جایزه ادبی کیش با گرایش داستان کوتاه جنوب در سطح منطقه ای و ملی برگزار می شود

برای نخستین بار جایزه ادبی کیش با گرایش "داستان کوتاه جنوب" با هدف شناسایی و کشف استعداد جوانان مستعد و علاقمند به داستان نویسی در سطح منطقه حاشیه خلیج فارس و کل کشور در جزیره کیش برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، نشست خبری جایزه ادبی با گرایش "داستان کوتاه جنوب" با ریاست سعید پور علی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و با حضور رضا اردلان دبیر اجرایی و ابراهیم حسن بیگی دبیر علمی، خبرنگاران و اصحاب رسانه جزیره کیش 29 بهمن در سالن اجتماعات معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

رضا اردلان دبیر اجرایی جایزه ادبی، "داستان کوتاه جنوب" با بیان اینکه جزیره زیبای کیش در عرصه ملی، میان مناطق 8 گانه آزاد تجاری و صنعتی کشور به خصوص "چابهار، قشم و اروند" یک منطقه پیشرو با نقش فرهنگ سازی حضور فعال و موثری دارد؛ گفت: جزیره کیش همواره برای ارتقای فرهنگ، هنر، جذب و ترویج گردشگری، تجربه کافی از تنوع فرهنگی و هنری با سایر مناطق آزاد کشور دارد.

اردلان افزود: جزیره کیش در سطح کشور و ملی و حتی در سطح منطقه ای و بین المللی نیز پیشرفت های قابل توجه ای را داشته است.

رضا اردلان بر اهمیت داستان نویسی و توسعه فرهنگ در سطح ملی و فراملی اشاره داشت و خاطر نشان کرد: داستان نویسی یک موضوع بسیار عمیق و گسترده ای است که باعث "شخصیت سازی، ترویج علم، هویت سازی و تحول فرهنگی" می شود و گاهی صاحب نظران فرهنگ را به عنوان یک میراث ادبی ماندگار می کند.

همچنین در این نشست خبری دبیر اجرایی جایزه ادبی، "داستان کوتاه جنوب" بر ضرورت شناخت و معرفی جنوب کشور با عنوان یک خاستگاه و زادگاه داستانی نسبت به سایر مناطق آزاد کشور که تحول و تاثیر چشم گیری داشته است. اشاره کرد و اظهار داشت:  جایزه کتاب سال و تحریر کتاب های رمان و داستان های بلند توسط نویسندگان معتبر و شناخته شده کشور از جمله برنامه های دیگری است که در دستور کار این معاونت قرار گرفته است.

رضا اردلان سیاست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش را حمایت از فرهنگ اصیل، مذهبی و پر محتوای ایران اسلامی عنوان کرد و افزود: نقش و جایگاه منطقه آزاد کیش در زمینه نگارش، داستان، ادبیات و فرهنگ در میان مناطق آزاد کشور بسیار برجسته است.

ابراهیم حسن بیگی دبیر علمی جایزه ادبی کیش واژه "داستان جنوب" را در ادبیات معاصر ایران یک واژه شناخته شده معرفی کرد و گفت: تنها منطقه ای که شناسنامه داستانی در کشور دارد منطقه جنوب کشور است و نویسندگان شناخته شده زیادی همچون غلامحسین ساعدی که از خطه آذربایجان کشور عزیزمان است با نگارش داستانی با موضوع جنوب به آن پرداخته شده است.   

وی به ویژگی های داستان جنوب اشاره داشت و افزود: شرایط اقلیمی و اجتماعی که در مناطق حاشیه خلیج فارس وجود دارد باعث شده خیلی از هنرمندان یک نگاه خاصی برای خلق آثار خود به مناطق جنوب کشور داشته باشند

دبیر علمی جایزه ادبی کیش با اشاره بر اهمیت احیای حوزه جنوب با محوریت ادبیات، هنر خاص، بومی و اقلیمی خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای موجود در جزیره کیش نگاه منطقه ای و حتی ملی به موضوع ادبیات و داستان نویسی داشته ایم و حتی فراتر از داستان هم به موضوعات دیگر ادبی در بخش هنر جنوب، مانند "موسیقی، تئاتر و فیلم " توجه ویژه ای شده است.  

حسن بیگی با اشاره به ایجاد دبیرخانه فرهنگی در جزیره کیش گفت: تمام فعالیت های فرهنگی در جنوب تحت پوشش این دبیرخانه و با همکاری سایر مناطق آزاد حاشیه خلیج فارس در سطح بین المللی ارتقا داده خواهد شد و در سالهای آینده داستان جایزه ادبی نیز در قالب همین دبیرخانه ادامه خواهد داشت.

بیگی موضوعات اختصاص داده شده برای داستان نویسی جایز ادبی را "زندگی سخت مردم جنوب، سیل و صیادی، مبارزات تاریخی مردم، باورها و فرهنگ های منطقه ای برشمرد و اظهار داشت: هیچ محدودیتی برای انتخاب موضوع نیست و حتی می توان به "گردشگری و سفر به جنوب مناطق خلیج فارس"، منطقه آزاد کیش، قشم، چابهار و اروند که هویتی از این مناطق است به عنوان یکی دیگر از موضوعات جایزه ادبی به آن اشاره کرد.

وی افزود: زندگی و باورهای بومی منطقه جنوب، طبیعت و محیط جنوب که در کشور بسیار خاص است می تواند مبنای داستان نویسان ما قرار بگیرد.

حسن بیگی با بیان اینکه بعد از شناسایی این افراد کارگاه داستان نویسی در جزیره کیش و در سطح منطقه خلیج فارس برگزار خواهد شد، افزود: با برگزاری کارگاه های داستان نویسی می توانیم  سطح آگاهی نویسندگان را در خصوص داستان نویسی با موضوع جنوب ارتقا دهیم.

حسن بیگی با  اشاره به حجم ارسالی داستان ها که نباید بیشتر از ده هزار کلمه فراتر باشد گفت: هر نویسنده می تواند با ارسال دو داستان کوتاه در جایزه داستان کوتاه جنوب شرکت کنند و مهلت ارسال آثار تا 30خرداد 1399 است.

همچنین تندیس جایزه ادبی کیش با گرایش "داستان کوتاه جنوب" برای سه برگزیده و سه شایسته تقدیر در سطح ملی و منطقه ای در نظر گرفته شده است.

گفتنی است مراسم اختتامیه "جایزه ادبی با گرایش داستان کوتاه جنوب" در آبان ماه 1399 در جزیره کیش برگزار خواهد شد و کتاب جشنواره نیز در مراسم اختتامیه در اختیار علاقمندان  قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است علاقمندان می توانند با مراجعه  به آدرس لینک festival.kish.ir اطلاعات مورد نیاز خود را در خصوص جایزه ادبی با گرایش "داستان کوتاه جنوب" دریافت کنند.