهد کرد و سایر مناطق آزاد نیز با توجه به ظرفیت متناسب با خود می توانند از آن بهره گیرند و در مواردی همچون اقتصاد دریا محور، گردشگری دریایی، گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، گردشگری علم مبتنی بر شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند و این مناطق باید از نسل نوین و استفاده از ابزارهای نوین برای خروج از اتکاء به فروش زمین به اقتصاد کشور کمک کنند و ایجاد درآمد پایدار نمایند.
وی به تشکیل اتاق فکر توسط فعالان اقتصادی اشاره و تصریح کرد: اتحاد و هم افزایی میان فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران در رفع مشکلات موجود در مناطق آزاد مانند اجاره بها تأثیر بسزایی خواهد داشت و باید خدمات آن ها برای مردم و به سود مردم و قابل لمس باشند.
سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان افزود: همه فعالان اقتصادی مکلف هستند در کاهش اجاره بهای ساختمان به ویژه در جزیره کیش با همفکری و هم افزایی به مردم کمک کنند و برای جلب رضای خدا و مردم همت نمایند.
گفتنی است؛ «نشست هم اندیشی فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف کیش» به ریاست سرپرست دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، جمعی از معاونان، مدیران شرکت های وابسته و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی این منطقه برگزار شد.