دکتر ابراهیم انصاری لاری:

عقلانیت مبنای تحول جزیره کیش است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در هفتاد و هفتمین جلسه شورای اداری کیش اقدامات انجام شده در پنج ماهه گذشته را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در این نشست که با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن زاده امام جمعه کیش، شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل سنت، معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و نمایندگان ادارات، نهادها و اصناف جزیره برگزار شد دکتر انصاری لاری با اشاره به اهمیت تعقل در زندگی انسان که مبنای صفات و خصایل نیکوی اخلاقی است گفت: در جزیره کیش بخش خصوصی متمایز از بخش دولتی نیست و ما در سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان بخش حاکمیتی باید عقلانیت را سر لوحه کار خود قرار دهیم. این عقلانیت مبنای تحول جزیره کیش است و لازم است برای توسعه این جزیره ما و همه کسانیکه در بخش های مختلف جزیره کیش فعالیت می کنند عقلانیت را پیشه کار خود قرار دهیم.

وی تاکید کرد: ما نیاز داریم با تکیه بر عقلانیت از ارتباطات نا سالم، مناسبات نا متعارف و همه چیزهایی که می تواند پاکدامنی و پاکدستی ما را خدشه دار کند پرهیز کنیم. این امر نه تنها در بخش دولتی که در بخش خصوصی هم باید مد نظر قرار گیرد. اگر هر جا سوء استفاده ای رخ دهد و فساد یا تخلفی اتفاق بیفتد دو سر دارد که ممکن است که یک سر آن به بخش دولتی و سر دیگر آن به بخش خصوصی مرتبط باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: جزیره کیش نباید به جزیره رانت، مناسبات غیر متعارف، جزیره مسائل غیر اخلاقی، تخلفات مالی و مسائلی از این دست منتسب شود. شایسته است این نگین خلیج فارس آشیانه و مهد همه خوبی ها و فضایل باشد و چنین صفات نیکویی به این جزیره نسبت داده شود. کیش باید جزیره پاکی ها، اخلاق، قانون و رعایت همه مناسبات انسانی و اخلاقی باشد.

دکتر انصاری لاری تاکید کرد: اگر از تحول صحبت می کنیم باید اولین تحولات را در خودمان ایجاد کنیم. باید هر روز تازه تر از دیروز باشیم و جزیره کیش این فرصت را برای همه فراهم کرده است. انتظار دارم همه دست به دست هم دهند تا راهی را که برای تحول این جزیره شروع کرده ایم به درستی پیش ببریم.

وی تاکید کرد: در طول این 5 ماه با اتکاء به خرد جمعی و نظر همه فعالان بخش های مختلف و مردم جزیره کیش گامهای موثری برداشته شده و تحرکات خوبی اتفاق افتاده است. در حوزه زیربنایی و عمرانی پروژه فرودگاه کیش پس از وقفه دو ساله فعالیت خود را آغاز و با حضور 170 نیروی متخصص و کار آمد از سرگرفت و پس از نوروز نیز با شتاب بیشتری این پروژه پیش خواهد رفت.

دکتر انصاری لاری با بیان اینکه با تسریع روند ساخت پروژه اسکله 35 هزار تنی در سال آینده شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود گفت: در زمینه ساخت باند جنوبی فرودگاه که یک باند بزرگ و استاندارد است و در صورت احداث بزرگترین هواپیماها امکان تردد در کیش را خواهند داشت به یک نقطه ی مثبت رسیدیم هر چند که دوستان ما در پدافند هوایی کشور در این زمینه همکاری لازم را نکردند و علیرغم همه همراهی و مساعدت و از ناحیه ما هنوز دوستان عنایت لازم را برای ساخت این باند نداشته اند و کار با وجود توافق نهایی به نتیجه نرسیده است. اگر صحبت از این می شود که فرودگاه کیش سیستم ILS ندارد باید توجه کنیم که استقرار این سیستم در گرو پایان بردن باند فرودگاه و اتمام عملیات ساختمانی باند جنوبی فرودگاه است که آن هم در گرو موافقت نهایی با پدافند هوایی کشور است. که از دوستان پدافند هوایی درخواست پیگیری جدی این موضوع را دارم و امنیت و سلامت مردم و گردشگران به خصوص در ایام نوروز که یک تراکم جدی را در رفت و آمد به کیش داریم در گرو این مطلب است

وی ادامه داد: در این مدت مجوز های اقتصادی از یک ساله به سه ساله تغییر داده شده، این کار بسیار ساده ای است و با توجه به لزوم تسهیل امور برای فعالان اقتصادی وگردشگری نباید در کیش مجوز های اقتصادی یکساله صادر شود در حالی که در سرزمین اصلی 5 ساله صادر می شود. این موضوع علاوه بر صرف هزینه، انرژی زیادی از فعالان اقتصادی می گرفت.

