شناسایی موانع و رویکرد های غیر تخصصی در راستای حل مشکلات مناطق آزاد

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نقاط ضعف و تهدید ها به عنوان موانعی در مسیر توسعه مناطق آزاد به برنامه ریزی و تلاش در راستای حل مشکلات تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علیرضا ابراهیم پور سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در سمینار یک روزه الزامات توسعه مناطق آزاد در برنامه هفتم توسعه کشور، که در سالن رازی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد ضمن تشریع موانع توسعه، گفت: ضعف ها و تهدید ها از جمله تحریم ها، عدم اجرای کامل قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، کم رنگ شدن مشوق ها، عدم توسعه متوازن، فقدان ثبات مدیریتی بخشی از موانع در مسیر توسعه مناطق آزاد هستند.

ابراهیم پور در ادامه سخنان خود، اظهار داشت: برای رفع موانع توسعه مناطق آزاد، انتظار می رود این مهم در برنامه هفتم توسعه نیز مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: تجربه و فرصت های مطلوبی که در30 سال گذشته از زمان تاسیس مناطق آزاد محقق شده همچنین سرمایه گذاری و دستاوردهای ارزشمندی که با وجود بخش خصوصی متعهد و فادار در این مناطق تحقق یافته است، به عنوان نقاط قوت محسوب می شود.

ابراهیم پور، افزود: فرهنگ عمومی، مشوق ها، قانون مناطق آزاد به عنوان قانونی مستقل و کاربردی، فرصت های سرمایه گذاری و قانون چابک حکمرانی، نقاط قوت مناطق آزاد است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: تعداد 11پروژه سرمایه گذاری فعال به ارزش 17 هزار میلیارد تومان، با زیربنایی بالغ بر 264 هزار متر مربع در کیش وجود دارد که از این تعداد 6 پروژه در حال اتمام است و 5 پروژه دیگر با ارزش حدود 20 هزار میلیارد تومان در مرحله واگذاری به سرمایه گذار می باشد.

علیرضا ابراهیم پور از فرصت های خوبی که در پی اجرای طرح ساماندهی نوار ساحلی منطقه آزاد کیش تحقق یافته، خبر داد و افزود:  تعداد 366 ایده سرمایه گذاری احصا شده که از این رقم، 46 فرصت سرمایه گذاری مطلوب انتخاب و به فرصت تبدیل شده است.

ابراهیم پور، در ادامه تصریح کرد: تعداد 6 فرصت سرمایه گذاری جدید نیز وجود دارد که در طرح ساماندهی سواحل با ارزش 70 هزار میلیارد ریال اجرایی می شود.

وی جزیره هندورابی را یک جزیره بکر با 13 فرصت سرمایه گذاری معرفی کرد که در حال اضافه شدن به زنجیره گردشگری کیش می باشد.

ابراهیم پور، رقم اشتغالزایی طرح های سرمایه گذاری کیش را حدود هزار و 500 نفر اعلام کرد.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به چگونگی تامین منابع مالی طرح ها در این منطقه و انتشار حدود 300 هزار میلیارد تومان اوراق اجاره در سال گذشته، گفت:  امسال به صورت حرفه ای تر به تامین مالی پرداخته شده و با همکاری نهاد تامین سرمایه و بانک ملت موفق به انتشار مبلغ 500 میلیارد تومان اوراق مرابحه برای اتمام پایانه جدید فرودگاه کیش و بنادر شدیم.

 ابراهیم پور در ادامه این مطلب افزود: از روش های تامین مالی نوین دیگر نیز برای اتمام طرح های نا تمام استفاده خواهیم کرد.

علیرضا ابراهیم پور در پایان تصریح کرد: درآمد پایدار مناطق آزاد، نگاه ویژه ای است که از خام فروشی جلوگیری می کند، بنابراین سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان، حضور در بازار سرمایه، ایجاد هلدینگ سرمایه گذاری و ورود به بورس و همچنین توسعه کسب و کار های مولد سرمایه گذاری در صنایع تولیدی می تواند در این خصوص کمک شایان توجهی داشته باشد.