با حضور کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛

طرح جامع جزیره هندورابی بررسی شد

طرح جامع جزیره هندورابی در راستای توسعه با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و اعضای شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نشست تخصصی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به ریاست محمد رضا توسلی، معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در کیش برگزار شد.

علی اصغر مونسان در ابتدای این جلسه به ارائه توضیحاتی درباره طرح جامع هندورابی پرداخت و گفت: طرح جامع هندورابی با رعایت کامل موازین زیست محیطی تهیه شده و یک طرح توسعه زیست محیطی به شمار می آید. در عملیات اجرایی پروژه های هندورابی بسیار دقت شده آسیب زیست محیطی وارد نشود حتی با کمترین مداخله زیست محیطی  این جزیره توسعه یابد. حدود 60 هزار قطعه مرجان را که کاری بسیرا نادر ودشوار بود با هزینه زیاد جا به جا کردیم که می توان گفت در هیچ نقطه از کشور چنین اقدامی انجام نشده است و به آن افتخارمی کنیم که بحث های زیست محیطی به صورت کامل در منطقه آزاد کیش وجزایر الحاقی آن رعایت شود.

وی افزود: هندورابی صرفا به عنوان یک مقصد گردشگری لوکس توسعه می یابد و با مهیا شدن این جزیره فرصت بیشتری برای کیش ایجاد شود تا  به رونق گردشگری در مجموعه 4 جزیره هندورابی، کیش وفارورگان کمک کنیم و پس از آن بتوانیم فارور بزرگ و کوچک را نیز وارد عرصه توسعه کنیم.

*هندورابی فاقد آسفالت و خودروهای فسیلی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، توسعه هندورابی از نقطه صفر را اقدامی خواند که برای نخستین بار بعد از انقلاب اسلامی اجرا شده است و افزود: توسعه هندورابی آغاز شده و به نظر یک اقدام پایلوت و راهگشا برای جزایری باشد که هنوز کار توسعه ای در آنها انجام نشده است زیرا این نوع اقدامات هم امنیت را در منطقه افزایش می دهد و هم نوعی توسعه را به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره توسعه زیرساخت های هندورابی و شرایط موجود به طرح سوال پرداختند و مونسان نیز در پاسخ به مسائل مطرح شده در پاسخ بیان کرد: امکانات زیرساختی و توسعه اولیه برای هندورابی مد نظر قرار گرفته شده است به نحوی که امروز فرودگاه و بندرگاه هندورابی آماده بهره برداری است تا از آن در راستای ظرفیت های گردشگری استفاده شود.
در ادامه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درباره سوالات مطرح شده در راستای مباحث زیست محیطی جزیره هندورابی توضیح داد و افزود: ما همواره جزیره هندورابی را به عنوان جزیره سبز می بینیم یعنی در راستای مباحث زیست محیطی آسفالت و راه سازی به این جزیره راه نمی یابد و از سنگفرش برای راه سازی این جزیره استفاده خواهد شد تا کمترین مداخله ای در مسائل زیست محیطی جزیره داشته باشیم ضمن اینکه ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و کلیه خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حمل و نقل عمومی خواهند بود تا امکان مالکیت شخصی و افزایش روند خودروها را در جزیره شاهد نباشیم.
*در پسابرجام شاهد رشد شرکت های خارجی ثبت شده در کیش بودیم

وی در پاسخ به پیشنهاد اعضای شورای عالی مناطق آزاد مبنی بر عدم واگذاری و فروش زمین در هندورابی و ارائه به صورت استیجاری گفت: در واقع ما سعی کردیم در طرح جامع هندورابی آنچه را که شدنی و امکانپذیر است انجام دهیم ضمن اینکه ما در هندورابی فضای مسکونی نداریم و کار عمدتا در عرصه هتل سازی انجام خواهد شد ضمن اینکه ما علاقمندیم که واگذاری زمین را نداشته باشیم اما باید مد نظر داشته باشیم که این امر ممکن است در بدو امر که هندورابی نیاز به توسعه دارد، باعث دلسردی سرمایه گذاران شود و روند پیشرفت جزیره را کند کند لذا من فکر می کنم که روند فروش را در یک برنامه چند ساله دنبال کنیم و پس از آن و در مرحله ای که هندورابی روند رشد را آغاز کرده متوقف کنیم و به عرصه اجاره زمین روی آوریم.
مونسان در پاسخ به سوال یکی دیگر از اعضای شورای عالی مناطق آزاد، مبنی بر تاثیرگذاری برجام بر عملکرد منطقه آزاد کیش گفت: ما بعد از برجام توسعه بسیار خوبی را در راستای جذب و ثبت شرکت های خارجی تجربه کردیم به نحوی که پس از ثبت برجام تعداد شرکت های خارجی منطقه آزاد کیش از 9 شرکت به 45 افزایش یافت که رقم قابل توجهی بود ضمن اینکه ما بعد از برجام توانستیم 4 فروند هواپیمای ایرباس را به ناوگان کیش ایر بیافزاییم و 50 درصد ظرفیت این بخش را افزایش دهیم.

وی افزود: امروز 2 فروند از هواپیماهای کیش ایر جوانترین هواپیماهای کشور هستند ضمن اینکه قصد داریم تا پایان سال 4 فروند دیگر نیز خریداری کنیم و توسعه ظرفیت کیش ایر را تا صد در صد دنبال کنیم تا امکان جذب توریست خارجی را فراهم کنیم کما اینکه امروز نیز هواپیماهای خریداری شده پروازهای خارجی را آغاز کرده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، در پاسخ به دغدغه شورای عالی مناطق آزاد در راستای شرایط زیست محیطی هندورابی گفت: ما امروز در کیش مدرنترین سیستم فاضلاب و بازیافت نخاله های ساختمانی را داریم و در حال همکاری با یک شرکت سرمایه گذار خارجی برای بازیافت زباله ها نیز هستیم ضمن اینکه حتی باند فرودگاه هندورابی نیز هیچگونه آسفالتی ندارد لذا نباید هیچ نگرانی در مورد هندورابی وجود داشته باشد زیرا منطقه آزاد کیش به اثبات رسانده است که در عرصه زیست محیطی و دغدغه های این بخش در سطح کشور پیشرو است.

شایان ذکر است، نمایندگان وزارتخانه های دادگستری، امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، تعاون، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی، وزارت کشور و نمایندگان سازمان های مدیریت و برنامه ریزی، میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، بانک مرکزی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی، عضو کارگروه تخصصی شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند.

گفتنی است پیش از برگزاری این نشست اعضای کارگروه تخصصی مناطق آزاد از روند توسعه جزیره هندورابی وچند پروژه جزیره کیش دیدن کردند.