رشد قابل توجه فعالیت کیفی و کمی دانشگاه ها در کیش

غلامحسین مظفری در نخستین نشست روسای دانشگاه های درجه یک کشور با نمایندگان دانشگاه های عضو IAUP بر ارتقا آموزش عالی در مناطق آزاد با هدف رونق همه جانبه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین المللی سازمان منطقه آزاد کیش غلامحسین مظفری مدیرعامل این سازمان در وبینار امروز پانزدهم آبان، با بیان اینکه امروزه کشورهای جهان سعی در ایجاد ارتباط بین آموزش عالی و برنامه‌های توسعه خود دارند گفت: می‌توان گفت دانشگاه‌ها، یکی از پر ارزش ترین منابع که جوامع در اختیار دارند، می باشند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش افزود: با گسترش دانشگاه نه تنها نیروی انسانی مورد نیاز جامعه تربیت می‌شود بلکه زیرساخت های فکری و فرهنگی جامعه برای برخورداری از روش‌ها و فناوری‌های نو نیز فراهم می‌شود. چراكه آموزشهای عالی موثرترین روش سرمایه گذاری در منابع انسانی است.

وي با تاكيد بر نقش آموزش عالی در توسعه اقتصاد مبتنی بر فناوری های پیشرفته در کشورهای تازه صنعتی شده گفت: امروزه حرکت به سمت دانشگاه های بین المللی و گسترش روابط علمی و بین المللی دانشگاه، نه تنها عضو غیر قابل انکار در پیشرفت های علمی وارتقای کیفیت آموزش عالی می باشد، همچنین منجر به مورد اعتنا قرار گرفتن فرهنگ و رفتار اجتماعی ملل در عرصه جهانی به عنوان کنشگران فعال و مثبت خواهد شد .

غلامحسین مظفري عنوان كرد: بین المللی سازی آموزش عالی و توسعه این مهم در دستور کار و سیاست های قطعی این منطقه آزاد قرار گرفته و تلاش و حمایت های لازم برای افزایش تردد و ارتباطات اساتید دانشجویان و محققان در سطح منطقه متمرکز شده است .

وي با بيان اينکه ارتقاي آموزش عالي در مناطق آزاد با راه اندازی شعب بین المللی دانشگاه های مطرح داخلی و همچنین دانشگاه های خارجی ضمن ایجاد زمینه تقویت بنیه علمی بومیان این مناطق موجب رشد و توسعه همه جانبه فعالیت ها مي شود اظهار داشت: اين روش راهکار موثری برای جذب دانشجویان خارجی و رونق فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی در مناطق است.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش جذب دانشجویان خارجی و توسعه همکاری های علمی و پژوهشی بین المللی، با محوریت کشورهای آسیایی را زمینه ساز همکاری دو جانبه و استفاده از ظرفیت های موجود برشمرد و گفت: اين مهم از مباحث کلیدی و مورد توجه سازمان در سالهای اخیر بوده است.

وي در ادامه افزود: کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس به دلیل نزدیکی جغرافیایی و برقراری خطوط پروازی می توانند به راحتی از امکانات آموزش عالی دراین منطقه آزاد بهره مند شوند ضمن اینکه جزیره کیش علیرغم وسعت اندک از امکانات بسیار مطلوب اقامتی، فرودگاهی و بندری، مراکز خرید متعدد و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی برخوردار است که می تواند اقامت دانشجویی در این جزیره را برای علاقمندان به تحصیل درکیش دلپذیر کند.

غلامحسين مظفري تاكيد كرد:با توجه به رویکرد متفاوت آموزش عالی در مناطق آزاد نسبت به سرزمین اصلی، تمرکز ویژه ای برای ارائه رشته های مورد نیاز فعالیت های محوری هر منطقه وجود دارد بنابراين موقعیت جغرافیایی کیش و وجود شرکت های خدمات فنی و مهندسی مرتبط با صنعت نفت و خدمات پشتیبانی سکوهای نفتی سبب می شود تا امکان تدریس در طیف وسیعی از رشته های مرتبط با صنعت نفت و حمل و نقل دریایی، و تحقیقات و پژوهش در این منطقه فراهم شده که درنهایت به ارتقای دانش و تخصص جوانان و نیروی کار ماهر درکیش منجر شده و رونق اقتصادی این جزیره را قوت می بخشد.

مديرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بيان داشت : مناطق آزاد با توجه به قوانین سهل و خاصی که دارند بستر مناسبی برای تربیت دانشجویان و نیروی کار ماهر در رشته های تخصصی مورد نیاز همان منطقه به شمار می روند.

وي آغاز به کار مرکزنوآوری کیش با هدف ایجاد شهر دانشی و اجرای ایده اکوسیستم نوآوری را یکی از مباحث مه اين منطقه آزاد برشمرد و گفت: موضوعات مربوط به  مركز نوآوري درکیش با جدیت پیگیری می شود و می تواند با استفاده از ظرفیت دانشگاه های مطرح داخلی و خارجی موفقیت چشمگیری را در عرصه فعالیت های علمی و تولیدات مبتنی بر فناوری ایجاد کند.

