ساخت ۶ مدرسه در جزیره کیش

طی امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد کیش و با حضور معاون وزیر، عملیات اجرایی ساخت ۶ مدرسه در جزیره کیش آغاز می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزادکیش، با تاکید و دستور غلامحسین مظفری و توجه بر ارتقا شاخص ها و استانداردهای سرانه‌های آموزشی، کلنگ عملیات ساخت و نوسازی شش مدرسه در دهه فجر بر زمین زده خواهد شد و با سرعت عملیات ساخت آن انجام خواهد شد .
غلامحسین مظفری با تاکید بر لزوم برداشته شدن قدم‌های عملیاتی گفت: در دوره‌های پیشین هم به خیلی از این موارد پرداخته شده اما آنچه مورد اهمیت است؛ اجرایی و فاصله گرفتن عقب‌ماندگی‌های فیزیکی و سخت‌افزاری است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه هیچ بودجه‌ای از دولت شامل این سازمان نمی‌شود؛ گفت: بدون همکاری وزارت آموزش و پرورش، امکان به روز کردن مجموعه‌ها در حد شاخصه‌های ملی وجود ندارد.
مظفری تاکید کرد: از هم‌اکنون باید برای نوسازی، بازسازی و به روز کردن مدارس کیش برای سال جدید تحصیلی اقدام و برنامه‌ریزی کرد و اماکنی را که قابلیت تغییر کاربری دارند، شناسایی کرد.
وی با طرح ایده‌ی آماده کردن خودروی ویژه برای کودکان استثنایی با بهره‌گیری از مربیان و آموزش آنان، از لزوم افزایش دانش کودکان و حمایت از  خانواده‌های آنان سخن گفت و اظهارکرد: ما در کیش آمادگی طراحی و اجرای این ایده به عنوان پایلوت کشوری را داریم.
مظفری با تاکید بر لزوم کم کردن فاصله بین آموزش عالی و آموزش و پرورش در کیش، مرکز نوآوری را از جمله مجموعه‌هایی دانست که به ارتقای فضای دانش‌آموزی کمک خواهد کرد و در این میان با نام بردن از اعضای شورای راهبردی این مجموعه تصریح کرد: تلاش و خواسته سازمان منطقه آزادکیش بر این است که در این مرکز و شرکت‌های دانش‌بنیان، آموزش‌های عمومی داده شود.
مظفری افزود: باید از بحث‌های مقدماتی و سخت‌افزاری مدارس عبور کرد و به فکر ارتقای مباحث و شاخص‌های کیفی باشیم.
وی با اشاره به نقش آموزش در توسعه کیش گفت: بر اساس سرانه های استاندارد و مطالعاتی شده، زمین مورد نیاز به صورت ۹۹ساله برای واگذاری با کاربری آموزشی در کیش پیش‌بینی شده است.
مظفری همچنین برای میزبانی دائمی موزه‌های ملی و فرهنگی و فراهم آوردن امکانات لازم، اعلام آمادگی کرد.
همچنین سعیدپورزادی، مدیر فنی و عمران شهری معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش در این جلسه با بیان این که بهترین فرصت همراه با منعطف ترین راه حل های ممکن امروز در سازمان برای ارتقا و بهبود نظام آموزشی در کیش وجود دارد و با توکل بر خداوند متعال در مسیر تحقق سیاست ها تلاش های زیادی برای عملیاتی شدن ساخت این مدارس شده است افزود:از برنامه های عمرانی سازمان برای توسعه فضاهای آموزشی نوسازی مدرسه هاجر در منطقه میرمهنا است که بالای سی‌سال قدمت دارد؛ زمین این مدرسه با متراژ ۴۰۰۰ مترمربع تحویل سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور شده و تخریب بنا از هفته آینده توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش آغاز خواهد شد.

وی یادآور شد:این مدرسه در مقطع دبستان جز مدارس سبز و بر اساس فناوری های نوین بهینه سازی انرژی طراحی خواهد شد .فضای سبز با رویکرد آموزش سبز ،آشنایی دانش آموزان با محیط زیست ، آب و حفاظت از زمین با آزمایشگاهها و کتب در اختیار از ویژگی این مدارس خواهد بود .

