عضو هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو در گفت‌و‌گو با تسنیم:

۶ میلیارد تومان برای ساماندهی مدارس منطقه آزاد ماکو اختصاص یافت

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت مدیره منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو گفت: ۴ میلیارد تومان از سوی منطقه آزاد ماکو و ۲ میلیارد تومان نیز از سوی آموزش و پرورش برای ساماندهی مدارس ماکو اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازارومیه، دبیر شورا، معاونان و مشاوران دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور سفری دو روزه به منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو داشتند.

اکبر ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به همراه هیئت همراه در سومین سفر خود به منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو از برخی پروژه‌های عمرانی و پایانه مرزی بازرگان بازدید کردند و جلساتی مشترک با اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد ماکو برگزار و طرح‌ها و برنامه‌هایی را نیز مصوب کردند.

خبرنگار تسنیم مشروح این سفر دو روزه را از زبان حجت‌الاسلام محمد میرزایی، عضو هیئت مدیره منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو جویا شده که بخش‌هایی از آن از نظر می‌گذرد.

تسنیم: هدف از سفر دو روزه هیئتی از شورای عالی مناطق آزاد کشور به منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو چه بود؟

میرزایی: هیئتی 30 نفره به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی و عملکرد منطقه آزاد ماکو در 9 ماه اخیر وارد ماکو شدند.

این هیئت از مرز ورودی بازرگان که لاین جدیدی در آن راه‌اندازی شده بازدید کردند، بازگشایی خط جدید ورود و خروج در پایانه مرزی بازرگان سبب تردد سهل‌الوصول کامیون‌های ترانزیتی این مرز شده است به طوری که قبل از این صف طولانی 10 تا 30 کیلومتری خودروهای ترانزیتی در این مرز ایجاد می‌شد و با راه اندازی این لاین صف‌های طولانی به صفر رسیده است و روزانه 400 تا 500 دستگاه کالا از سوی ایران به ترکیه و به همین تعداد نیز از ترکیه به ایران ترانزیت می‌شود.

در این سفر نشستی با هیئت مدیره و معاونان و مشاوران مناطق آزاد کشور اتفاق افتاد و آقای فروزان، مدیر عامل منطقه آزاد ماکو گزارش مفصلی از روند اجرایی منطقه آزاد ارائه کردند و تصمیماتی نیز اتخاذ شد.

بخشی از گزارش عملکرد ارائه شده در این جلسه این بوده که در سال 90 مجوز جذب نیرو 123 نفر به منطقه آزاد ماکو داده شده بود که این اقدام انجام گرفته است.

از عملکرد فرهنگی 9 ماه اخیر منطقه آزاد ماکو نیز ابراز رضایت شد چرا که 286 برنامه فرهنگی در آنجا برگزار شده است.

تسنیم:از جمله مهم‌ترین برنامه‌های فرهنگی انجام شده در منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو چه بوده است؟

میرزایی: بنا به پیشنهاد آقای استاندار و موافقت آقای ترکان قبلا 2 میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک شده بود و وزیر آموزش و پرورش برای کمک‌رسانی به مدارس منطقه آزاد ماکو به میزان 2 میلیارد تومان نیز قول مساعد داده بودند.

با توجه به فصل سرما برای اینکه خاطره غم‌انگیز مدرسه شین‌آباد در ماکو تکرار نشود منطقه آزاد ماکو مصوب کرد تا در بودجه جاری اصلاحاتی انجام دهد و مقرر شد که 4 میلیارد تومان منطقه آزاد ماکو و 2 میلیارد تومان نیز آموزش و پرورش برای ساماندهی و تجهیز سیستم گرمایشی مدارس ماکو کمک رسانی شود.

اکنون از نظر گرمایشی مشکلی در مدارس ماکو وجود ندارد البته قبلا نیز مشکلات در این حوزه چندان حاد نبود و بخشی از این اعتبار برای نوسازی و بازسازی و ایمن‌سازی مدارس فرسوده در این شهرستان هزینه می‌شود.

کمک 300 میلیون تومانی برای تجهیز سرویس‌های بهداشتی مدارس و محافل عمومی این شهرستان نیز از مصوبات در این جلسه بود.

بنا بر این شد بانک‌ها، بیمه و بورس کشاورزی در منطقه استقرار یافته و 100 هزار هکتار زمین نیز برای واگذاری به بخش کشاورزی که آماده شده تحویل شود.