غلامحسین مظفري عنوان کرد: ایده اکوسیستم نوآوری در علم، اکوسیستم کاملی است و مرکز نوآوری کیش به ‌نوعی یک هاب است که بتواند اعضای این اکوسیستم را که شامل دانشگاه‌ها، سرمایه‌گذاران و ارگان‌های مالی فعال در راستای تحقق اهداف نوآورانه در کیش را به هم متصل کند. به بیان دیگر سازمان منطقه آزاد کیش برای ساماندهی شرکت‌های صاحب ایده و پیشرو، دانش بنیان، خلاق و فعال در زمینه فناوری های نو در حوزه های گردشگری، فناوری دریا، هتلینگ، حمل و نقل هوشمند، سلامت و مدیریت پسماند که محورهای با اهمیت در جزیره کیش هستند و استفاده از توان مالی سرمایه گذاران علاقمند دراین حوزه ها تلاش می کند. در این روند حضور گسترده اساتید و فعالیت شعب بین المللی دانشگاه ها درجهت تقویت بنیه علمی جزیره کیش جایگاه بسیار مهمی دارد.

مدير عامل سازمان منطقه آزاد كيش همچنين جذب سرمایه گذاری در بخشهای مختلف را نیز به عنوان یکی از راه کارهای توسعه مناطق آزاد معرفي كرد و افزود: جزیره کیش به دلیل موقعیت جغرافیایی، مزایای سرمایه گذاری و معافیت های گمرکی برای فعالان اقتصادی داخلی و خارجی مقصدی امن محسوب میشود كه استفاده مطلوب از ظرفیت های بورس و فرابورس در کیش به عنوان بازوی تامین مالی بنگاه های اقتصادی و فراهم کردن زمینه ایجاد زیرساخت های امن پرداخت دیجیتال در جزیره کیش برای رونق مبادلات تجاری و معاملات بازار بورس بین الملل کیش، امکان فعالیت اقتصادی و تجاری شرکت ها و بنگاه های داخلی و خارجی را میسر می کند.

وي با اشاره به نقش مهم صنعت گردشگري در دنيا عنوان داشت: در عرصه صنعت گردشگری هم که سومین صنعت درآمدزای جهان در عصر حاضر است جزیره کیش حرکتی شتابان و موفق داشته است و به عنوان قطب گردشگری ایران با زیرساخت های لازم فرودگاهی و بندرگاهی و امکانات پیشرفته اقامتی، طبیعت زیبا و هوایی مطبوع مقصدی مطلوب برای میزبانی شایسته از گردشگران خارجی و داخلی است، منطقه ای آزاد که گردشگران خارجی بدون نیاز به روادید می توانند از مزایای سفر به آن بهره مند شوند.

مظفري همچنين گردشگری سلامت، اکوتوریسم، گردشگری علمی و ورزشی از جمله بخش هایی برشمرد که زیر ساختهای مورد نیاز هر بخش به خوبی در جزیره کیش فراهم شده و درحال توسعه است.

وي در ادامه با بيان اينكه کیش با آمار پذیرش سالانه بیش از یک میلیون و هشتصد هزار گردشگر داخلی و خارجی و قرار گرفتن در منطقه استراتژیک خلیج فارس، بازاری بزرگ برای سرمایه گذاری در عرصه گردشگری معرفي است، افزود: در چند سال اخیر معرفی مناسب ظرفیت های این بازار بزرگ، توجه سرمایه گذاران خارجی را جلب کرده و خوشبختانه طرح های بزرگ گردشگری با سرمایه گذاری کلان داخلی و خارجی در جزیره کیش در حال اجراست.

غلامحسين مظفري مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در پايان گفت: امید آن دارم این دیپلماسی علمی ، جلسات و نشستها نتایج مثبتی برای گسترش روابط با ایجاد رشته ها و مراکز مشترک دانشگاهی و تحقیقات مشترک داشته باشد و آینده این منطقه در رشد علمی و همکاری‌های بین‌المللی دانشگاهی شکل بگیرد.

شايان ذكر است داريوش سليمي دستيار ويژه مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش در حوزه فناوري، دکتر کاخا شنگلیا رییس اتحادیه روسای دانشگاههای جهان, جرارد رایزینگر دبیر کل اتحادیه روسای دانشگاههای جهان ، دکتر سالارآملی قائم مقام محترم وزیر علوم در امور بین الملل و روسا و معاونین دانشگاه های معتبر ایرانی و غیر ایرانی و روساي پرديس هاي دانشگاهي كيش در اين جلسه وبيناري حضور داشتند.

در اين وبينار تمامي روساي دانشگاه ها به بيان پيشينه دانشگاه، اقدامات علمي و آموزشي انجام شده، برگزاري كنفرانس ها و همايش ها تعداد دانشجويان مقاطع مختلف و رشته هاي ارائه شده در اين مراكز پرداختند، همچنين امكانات فراهم شده براي دانشجويان داخلي و موضوع پذيرش دانشجويان خارجي، تعاملات بين المللي و همكاري بين دانشگاه ها از مسائل تشريح شده در اين وبينار بود.