دکتر انصاری لاری گفت: با همکاری گمرک جمهوری اسلامی و دیداری که به همراه رییس گمرک کیش با دکتر عسکری رئیس گمرک کشور داشتیم درخواست مساعدت در خصوص چند موضوع را مطرح کردیم که یکی از این موضوعات امکان خروج 2 ماهه خودروها از جزیره در دفعات متعدد بود که محقق شد.

وی همچنین درخصوص امکان ارسال کالا و یا هدایا از کیش گفت: مردم و تجار کیش تا کنون نمی توانستند یک کالا را بسته بندی کنند و با پست ارسال کنند. در حالی که گمرک جمهوری اسلامی در اینجا مستقر است و می تواند عملیات گمرکی را انجام دهد و به هر نقطه از کشورکالا ارسال کند. البته درخواست دیگر ما این است که ساکنین کیش هم بتوانند مانند خارج از کشور سالانه به حجم50 دلار هدیه به سرزمین اصلی ارسال کنند که این موضوع در دست بررسی است و به زودی نظر موافق گمرک را خواهیم گرفت. 

دکتر انصاری لاری گفت: همه ی شیوه نامه ها و روش های مورد عمل در زمینه های مختلف هم در حال بازبینی است و بعد از سال این فرصت را داریم که شیوه نامه ها را با فرمت جدید با تصویب هیات مدیره ابلاغ کنیم و تا جایی که قانون و مقررات اجازه می دهد در روش ها تصحیح و سرعت و دقت بیشتری همزمان رعایت شود و اتفاق بیفتد امیدوارم با همکاری، همفکری و همراهی همه مردم جزیره و پشتیبانی و راهنمایی روحانیت معظم امام جمعه محترم دکتر حسن زاده و جناب آقای شمس شاهد تحول و شکوفایی در جزیره کیش باشیم.
رئیس جمعیت مستقل هلال احمر کیش نیز در این جلسه با ارائه آمار های این جمعیت در سال 96 گفت: هلال احمر کیش دارای 4 پایگاه خدمات امدادی است که امسال توانسته به بیش از 4 هزار و 900 نفر خدمات ارائه دهد و بیش از 10 هزار نفر هم مراجعه کننده داشته است.
درگاهی در ادامه تقویت و تجهیز ناوگان و نیروی انسانی، به روز رسانی مرکز مدیریت و کنترل عملیات، برگزاری مانورهای متعدد آماده سازی و اجرای طرح خادم برای 1000 خانوار کیش را از مهمترین فعالیت های مجموعه خود عنوان کرد و افزود: جمع آوری کمک 4 میلیارد و 600 میلیون تومانی براي زلزله زدگان کرمانشاه از مهمترین خدمات ارائه شده این جمعیت در جزیره کیش است.
مدیرکل گمرک کیش هم با ارائه عملکرد حوزه خود بیان کرد: مهمترین خدمات ارائه شده این مرکز حذف مراحل حضور و الکترونیکي کردن چهار حوزه خدماتی در گمرک بوده که هم هزینه ها را کاهش داده و هم در زمان صرفه جویی مناسبی شده است.
اقبالی مقدم افزود: در حوزه درآمدها هم بیش از 67 میلیارد تومان در آمد حاصل شده است.
مدیر فناوری اطلاعات سازمان منطقه آزاد کیش هم در این جلسه با ارائه مطالبی در خصوص نرم افزار جامع ارائه خدمات گردشگری جزیره کیش با عنوان آی کیش گفت: هدف اصلی از ارائه این نرم افزار تجمیع همه خدمات موجود در جزیره کیش برای گردشگران و همشهریان است که بیش از 20 خدمت در آن عملیاتی شده است.