مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در آیین افتتاح دوازدهمین همایش انرژی؛

گشوده بودن درهای جهان امروز به روی اقتصاد کشور تفاوت عمده نمایشگاه امسال است

دکتر مونسان در مراسم افتتاحیه دوازدهمین همایش بین المللی انرژی تغییر رخ داده در ساختار سیاست‌های خارجی و گشوده بودن درهای جهان امروز به روی اقتصاد کشور را تفاوت عمده نمایشگاه امسال در مقایسه با سال‌های گذشته دانست.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، در آیین گشایش دوازدهمین همایش انرژی که با حضور قائم مقام وزیر نفت، روسای انجمن های تولید کننده انرژی و تجهیزات این حوزه، مسئولان محلی، معاونان و روسای ادارت و نهادهای مختلف جزیره کیش و متخصصان داخلی و خارجی دوشنبه 21 دی در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد دکتر مونسان با اشاره به نیاز جهانی به انرژی اولیه گفت: در حال حاضر حدود 12 میلیارد تن SKE (واحد زغال سنگ) در سال است.

وی افزود: مسلما این مقدار انرژی مورد نیاز، پیوسته بیشتر و بیشتر خواهد شد و این در حالی است که اگر انسانها با صرفه جویی زیاد هم انرژی را مصرف کنند، تا یکصد سال دیگر موادی مثل نفت خام و گاز به پایان می‌رسند و زغال سنگ نیز حداکثر تا دو قرن دیگر پاسخگوی بخشی از نیاز شدید انسان به انرژی خواهد بود. ذخایر اورانیوم قابل استخراج جهان نیز نهایتاً توانایی تولید 153 میلیارد تن SKE انرژی را دارند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در این بین نفت خام به دلیل مشتقات فراوان و کاربردهای مختلف هم در بخش انرژی و هم به عنوان مواد اولیه تولیدات صنعتی، جایگاهی ویژه به عنوان یک کالای استراتژیک دارد و به نظر نمی‌رسد در حال حاضر و حداقل تا یک قرن آینده جایگزین مناسبی برای نفت و مشتقات پر مصرف آن وجود داشته باشد، به ویژه اینکه سرعت صنعتی شدن جهان با ورود کشورهای جدید به عرصه دنیای صنعتی بیشتر شده و طبیعتاً نیاز به تامین مواد اولیه صنایع هم افزایش یافته است.

دکتر مونسان با بیان اینکه  سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش بینی کرده بود که میانگین مصرف نفت در سال 2015 به 93 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد گفت: در حالیکه این رقم در سال 2014 به طور متوسط روزانه 92 میلیون و 400 هزار بشکه بود.

وی یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد ایران را رشد در آمد نفت با افزایش تولید در سایر بخش‌های صنعتی کشور دانست و تاکید کرد: این امر موجب رونق در کسب و کار به ویژه در بازار مالی کشور می‌شود و بدیهی است که در شرایط حاضر نفت و اقتصاد وابسته به آن، تنها مسیر سریع برون رفت از شرایط پساتحریم در اقتصاد کشور و ایجاد ارتباط با اقتصاد بین‌الملل است.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود چنانچه در خصوص بازاریابی، فروش، انتقال پول و جلب سرمایه براي نفت اقدامات مناسبی انجام دهیم تولید نفت کشور یک میلیون بشکه به ظرفيت فعلي افزوده شده و با مديريت و برنامه‌ريزي مناسب این ظرفيت به حدود 4 ميليون بشكه در روز برسد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از طرفي با توجه به نیاز سرمایه‌ گذاری در این صنعت گفت: با آزاد سازی سرمایه‌های ایران در خارج از کشور و همچنين از طریق جذب سرمایه‌گذاري خارجی امكان تامین منابع مالي طرح هاي توسعه‌اي امکان پذیر خواهد شد .

وی افزود: جذابيت‌ها‌ی صنعت نفت ایران شامل بهره‌ مندی از امکانات خوب نظیر دسترسی به گاز و آب برای تزریق به چاه‌ها و هزینه‌ی پایین تولید در ایران، میان سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی در کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی رقابت براي ورود به بازار ايران به وجود خواهد آورد، همانطور که در گذشته این جاذبه ها در مقاطعی باعث نادیده گرفتن تحریم‌ها از سوی برخی شرکت‌های خارجی شده بود.