ساماندهی حمل‌و‌نقل منطقه آزاد ماکو نیز از دیگر مصوبات در این جلسه بود.

استفاده از ظرفیت‌های معادن منطقه آزاد ماکو و حصارکشی منطقه آزاد ماکو مورد بحث و بررسی قرار گرفت  که بخشی از آن امسال و بخشی نیز سال 94 با اختصاص بودجه‌ای مجزا انجام گیرد.

تسنیم: آخرین وضعیت فرودگاه ماکو چگونه است و هیئت بازدید کننده وضعیت و پیشرفت عمرانی این فرودگاه را چگونه ارزیابی کرد؟

میرزایی: فرودگاه منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو از بزرگترین پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد ماکو است که هیئت شورای عالی مناطق آزاد کشور از این مکان بازدید و از روند رو به رشد این فرودگاه اظهار رضایت کردند.

با وجود مشکلاتی در این پروژه باند فرودگاه به طول 1 هزار و 600 متر آسفالت‌ریزی شده و زیرساخت 600 متر دیگر برای آسفالت‌ریزی آماده‌سازی می‌شود و 300 متر دیگر نیز از قبل آماده بود.

پیش‌بینی می‌شود باند فرودگاه منطقه آزاد ماکو تا پایان خرداد ماه 94 آماده بهره‌برداری شود، عملیات عمرانی سالن مسافری به همراه برج مراقبت با شدت در حال انجام است.

تسنیم:آخرین پیشرفت عمرانی سه راهی ایواوغلی به مرز بازرگان چگونه است؟

میرزایی: این پروژه هم اکنون در دست شرکت پیمانکاری از سوی سپاه در حال اجراست و عملیات عمرانی آن روال طبیعی خود را طی می‌کند و مشکلی در روند اجرایی آن وجود ندارد.

تسنیم:پروسه الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو به کجا رسیده است؟

میرزایی: امام جمعه ماکو به همراه هیئتی از مسئولان مهمان در منطقه آزاد ماکو خواستار الحاق چالدران به منطقه آزاد ماکو شدند و مهندس ترکان با بیان اینکه امکان اضافه کرد مساحت منطقه آزاد ماکو وجود ندارد گفت: می توان بخش‌هایی از چالدران را به صورت لایحه در هیئت دولت مطرح کرده و با ارائه به مجلس شورای اسلامی قسمت‌هایی از منطقه آزاد ماکو را که کوهستانی بوده از 500 هزار هکتار کم کرده و چالدران را وارد مدار منطقه آزاد ماکو کرد.

ما نیز از آقای ترکان خواهشمندیم به این آرزوی دیرینه مردم چالدران جامعه عمل بپوشانند.

آقای ترکان, چالدران را شلمچه صفویه خواندند و بنده نیز شنیده‌ام که آیت‌الله علامه محمد تقی جعفری سفارش کرده بودند که به چالدران بدون وضو ورود نشود چرا که خاک این منطقه به سبب شهادت غیرتمردانی از سرزمین ایران اسلامی برای دفاع از آب و خاک احترام دارد.

تسنیم:و آخرین اخبار از تردد مرز ایران و ترکیه؟

میرزایی: بروز مشکلاتی در ترانزیت کالا به خاطر افزایش قیمت گازوئیل از سوی ترکیه نیز در این سفر مورد بررسی قرار گرفته و تمهیداتی مقرر شد تا این مشکل تکرار نشود چرا که تکرار آن سبب کاهش بودجه جاری منطقه آزاد می‌شود.

تسنیم:چه پیشنهاداتی از سوی شما در این سفر مطرح شد؟

میرزایی: شخص بنده موضوع تردد خودروهای منطقه آزاد ماکو را به مرکز استان و الحاق چالدران به منطقه آزادماکو را پیگیر شدم.

موضوع تردد خودروهای منطقه آزاد ماکو در حال بررسی بوده و به هیئت دولت برای تبدیل به قانون ارائه شده و پروسه این طرح که اعتراضاتی بر آن صورت گرفته هنوز ادامه دارد.

مسیر دیگر مناطق آزاد در کشور حداکثر تا 190 کیلومتر است در صورتی که مسافت ماکو تا مرکز استان 305 کیلومتر بوده و تردد خودرو در این مسافت نیازمند مصوبه قانونی مرکز شورای اسلامی است.

در این سفر مقرر شد اطلاع رسانی از سوی منطقه آزاد ماکو به صورت متمرکز و آنلاین به خبرگزاری ها و اصحاب رسانه انجام گیرد.

ماکو