رونمایی از نخستین سامانه هوشمند فرایندهای شهرسازی در کیش

تحقق شعار شفافیت، مبارزه با فساد و اصلاح فرآیندهای اداری با رونمایی از سامانه هوشمند شهرسازی کیش رقم خورد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سامانه هوشمند سازی شرکت عمران، آب و خدمات کیش در حوزه معاونت شهر سازی با حضور مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، حجت الاسلام و المسلمین بی نیاز امام جمعه و محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش و برخی از معاونان و مدیران صبح امروز در سالن اجتماعات این شرکت رونمایی شد.

در راستای ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان و سرمایه گذاران کیش، سامانه هوشمند شهرسازی راه‌اندازی شد تا کیشوندان و سرمایه گذاران بتوانند از خدمات غیرحضوری شرکت عمران، آب و خدمات شهری کیش در حوزه شهرسازی همچون مجوز ساخت و ساز و پروانه ساختمان، پایان کار، پرداخت عوارض نوسازی و پیگیری  و .... بهره مند شوند.

مهدی کشاورز مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم رونمایی از این سامانه با بیان این که ایجاد شهر هوشمند آرزوی دیرینه تمامی دولتمردان و کشورها  بوده است اما متاسفانه در حد عملیاتی بدان توجه نشده است؛ افزود: با توجه به دغدغه های کیشوندان،سیاست سازمان منطقه آزاد کیش مبتنی بر ایجاد شهر هوشمند به‌عنوان محور تحول و توسعه است؛ تا با برنامه‌ریزی شهری، خدمات شهر به صورت هوشمند در اختیار شهروندان قرار ‌گیرد.

کشاورز با تاکید بر این که زیر سامانه های سامانه مذکور باید تکمیل شود و آموزش های لازم  باید به تمام نیروهای حوزه شهرسازی داده شود تا کارکرد این سامانه متکی به فرد نباشد از مدیرعامل شرکت عمران و خدمات شهری کیش خواست تا گزارش جامع و کاملی از خدماتی که این سامانه دراختیار کیشوندان و سرمایه گذران قرار می دهد به مردم ارائه نموده و نیز مدت زمان انجام فرایند اداری نیز به صورت کمی و کیفی با جزییات برای مردم تشریح شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از نبود مشخص­روند و فرایند انجام امور اداری  به عنوان آفت یاد کرد و افزود: آسیب وارده بواسطه نبود شفافیت در روند اجرای امور اداری، باعث تضییع حقوق مردم و بیت المال  می شود و زمینه ساز نارضایتی مردم است.

کشاورز با بیان این که تلاش و برنامه‌ریزی برای تحقق شهر هوشمند، زمینه ساز رضایت ، حفظ کرامت­ و­حقوق کیشوندان و سرمایه گذاران است؛ تاکیدکرد: شفاف­ سازی، ارائه خدمات دقیق، پاسخگویی به مشتریان در کمترین زمان، نظارت بیشتر و سرعت و دقت برای انجام فعالیت‌های مختلف، کاهش کاغذ بازی های اداری از مزایای این سامانه است که می بایست هر روز گسترش یابد و با متصل شدن به سایر سامانه ها و اطلاعات زیر ساختی به عنوان گام عملی جهت هوشمند سازی کیش مطرح شود.

کشاورز همچنین بر حفظ امنیت سامانه و جلوگیری از هک و ورود افراد غیر مرتبط تاکید کردو از تمامی معاونت ها و بخش های مختلف سازمان و شرکت های تابعه خواست در حوزه پشتیبانی از سامانه های الکترونیکی همکاری جامع داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین بی نیاز امام جمعه کیش نیز در این مراسم با تشکر و قدردانی از سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت عمران، آب و خدمات در ایجاد سامانه هوشمند شهرسازی، آن را اقدامی ارزشمند و در راستای رضایتمندی­مردم دانست وگفت:شفافیت، انجام اموردرکوتاهترین زمان، افزایش­رضایتمندی کیشوندان و سرمایه گذاران و امکان نظارت بر آن از جمله مزایای این سامانه  است که اگر شکایتی باشد قابل بررسی و پیگیری است.

امام جمعه کیش با اشاره به حدیثی از امام کاظم ( ع) و با بیان این که خداوند بر روی زمین بندگانی دارد که برای رفع مشکلات مردم تلاش می کنند و بر قیامت اعتقاد دارند و برای رضا خلق خدا خدمت می کنند، آنان ثواب 70 بار حج را دارند؛  افزود: امیدوارم با تلاش و کوشش خدمتگزاران مردم، در آینده نزدیک شاهد ارائه خدمات با سرعت و دقت مناسب در کیش باشیم و زمینه سازی الگو شدن کیش در کشور برای حکمرانی اسلامی را رقم بزنیم.

همچنین در این جلسه، محسن نظرپور مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش با اشاره به وقوع زمین لرزه های ابتدای امسال و دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت نظام مهندسی در کیش اظهار داشت: با توجه به تاکید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، گزارشی از وضعیت ساختمان های کیش تهیه شده است که جهت تصمیم گیری های لازم در این حوزه راهشگا است.

مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات با بیان این که راه اندازی شهر هوشمند از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ابلاغ شده است؛ گفت: این سامانه تحت وب بوده و از هرکجا می‌توان وارد این سامانه شد و سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی می‌توانند با دریافت نام کاربری و رمز عبور در 24 ساعت شبانه روز از آخرین وضعیت امور مربوط به شهرسازی ملک خود مطلع شوند.

حمیدرضا طبی مسرور سرپرست معاونت  معماری و شهرسازی شرکت عمران، آب و خدمات در این مراسم  گفت: سامانه هوشمند شهرسازی ، با اهدافی چون شفاف‌سازی فعالیت‌های شهرسازی، هوشمند کردن خدمات شهری و مدیریت و نظارت هوشمند بر فرآیند واگذاری در منطقه آزاد کیش طراحی و اجرا شده است.

سرپرست معاونت  معماری و شهرسازی افزود: هرکدام طرح‌های سرمایه‌گذاری روی قطعه‌ای زمین اجرا می‌شود و طبیعتاً نمی‌توان حجم بالای مسائل شهرسازی را با پرونده‌های کاغذی مدیریت کرد. سیستم سنتی و دستی برای مدیریت این پروژه‌ها، کارکردها و پیشرفت فیزیکی آن‌ها کارآمدی نداشته و خطراتی همچون آتش سوزی آن را تهدید می کند. از اینرو باید سامانه‌ای هوشمند شهرسازی  به‌صورت یکپارچه امور را مدیریت کند.

وی تاکید کرد: بسته های الکترونیکی کاملی حاوی اطلاعات و آمار ساختمان های جزیره کیش به تفکیک مالکیت، کاربری، سال ساخت و تغییرات انجام شده تهیه و اطلاعات جغرافیایی نیز در این سامانه گنجانده شده و ایجاد  بانک اطلاعاتی کامل از روند ساخت و سازها و وضعیت ساختمان های موجود زمینه را  جهت نظارت دقیق بر فعالیت های حوزه شهرسازی و دستیابی به استاندادرهای لازم فراهم خواهد کرد.

در پایان مراسم رونمایی از سامانه هوشمند شهرسازی، پروانه ساختمان یک هتل که از طریق این سامانه ثبت و صادر گردید؛ تحویل سرمایه گذار شد.