دکتر مونسان در ادامه گفت: قطعاً در حالی که کشور به لحاظ ساختار قراردادی و تبیین فرصت‌های سرمایه‌گذاری، خود را آماده کرده است بدیهی است که شرکت‌هایی که در میدان‌های بسیار گران آلاسکا، سیبری، دریای شمال، آب‌های عمیق آفریقا و استرالیا و حتی در اعماق فراتر از سه هزار متری کار می‌کنند و هزینه‌های سنگین 60 دلاری را برای یک بشکه پرداخت می‌کنند، به طور طبیعی برای هزینه‌ی 10 دلاری تولید یک بشکه نفت به تکاپو خواهند افتاد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، برآیند این رخدادها را در داخل کشور کسب در آمدهاي حاصل از نفت، استغناء دولت و شكوفايي ديگر ظرفيت‌هاي توليدي و درآمد ملي دانست و افزود: به طوری كه حتی چنانچه سهم نفت در اقتصاد ملی نیزکاهش یابد، بالفعل كردن این ظرفيت‌ها و استفاده بهينه از منابع موجود، رونق در سایر بخش‌های تولیدی را بهبود بخشیده و کشور را در مسیر كاهش وابستگي به درآمدهاي حاصل از نفت قرار داده و موجب تقویت هرچه بیشتر اقتصاد در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد شد.

دکتر مونسان همچنین با بیان اینکه علیرغم همه فشارها و مشکلاتی که در مسیر حرکت مدبرانه دولت تدبیر و امید به منظور شکست تحریم‌ها و آزادسازی اقتصاد كشور از بند آنها ایجاد شد گفت: خوشبختانه دستگاه دیپلماسی کشور سرافرازانه طعم شیرین موفقیتی بزرگ را در عرصه جهانی و در طول مذاکراتی نفس‌‌‌گیر و طولانی به کام مردم ایران چشاند.

وی افزود: قطعاً این مسیر پر فراز و نشیب در راه توسعه اقتصادی ادامه خواهد یافت و دولت مقتدر جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن به اهداف ملی از پای نخواهد نشست. اما باید بدانیم که دولت یعنی همه آحاد کشور و برای رسیدن به آمال‌های نظام مقدس اسلامی‌‌مان، مردم نقش آفرینان اصلی خواهند بود و یکپارچگی و اتحاد و اتفاق همه اقشار مردم می تواند تمام تلاش‌های بیگانگان را در جلوگیری از پیشرفت ایران خنثی کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش توسعه اقتصادی کشور در کنار توسعه فرهنگی و اجتماعی را مهم‌ترین هدف دولت برشمرد وگفت:  قطعا اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت اقتصادی بدون مشارکت مردم به ویژه سرمایه گذاران، متخصصان، کارشناسان و دست اندرکاران حوزه انرژی روندی سخت و دست و پا گیر خواهد داشت.

وی تغییر رخ داده در ساختار سیاست‌های خارجی و گشوده بودن درهای جهان امروز به روی اقتصاد کشور را تفاوت عمده نمایشگاه بین‌المللی انرژی امسال در مقایسه با سال‌های گذشته دانست و افزود: باید به خاطر داشت روزها و حتی ساعت‌های پیش رو فرصت‌هایی است که نباید از دست برود و فرصتی که امروز به عنوان نمایشگاه انرژی پیش روی ما است می‌تواند منشا و مبدا اتفاق مهم و تاثیرگذاری در سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های توسعه صنعت انرژی کشور باشد.

دکتر مونسان از جزیره زیبای کیش به عنوان مزیتی یاد کرد که علاوه بر بهره‌مندی از مزایای یک منطقه آزاد تجاری - صنعتی و گردشگری، یکی از منابع بزرگ گازی کشور را در خود جای داده است و شاید بهترین مکان برای خلق فرصت‌های جدید در حوزه انرژی باشد. فرصت‌هایی که در جای جای میهن اسلامی‌مان نهفته است و باید به دست توانای متخصصان از بالقوه به بالفعل تبدیل گردد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد نتایج حاصل از برگزاری این نمایشگاه پر بار، کشور را در مسیر شکوفایی اقتصادی یاری رساند.