مدیر فنی و عمران شهری معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در کنار این مدرسه، زمینی به مساحت 3هزار متر مربع برای ساخت مدرسه دوازده کلاسه در هفته آتی در شهرک میرمهنا تحویل خیری که توسط حجت الاسلام حسن زاده امام جمعه کیش معرفی شده، خواهد شد.همچنین دو قطعه زمین هرکدام به مساحت 4 هزار و 335 متر مربع در فاز ۷ شهرک صدف برای ساخت دو باب مدرسه دیگر به آموزش و پرورش کیش در حال تحویل است،که بعد از ساخت مدارسی که بافت فرسوده دارند به این مکان جدید منتقل می شوند.
پورزادی افزود: مدرسه‌ 18 کلاسه، در منطقه نوبنیاد در زمینی به مساحت 5300 متر مربع تماما توسط سازمان منطقه آزاد کیش و با همت شرکت عمران و آب و خدمات ساخته خواهدشد و پیمانکار ساخت مدرسه در مرحله تجهیز کارگاه می باشد .
مدیر فنی و عمران شهری معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: با ساخت این تعداد مدرسه، شاخص فضای آموزشی مدارس کیش به شاخص های بین المللی فضای آموزشی نزدیک می شود .
سیدجواد قوامی‌نژاد رئیس آموزش و پرورش کیش نیز که در این نشست حضور داشت؛ اظهار داشت: با موافقت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یک قطعه زمین به مساحت ۱۵۰۰ مترمربع جهت ساخت مجتمع آموزش استثنایی در منطقه میرمهنا کیش به آموزش و پرورش اختصاص خواهد یافت .
سیدجواد حسینی معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشوراظهار داشت: آموزش و پرورش استثنائی در کل کشور ۱۵۳ هزار دانش‌آموز دارد که هشتاد و سه هزار نفر از آنان در ۱۶۰۰ مدرسه خاص استثنائی و در هفت طیف ناتوانی و بقیه در دوره‌های فراگیر مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش پرورش ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنائی در سیاست اصلی خود به تحصیل این دانش‌آموزان درآموزش‌های فراگیرمی‌اندیشدکه این میزان درمدت اخیر۸۲ برابرافزایش پیداکرده است و در سیاست دوم، "مناسب‌سازی" خدمات در بعدهای مختلف: فضا، تجهیزات، نیروهای انسانی و محتوای کتب درسی، مورد توجه است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور افزود: حدود ده هزار دانش‌آموز در جزیره کیش مشغول به تحصیل هستند اما متاسفانه علی‌رغم امکانات خوب جزیره، از فضای آموزشی کافی برخوردار نیستند.
حسینی خاطرنشان کرد: به دلیل سرعت رشد تعداد دانش‌آموزان در کیش، سرانه فضای آموزشی با همان سرعت رشد جمعیت، پیش نرفته و در نتیجه از شاخص فضای آموزشی کشور که پنج و دو دهم متر مربع به ازای هر دانش آموز است، عقب مانده و در حال حاضر فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز ۴.۴ متر مربع است.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنائی کشور تاکید کرد: با دستور ساخت ۶مدرسه این سرانه به ۸.۳ متر مربع که شاخص جهانی است می‌رسد.
وی با اشاره به یکی از این مدارس که کاربری آموزش استثنایی خواهد داشت گفت: نیازهای این دانش‌آموزان در زمینه‌های اقتصادی، فضا و نیروی انسانی پنج برابر افراد عادی است و در نتیجه شاخص جهانی برای فضای آموزشی به ازای هرکودک استثنایی ۲۲.۵ متر مربع است که این عدد در ایران ده متر مربع می‌باشد.
معاون وزیر آموزش پرورش افزود: با ساخت این مجتمع در کیش، با توجه به تعداد کم معلولین ذهنی و حرکتی در کیش، در کل کشور به شاخص جهانی نزدیک خواهیم شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش کشور تصریح کرد: همه تعالیم مربوط به دانش‌آموزان استثنائی، خاص و نیازمند نیروهای توانبخشی است که این ۸۶۴ نیرو تا پیش از این، درطرح رتبه‌بندی قرار نمی‌گرفتند اما خوشبختانه در طرح ممیزی روز گذشته مقرر شد که این نیروهای زحمتکش نیز مشمول طرح رتبه‌بندی شوند.
حسینی "ایاب و ذهاب" را از دیگر معضلات خانواده‌هایی که فرزند معلول دارند برشمرد و گفت: "روز گذشته ۹۰میلیارد ریال اعتبار به استان‌ها ابلاغ شد." و شهرداری‌ها و شوراهای شهر استان‌های مختلف، کمک شایانی در این زمینه کرده و می‌کنند و از کمک پنجاه درصدی سازمان منطقه آزاد کیش برای تامین هزینه کامل ایاب و ذهاب دانش‌آموزان استثنائی کیش خبر داد.
حسینی تاکید کرد:این سرویس‌های رفت و آمد باید با گزینش و تربیت مربی و راننده مخصوص، به کلاس سیار تبدیل شده و با فراگیری مهارت‌های ارتباطی و فنی، به افزایش ضریب تعیلم و تربیت کمک کند.
وی تاکید کرد:اگر نظام تشکیلاتی و ساختاری آموزش و پرورش در مناطق آزاد به شکل مستقیم با وزارت باشد، قطعا در مسیر ارتقا آموزش می‌توانند مسیرهای مشترک و محکم‌تری بردارند.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: بخش "مدیرکل شورا و مناطق آزاد" در وزارت ایجاد شده است که می‌تواند به استاندارد این مناطق کمک کند.
حسینی ادامه داد:تا سال ۱۴۰۱ با "ریزش منفی" یعنی تفاوت مشهود تعداد رشد دانش‌آموز و بازنشستگی معلمین روبه‌رو هستیم و این مورد تا سال ۱۴۰۶ ملایم‌تر شده و بعد به ثبات می‌رسد.
در پایان این نشست، ضمن امضای تفاهم‌نامه ساخت ۶ مدرسه در کیش، معاون وزیر آموزش با تاکید بر اهمیت زبان اشاره در فضای عمومی و آموزش و اشاره به نمونه بودن فعالیت‌های دکتر مظفری در سراسر کشور، برای فرستادن مربی و آموزش زبان اشاره و توانایی ارتباط با این معلولین به کیش اعلام آمادگی کرد.
حسینی، شهر درست را؛ شهر دوستدار انسان، شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار معلول و شهر دوستدار کتاب دانست و گفت: یادگیری زبان اشاره از ملزومات این شهر است.