با تصویب هیات دولت صورت گرفت

فرودگاه کیش، نخستین فرودگاه بین المللی مناطق آزاد ایران

هیات وزیران با درنظر گرفتن ظرفیت و امکانات فرودگاه کیش در منطقه، این فرودگاه را در سطح بین المللی ارزیابی و معرفی کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی عرب مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در این خصوص گفت: به استناد ماده (6) آیین نامه احداث، توسعه، بهره برداری و مدیریت فرودگاه های غیر نظامی،تعیین فرودگاه های بین المللی منوط به تصویب هیات محترم وزیران و مستلزم دریافت گواهی­نامه فرودگاهی و هم­چنین رعایت قوانین و مقررات مربوطه و تامین الزامات، تجهیزات و تسهیلات موجود در انکس 9 از جمله گمرك، گذر نامه، بهداشت عمومی و قرنطیه گیاهی و حیوانی، خدمات سوخت­رسانی هواپیما، خدمات تعمیر و سرویس هواپیما و وجود زیر ساخت­های لازم است.

مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش افزود : فرودگاه بین المللی کیش عضو سازمانهای بین المللی   یاتا و ایکائو است و ایده اصلی طراحی این فرودگاه از جزایر هاوایی و کرانه‌های جنوبی دریای مدیترانه الگو برداری شده است. این فرودگاه از نظر جغرافیایی در غرب استان هرمزگان، ارتفاع 31 متری از سطح دریا با 9 میلیون متر مربع مساحت، چهار ترمینال داخلی و خارجی و خدمات VIP, CIP واقع است و در سال 1398 تعداد 23 هزار نشست و برخاست هواپیما و 3 میلیون نفر مسافر رونق این فرودگاه را به دنبال داشت.

ترمینال جدید کیش که امسال به بهره برداری می رسد، از زیباترین ترمینال های مسافربری کشور و منطقه بوده و ظرفیت جابجایی مسافر آن کیش را به ۶ میلیون نفر در سال ارتقا می دهد.

علی عرب با بیان شاخصه هایی برای تعیین فرودگاه بین المللی گفت: فرودگاهی بین‌المللی اعلام می شود که ویژگی‌های خاصی دارد و نام آن در کتاب بین‌المللی AIP. (Aeronautical information publication) درج شده باشد.

عرب افزود: AIP کتابی متحدالشکل است و توسط کشورهای عضو ایکائو برای ارائه مشخصات فرودگاه‌ها و فضای مورد حاکمیت آنها چاپ و به کشورهای عضو ارسال می‌شود.

وی کنترل گذرنامه، قرنطینه و انواع سوخت موردنیاز پیش‌بینی شده و استانداردهای پزشکی، کترینگ، امکانات تعمیراتی، امکانات و استانداردهای لازم برای نشست و برخاست هواپیماها را  از جمله ویژگی‌هایی که یک فرودگاه بین‌المللی در مقایسه با فرودگاه مرز هوایی در بخش پروازهای بین‌المللی عنوان کرد وگفت: اگرچه فرودگاه بین‌المللی تفاوت‌های بارزی با مرز هوایی دارد اما از نظر ورود اتباع خارجی و کالاها، قوانین یکسانی (مشابه قوانین مرز زمینی) در هر دو اعمال می‌شود.

مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش در خصوص تفاوت میان فرودگاه مرز هوایی و فرودگاه بین‌المللی عنوان داشت: مرز هوایی مانند مرز خاکی و آبی است و تنها تفاوت آنها در قطاعی است که از زمین تا ارتفاع پروازی را شامل می‌شود. وسعت مرز هوایی ایران از وسعت مرز زمینی بیشتر است به عنوان نمونه در ارتفاع ۳۵ هزار پایی (۱۰ هزار و ۷۰۰ متری)، وسعت و فضای کشور بزرگتر از مرز روی زمین است و سطح کره بزرگتری را دربرمی‌گیرد.

علی عرب در ادامه گفت: بر اساس الزامات سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) ضمیمه چهاردهم کنوانسیون شیکاگو موسوم به انکس ۱۴، فرودگاه‌های بین المللی ملزم به دریافت گواهینامه فرودگاهی Aerodrome certificate از سازمان هواپیمایی کشوری در کشور متبوع خود هستند.

 وی تدوین نظام نامه­ی  بهره­برداری از فرودگاه ، طرح اضطراری فرودگاه، خدمات آتش­نشانی ویژه فرودگاهی، استقرار سامانه مدیریت ایمنی و تدوین نظام نامه ایمنی، رعایت الزامات امنیتی و تدوین نظام نامه امنیتی، حصول اطمینان از مطابقت تسهیلات، تجهیزات و دستورالعمل­های عملیاتی، اطمینان و اعتماد سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه خدمات به شرکتهای هواپیمایی و مسافران برمبنای نظام نامه فرودگاه و رعایت مفاد انکس 14 ایکائو را  از ضروریات و پیش نیازهای دریافت گواهینامه فرودگاهی برشمرد.

مدیر عامل شرکت توسعه مدیریت بنادر و فرودگاه های کیش درپایان گفت: فرودگاه کیش با طی کردن مراحل  عنوان شده، در جلسه پنجم مرداد 1399 هیات وزیران، "فرودگاه بین المللی" و بر اساس اطلاعات شرکت فرودگاه ها و ناوبری ایران، به عنوان دهمین فرودگاه بین المللی در کشور و اولین فرودگاه بین المللی در مناطق آزاد ایران تعیین شد.