اقدامات پیشگیرانه و مقابله با اعتیاد از اولویت های مهم منطقه آزاد كيش

مقابله با معضل اعتیاد در جامعه یکی از مهمترین اولویت های دستگاه های اجرایی از جمله نیروی انتظامي است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در جلسه اي كه به مناسبت هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر عصر شنبه ٥ تير در سالن اجتماعات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر برگزارشد، حجت الاسلام یوسف پور امام جمعه موقت کیش، عصر شنبه پنجم تیر در نشستی به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر؛ با اشاره به آیه ای از قرآن که ارزش هر انسانی به اندازه کاری است که انجام می‌دهد گفت: فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به جامعه براي نجات یک فرد ، در واقع تلاش براي رهايي و نجات تمام انسان‌ها است.

وی با تقدير از تلاشگران نیروی انتظامی و فرماندهی انتظامی کیش، بومیان جزیره و همچنین تمامی کسانی که در مبارزه با مواد مخدر مشاركت و فعالیت دارند به مساله حفظ کرامت انسان‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: در قانون اساسی کشور نسبت به حفظ کرامت انسان‌ها و رصد و مراقبت از شان آنها اشاره و تاكيد شده است.

همچنين شیخ یعقوب شمس امام جمعه اهل تسنن کیش امنیت موجود در جزیره کیش را یکی از موهبات الهی خواند و گفت: وجه تمایز جزیره کیش از سایر نقاط کشور موهبات الهی است که در این جزیره و همین امنیت پايدار و ارزشمندي است كه زمينه ساز حضور سالانه میلیون‌ها گردشگر در كيش شده که برای صرف اوقات فراغت خود به این جزیره سفر می‌کنند .

وي افزود: احساس ناامني آثار مخربي در روند توسعه گردشگري منطقه دارد از اين رو باید با هر آنچه که باعث اخلال در امنیت این جزیره می‌شود برخورد و در رفع آن تلاش كرد.

وی فروش و استعمال مواد مخدر در جزیره کیش را یکی از عوامل ایجاد ناامنی در جزیره کیش خواند و گفت: باید این حقیقت را بپذیریم که اگر تلاش عزیزان نیروی انتظامی و مسئولان مبارزه با مواد مخدر نبود امروز شاهد این امنیت در جزیره کیش نبودیم.

امام جمعه اهل تسنن طرح ساماندهی معتادان متجاهر در کیش را یکی از بهترین راهکارها برای برخورد و مبارزه با این معضل خواند و افزود: متاسفانه در بعضی از نقاط متروك و يا كم ترددکیش شاهد حضور افراد معتاد و متجاهر بوديم که به لطف خدا با همت ستاد مبارزه با مواد مخدر و ماموران نیروی انتظامی اين مسئله تا حدود زيادي برطرف شده است.

شیخ یعقوب شمس به ارائه برخي خدمات و تسهيلات به معتادان براي درمان اعتياد در جزيره كيش اشاره و تصریح کرد: جزيره كيش در ارائه اين خدمات رايگان در سطح كشور نمونه بود.

وی همچنین با تاكيد بر ضرورت رسیدگی و توجه هر چه بیشتر در جهت ايمن سازي برخي اماکن شهري و پاکسازی و ساماندهی آنها اظهار داشت: براي تبديل جزیره کیش اين مشكلات بايد با همت بلند نبروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان منطقه آزاد کیش برطرف شود.

سرهنگ علی اصغر جمالی فرماندهی نیروی انتظامی کیش با تبریک فرا رسیدن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر یکی از مهمترین دغدغه‌های نیروی انتظامی در جزیره کیش را معضل بزرگ استعمال و فروش مواد مخدر خواند و گفت: رفع اين معضل نيازمند تلاش شبانه روزی است و با همکاری و همراهی مردم، مسئولان و اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر و دریابانی و پلیس فرودگاه توفیقات خوبی حاصل شده است .

وي با اشاره به رشد كشفيات مواد مخدر در كيش و ضرورت برنامه ریزی مناسب براي فعاليت هاي نظارتي و بازدارنده ، مقابله پلیس را یک مقابله مسکن وار عنوان کرد و افزود : ما مواد را کشف می کنم اما هنوز ریشه اصلی که همان تقاضا است وجود دارد و باید تقاضا را کم و جامعه را به سمت سلامتی سوق دهیم .

وي با بيان اينكه اين حرکت همگانی بوده و تنها پلیس و دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر نمی‌تواند در این مقابله حضور داشته باشد اظهار داشت: باید تمام کسانی که در حوزه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مسئوليتي بر عهده دارند با جدیت بیشتری در این حرکت حضور پیدا کنند و خوشبختانه این موضوع جزو دغدغه‌های متولیان جزیره کیش و به ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش بوده است.

وی تاکید داشت: در خصوص مقابله با این معضل نیاز به یک هم افزایی بالا بوده و مهمتر از همه اطلاع رسانی مطلوب و کارآمد برای خانواده‌ها به جهت اگاهی و مراقبت از جوانان و نوجوانان لازم است .

جمالی افزود: لازم است تا برخي اماکن در فضاي شهري شناسایی و پاکسازی و امكان تجمع افراد معتاد در اين امكان برطرف شود تا محیط از لحاظ گردشگری بهینه و زیباسازی شود .

علی فائقی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کیش نيز گفت: جزیره کیش در مقایسه با سایر نقاط کشور وضعیت حادی نداشته و تمام دغدغه ما این بوده که پیشگیری‌های لازم در این حوزه به صورتی انجام شود که این مشکل به حداقل رسیده و مانند سایر نقاط کشور با مشکلات بیشتری مواجه نشویم.

وی افزود: مدیران عامل سازمان منطقه آزاد کیش و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی در این خصوص تلاش‌های بسیاری را انجام داده و امیدواریم که با همکاری تمام مجموعه هایی که در این حوزه فعالیت دارند جزیره کیش نقش گردشگری خود را بهتر از قبل حفظ کند.

ملک بهمن شیردل، مدیر امور اجتماعی، بهداشت و درمان معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش هم با بیان این موضوع که بحث اعتیاد و مواد مخدر همیشه در کشور مطرح بوده است گفت: آنچه که باعث موفقیت ما در مورد این پدیده ناپسند اجتماعی شده بحث همدلی و همکاری بوده است و جزیره کیش نیز طی این سال‌ها در این خصوص فعالیت بسیار خوبی را انجام داده است .

وي افزود : ما نیز در حوزه فرهنگی تلاش كرده ایم تا با اختصاص اعتبار مكفي زمينه مقابله موفق با معضل اعتياد بيش از پيش فراهم شود.