گشایش هشتمین همایش شهر ایده آل در کیش

هشتیمن همایش شهر ایده آل در جزیره کیش آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، هشتیمن همایش شهر ایده آل با حضور مدیران، کارشناسان و متخصصان حوزه شهری، شهرداری ها و دهیاری ها صبح دوشنبه 11 دی ماه جاری در کیش آغاز به کار کرد.

در این همایش سرپرست معاونت عمرانی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به برخی چالش ها و مشکلات حوزه شهری گفت: فروش تراکم، آلاینده های شهری، مشکلات زیست محیطی، ترافیک و عواملی که سلامت شهرنشینان را تهدید می کنند از مشکلات مهم شهرهای کلان است. از سویی دیگر با رشد جمعیت غیر اصولی و مهاجرت روستاییان به شهرها، پدیده حاشیه نشینی به عنوان معضلی دیگر برای شهرها گسترش یافته است.

مصطفی خانزادی پیشنهاد کرد با تشکیل کمیته ای دائمی توسط دبیرخانه همایش شهر ایده ال، دستاوردهای علمی این همایش برای نهادهای مرتبط با حوزه های شهری و اجتماعی گرد آوری شود تا پس از بررسی  در جهت ارتقاء مدیریت شهری اجرایی شوند.

وی با تاکید بر لزوم توسعه شهرها براساس طرح جامع افزود: نباید برای ساخت و ساز خارج از طرح جامع و تفضیلی در شهرها مجوز صادر شود، حتی وجود طرح جامع و تفضیلی ناقص بهتر از نداشتن آن است.

خانزادی گفت: جایگزینی ساخت و ساز سنتی با رو ش های جدید و صنعتی راهکاری دیگر در جهت ارتقاء کیفیت ابنیه و بهبود سازه های شهری است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در این همایش با اشاره به پیشنهاد ارزشمند خانزادی در خصوص ایجاد دبیرخانه دائمی گفت: این موضوع را پیگیری می کنیم تا نتایج نشست ها به صورت عملیاتی در اختیار فعالان حوزه شهری قرار گیرد.

هیربد معصومی با بیان اینکه دولت یازدهم توجه ویژه ای به شهرداریها داشت از اقدامات انجام شده در جهت تصویب لایحه ایجاد درآمدهای پایدار برای حمایت از شهرداریها خبر داد.

وی درادامه با اشاره به وضعیت بودجه سال 97 گفت: مدیریت پسماند، ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی و لایحه درآمد پایدار، سه موضوع تعیین شده برای ساماندهی در سال آتی هستند.

در این همایش رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز به تشریح اهمیت پدافند غیرعامل پرداخت و اظهار داشت: دفاع غیر نظامی، دفاع از غیر نظامیان در برابر تهدیدات طبیعی، غیر طبیعی و امنیتی، مدیریت بحران و مدیریت ریسک از مفاهیمی است که پدافند غیر عامل را به وجود می آورد.

سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی با بیان اینکه 72 درصد جمعیت کشور در شهرها و 28 درصد جمعیت در روستاها سکونت دارند افزود: موضوع شهرنشینی یکی از پدیده های جدی است و شاید در برخی از شهرها و استان ها نتوانستند به خوبی فرایند مهاجرت از روستاها به شهرها را کنترل کنند، در نتیجه شهرها بدون برنامه توسعه یافتند.

وی گفت: در جهان امروز شهرها به سمت هوشمند شدن پیش می روند و برای ایجاد شهر هوشمند باید به زیر ساخت ها، توجه ویژه کرد. هوشمند شدن شهرها درمواقع بحران کمک بسیار بزرگی به مدیریت بحران است. البته درفضای سایبری هم نفوذ، دسترسی، توقف و تخریب سرویس ها تهدیداتی هستند که شهر هوشمند با آنها مواجه است که باید برای این مواقع نیز آمادگی داشت.

سرتیپ پاسدار جلالی در خصوص رویکردهای پدافند غیر عامل گفت: پاسخ به حوادث و تهدیدها  در مدیریت شهری  یکی از رویکردهای مهم است .

وی افزود: تصویب طرح پاسخ به شرایط اضطراری، آموزش به ارگان ها و نهادها، تدارک تجهیزات مورد نیاز، تمرین های سالانه و برگزاری رزمایش در نظام شهرداری ها و شهرها از جمله اقداماتی است که برای آمادگی درمواجهه با حوادث و تهدیدها باید اجرا کرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه ایجاد زیر ساخت های مناسب دومین رویکرد پدافند غیر عامل است گفت: زیر ساخت ها باید در طرح جامع و تفضیلی دیده شود. بررسی تهدیدها در هر شهر از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرارگیرد.

وی در پایان افزود: در حال حاضر سازمان پدافند غیر عامل کشور، برای 42 کلان شهر که بالای 250 هزار نفر جمعیت دارند، طرح هایی را پیش بینی کرده است.

شایان ذکر است ، هشتمین همایش شهر ایده ال با برگزاری نشست های تخصصی تا 13 دی ماه جاری ادامه دارد .